مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی به تازگی اولین صداهای ضبط شده از فضای درون حلقه‌های مرموز سیاره زحل را به زمین مخابره کرده‌است، صدایی که می‌توان آن را صدای فضای تقریبا خالی نامید.

کاسینی

براساس گزارش اسپيس، اين صداها همزمان با آغاز دومين شيرجه كاسيني به ميان حلقه‌هاي سياره زحل به زمين ارسال شده‌اند، كاسيني در تاريخ 26 آوريل اولين شيرجه خود را اجرا كرد و صداها نيز در همان عمليات ضبط شدند.

نه‌تنها اين اولين‌باري است كه انسان مي‌تواند صداي اين بخش بي‌نظير از فضا را به گوش خود بشنود، بلكه اولين‌باري است كه فضاپيمايي توانسته خود را به فضاي خالي ميان سياره زحل و حلقه‌هايش برساند.

دانشمندان از شدت خالي بودن اين فضا شگفت‌زده شده‌اند و آن را فضايي بزرگ و خالي توصيف كرده‌اند كه تراكم غبارهاي كيهاني در آن به شكل عجيبي كمتر از حد انتظار است.

كاسيني دو فايل صوتي را به زمين ارسال كرده‌است كه توسط تجهيزات راديويي و پلاسمايي فضاپيما ضبط شده‌اند. اين دو ابزار در زمان عبور از ميان حلقه‌ها صدها ذره را رديابي كرده‌اند اما پس از آن همه‌جا به شكل عجيبي ساكت شده‌است.

اين دو ابزار به صورت مستقيم امواج صوتي را ضبط نمي‌كنند، بلكه امواج راديويي و پلاسمايي را رديابي كرده و آنها را به امواج صوتي تبديل مي‌كنند. در نتيجه صدايي كه شنيده مي شود، ناشي از برخورد ذرات با اين دو ابزار و همچنين صداي معمول سوت مانند و جيرجير است كه تحت تاثير حضور ذرات باردار در محيط ايجاد مي‌شود.

درحالي‌كه محققان انتظار داشتند بيشتر صداي برخورد ذرات با كاسيني را بشنوند، به جاي آن صداي جيرجير و سوت بيشتري شنيده شد و ذراتي كه صداي آنها به گوش رسيد نيز بزرگتر از ذرات دود نبودند. صداهاي مرموز حلقه‌هاي زحل را در اينجا بشنويد.

کد خبر 368823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha