همشهری آنلاین: محققان دانشگاه پرینستون معتقدند طرح چین که تصمیم گرفته با استفاده از تولید گاز مصنوعی آلودگی هوا را کاهش دهد، دارای نقص است.

نقایص طرح چین برای رهایی از آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، چندی است که شهرهای بزرگ چین نظیر پکن با مشکل آلودگی شدید هوا مواجه هستند و این موضوع سبب نگرانی بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حمایت از محیط زیست شده است.

دولت چین اعلام کرد که قصد دارد با تولید گاز مصنوعی (SNG) و استفاده از آن برای محیط‌های اداری و مسکونی از شدت آلودگی هوا بکاهد.

گاز مصنوعی Substitute natural gas گونه‌ای سوخت گازی است که می‌توان آن را از سوخت‌های سنگواره‌ای مانند سنگ نفت و یا از زیست‌سوخت‌ها استخراج کرد، همچنین گازهای ساختگی را می‌توان مانند گاز سنتز، از گازی‌سازی زغال‌سنگ بدست آورد.

ارزش گرمایی این گاز در مقایسه با گاز سنتز بسیار بالاتر است، زیرا مانند گاز طبیعی، بخش عمده آن را گاز متان تشکیل می‌دهد. گاز ساختگی را می‌توان با روش لورگی نیز بدست آورد.

محققان دانشگاه پرینستون آمریکا معتقدند با وجود این که این اقدام می‌تواند به بهتر شدن کیفیت هوا در این کشور کمک کند، اما در بلندمدت می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد.

در تحقیق دانشگاه پرینستون در رابطه با اثرات استفاده از گاز مصنوعی سه فاکتور مهم در نظر گرفته شده است؛ اول تولید برق، دوم استفاده در صنعت و سوم استفاده برای مصارف خانگی.

در بررسی‌ها مشخص شد که استفاده از گاز مصنوعی در تولید برق و صنعت تاثیر کمی در بهبود وضعیت آلودگی هوا دارد، اما استفاده از این سوخت برای مصارف خانگی نظیر آشپزی و گرمایش می‌تواند تا حدودی کیفیت هوا را بهتر کرده و از میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا بکاهد.

اما با این اوصاف مشکلی که تولید این گاز ایجاد می‌کند، رهاسازی دی‌اکسید کربن‌ بیشتر در جو است و این گاز شدیدا در گرم شدن کره زمین تاثیرگذار است.

نکته قابل توجه در استفاده از ذغال‌سنگ برای تولید این گاز، این است که تولید آن دی‌اکسیدکربن‌ بیشتری را نسبت به سوختن مستقیم ذغال‌سنگ در جو رها می‌کند.

با این وجود در حال حاضر چهار نیروگاه تولید گاز مصنوعی در چین فعالیت می‌کنند و 40 نیروگاه دیگر نیز در دست ساخت است.
آلودگی هوا سالانه جان 1.6 میلیون نفر را در چین می‌گیرد.

کد خبر 368853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha