همشهری آنلاین: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای هوای شهرها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و به این ترتیب شهرنشینان را در معرض گرمای کشنده قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کارشناسان هشدار دادند شهرهای جهان که با افزایش روز افزون جمعیت و بالا رفتن دما روبرو هستند باید در بحث مقابله با سیل و موج گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی شتاب به خرج دهند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای هوای شهرها در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و به این ترتیب شهرنشینان را در معرض گرمای کشنده قرار خواهد داد و از سوی دیگر بالا رفتن سطح آب دریاها و رودخانه‌ها باعث تهدید خانه‌ها، آب نوشیدنی و نیز زیرساخت‌های حمل و نقل و برق خواهد شد.

دانشمندان حاضر در نشست اتحادیه علوم زمین اروپا در وین اعلام کردند شهرها در معرض یک خطر ویژه قرار دارند که مختص شهر است و اصطلاحا تاثیر "جزیره گرمایی شهری" نامیده می‌شود. این تاثیر ناشی از آن است که سطح سیمانی و بتنی در شهرهای بزرگ نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته، گرمای خورشید را بیشتر در خود نگه می‌دارد.

بر اساس مقاله‌ای علمی که در این نشست ارائه شد اگر گازهای ناشی از کاربرد سوخت‌های فسیلی به صورت کنونی ادامه یابد، تا اواسط قرن کنونی دمای شهرها در بلژیک از سطح هشدار کنونی ده درجه سلسیوس برای بیست و پنج روز تابستان بالاتر خواهد رفت.

نتیجه مطالعه دیگری نشان داد که پدیده موج گرما به یک چالش دائم برای شهرهای اروپایی تبدیل خواهد شد که این چالش در شهرهای جنوب اروپا از تعداد و در شهرهای شمالی از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

افزایش بارندگی‌های نابهنگام و نیز بالا رفتن سطح آب دریاها به سبب ذوب شدن یخ‌های قطبی و گسترش آب گرم در اقیانوس‌ها باعث خواهد شد احتمال وقوع سیل که خطری جدی برای مناطق شهری پرتراکم اروپا است، بالاتر رود.

به گفته یکی از پژوهشگران در این نشست، در جنوب شرق آسیا نیز بارندگی‌ها در طول قرن کنونی بیست درصد افزایش خواهد یافت. در شرایطی که مناطق شهری روز به روز در حال گسترش هستند و اغلب نیز آمادگی کافی برای مقابله با خشم طبیعیت وجود ندارد، این امر خطرات زیادی در پی خواهد داشت.

در شرایط کنونی بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کند. محاسبات جدید نشان می‌دهد تا سال 2050 میلادی، هشتاد درصد مردم در کشورهای ثروتمند و شصت درصد مردم در کشورهای در حال رشد در مناطق شهری سکونت خواهند داشت. این امر به این معنی است که در طول چهل سال آینده، هر هفته شهری با یک میلیون نفر جمعیت در روی کره زمین پدیدار شود.

به رغم تلاش‌ها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، سیاره زمین به صورت متوسط یک درجه سلسیوس در مقایسه با سطح قبل از انقلاب صنعتی، گرم‌تر شده است. این در حالی است که دانشمندان هشدار می‌دهند دمای کره زمین احتمالا در مسیر افزایش سه درجه سانتی‌گرادی یا بیشتر باشد که از سطح پیش‌بینی دو درجه‌ای در توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در سال 2015 بالاتر است. 

کد خبر 368586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha