اعضای شورای شهر تهران روز گذشته یک‌فوریت لایحه مهمی را به تصویب رساندند که نتیجه آن می‌تواند به کاهش آلودگی هوای پایتخت بسیار کمک کند.

شورای شهرتهران

طبق اين لايحه كه به‌صورت 2فوريت به صحن شورا آمده بوده، مجوز مبادله‌نامه با آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي ژاپن (جايكا) در زمينه اخذ كمك‌هاي فني و مالي بلاعوض براي كنترل كيفيت هواي تهران صادر مي‌شود. لايحه مورد اشاره براساس طرح شركت كنترل كيفيت هواي تهران مبني بر همكاري متقابل ميان شركت‌هاي كنترل كيفيت هواي تهران و شركت جايكاي ژاپن به‌منظور انتقال تجهيزات و تكنولوژي آناليز منابع آلودگي هوا به ايران به صحن شورا آمده بود. اينطور كه سخنگوي شوراي شهر تهران پس از اتمام سيصد و چهل و چهارمين جلسه گفت، درصورت نهايي شدن اين قرارداد، شركت جايكا متعهد مي‌شود علاوه بر نصب و راه‌اندازي آزمايشگاه تجزيه و تحليل نمونه‌هاي منابع آلاينده طي مدت ۴سال تكنولوژي و آموزش‌هاي لازم را به طرف ايراني منتقل كند. رضا تقي‌پور با تأكيد بر اينكه جايكا ۱۲ميليون و 500هزار دلار در حوزه تجهيزات به ايران كمك ‌خواهد كرد، گفت: هفته آينده اين طرح را به تصويب نهايي خواهيم رساند. لازم به ذكر است هيأت وزيران ژاپن مجوز امضاي توافقنامه اصلي را صادر كرده است و پس از تصويب شوراي شهر تهران اين توافقنامه ميان شهردار تهران و سفير ژاپن در ايران امضا مي‌شود.

  • مرخصي شهردار تأييد شده است

سخنگوي شوراي شهر تهران كه پس از اتمام جلسه روز گذشته در ميان خبرنگاران، به ارائه گزارش صحن مي‌پرداخت، از بررسي موضوع ديگري در صحن خبر داد. وي به گزارش حسابرسي سازمان تاكسيراني و پايانه‌هاي شهرداري تهران در سال ۹۳ اشاره كرد و گفت: حسابرس در اين خصوص گزارش‌هاي خود را ارائه داد و رئيس شوراي شهر نيز آن‌را بررسي خواهد كرد تا درصورت وجود نقص در گزارش، آن‌را به شهردار تهران ارسال كند تا وي نيز نسبت به رفع آن اقدام كند.

وي سپس در مورد مرخصي شهردار تهران براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري نيز توضيح داد: در اين جلسه چمران، رئيس شوراي شهر تمام نامه‌هاي مرخصي شهردار را به شورا آورد و نشان داد كه در زمان رياست خود و مسجدجامعي با درخواست كتبي شهردار، رئيس شورا به مرخصي شهردار رسيدگي مي‌كرده است. به گفته تقي‌پور اين موضوع طي ۱۶سال گذشته در صحن علني هيچ وقت بررسي نشده بود اما ديروز (يكشنبه) به اين موضوع پرداخته شد. وي با تأكيد بر اينكه قاليباف، شهردار تهران براي ۲۰روز از رئيس شوراي شهر مرخصي گرفته، تصريح كرد: طبيعتا در اين مدت نيز شهردار تهران خارج از محيط كار نيست و به كارهاي خود رسيدگي مي‌كند.

  • طلب 14 هزار ميلياردي از دولت

تقي‌پور ديروز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري مبني بر اينكه مسئله مطالبات شهرداري تهران از دولت سرانجام به كجا كشيد و كميته 3نفره كه به اين منظور در شوراي شهر تشكيل شده چه دستاوردي داشته است؟ گفت: سازمان حسابرسي كل كشور نيز رقم ۱۴هزار ميليارد تومان را تأييد كرد. وي با بيان اينكه وقتي رقم دقيق مطالبه مورد تأييد قرار گرفت از آن به بعد موضوع از طريق مكاتبات رسمي شورا پيگيري شد، افزود: «اما آن چيزي كه بارها به‌طور نادرست بيان شده ميزان بدهي شهرداري به دولت است كه اعداد و ارقام متفاوتي مطرح شده اما بايد بگويم تا پايان سال 95، 11هزار و 981ميليارد تومان مجموع بدهي شهرداري تهران به بانك‌ها بوده و 8514ميليارد تومان نيز ميزان بدهي به پيمانكاران است و مابقي اعداد مطرح شده نادرست است.» وي همچنين در ادامه خلاصه‌اي از عملكرد فعاليت كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران طي 4سال گذشته را ارائه كرد.

  • شوراي‌عالي استان‌ها به‌دنبال تثبيت قانوني انتخابات شوراياري‌ها

روز گذشته 2عضو شوراي شهر تهران با اشاره به ابهام در برگزاري پنجمين دوره انتخابات شوراياري‌ها بر ضرورت موجوديت شوراياري‌ها و رفع خلأ قانوني تأكيد كردند.

محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران يكي از اين دو بود كه با اشاره به نامه ابلاغي از سوي وزارت كشور به استانداري و فرمانداري تهران مبني بر عدم‌برگزاري انتخابات شوراياري‌هاي تهران در دوره بعدي اظهار داشت: نامه‌اي كه وزارت كشور ابلاغ كرده ناظر بر گزارش نهادهاي نظارتي درخصوص عدم‌جايگاه قانوني شوراياري‌هاست كه خواسته‌اند شوراياري‌ها وجاهت قانوني پيدا كنند تا انتخابات آينده آنها با مانع مواجه نشود. سالاري بر همين اساس تأكيد كرد كه شوراي‌عالي استان‌ها به‌عنوان نهاد فرادستي با كمك وزارت كشور بايد به‌دنبال تثبيت اين جايگاه يا از طريق ارائه طرح پيشنهادي به مجلس و يا ارائه لايحه‌اي به دولت باشند.

مهدي چمران نيز گفت: ما به اين تصميم رسيديم كه دفاعيات خود را به هيأت دولت يا مجلس ارائه دهيم و چنانچه اين موضوع در دولت يا مجلس تصويب شود مشكل شوراياري‌ها حل مي‌شود. گفتني است الهه راستگو عضوكميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در جلسه شورا و در تذكر پيش از دستور با اشاره به بازديدهاي ميداني خود از مناطق 22گانه به بيان مشكلات ناحيه 3منطقه 15پرداخت و اظهارداشت: شهروندان شهرك شاهد درخواست‌هاي فراواني از شوراي شهر داشته‌اند كه مهم‌ترين آن دسترس پذير‌تر‌‌كردن محله است. وي از عدم‌دسترس‌پذيري به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مشكلات مردم ياد كرد.

  • خليج‌فارس بر قلب تك تك ايراني‌ها حك شده و حذف‌شدني نيست

مهدي چمران، سيصد و چهل و چهارمين جلسه شورا را با اشاره به شهادت مرزبانان غيور كشورمان آغاز كرد. رئيس شوراي شهر تهران در جلسه ديروز گفت: اميدواريم دستگاه‌هاي مسئول پيگيري اين حادثه را انجام دهند تا مسببين آن به سزاي اعمال خود برسند. وي در ادامه با اشاره به تبريك سالروز ميلاد حضرت امام حسين(ع) و روز پاسدار افزود: اميدواريم همه همواره با تاسي از زندگاني اين امام همام و روش و مشي و شخصيت وي در زندگي خود رفتار كنيم. چمران همچنين با اشاره به روز ملي خليج‌فارس در 10ارديبهشت گفت: اگرچه امروز شيخ‌نشينان در پي ايجاد چالش و دائمي كردن اختلافات با ما هستند و خليج‌فارس را خليج عربي يا خليج مي‌نامند اما بايد بدانند خليج‌فارس بر قلب تك تك ايراني‌ها حك شده و نام خليج‌فارس در همه اسناد و مدارك تاريخي وجود دارد و حذف‌شدني نيست.

  • تذكرات و پيشنهادهاي اعضاي شوراي شهر تهران در سيصد و چهل و چهارمين جلسه

نام عضو/ كميسيون مربوطه و مورد مطرح شده

حبيب كاشاني‌ - برنامه و بودجه:  با توجه به اينكه شهردار تهران مي‌توانست براي شركت در انتخابات مرخصي روزانه بگيرد اما به‌دليل احتياط شرعي و قانوني مرخصي بلندمدت گرفت. با وجود اين اقدام پسنديده شهردار تهران، مشاهده مي‌شود رئيس‌جمهور و معاون اول وي نه‌تنها مرخصي نگرفته‌اند بلكه براي انجام امورات كشور در مراسم‌ مختلف شركت مي‌كنند كه ممكن است تداعي‌كننده كارهاي تبليغاتي انتخاباتي در ذهن مردم باشد. اكنون خدمات شهري در تهران به‌صورت 24ساعته همچون گذشته جريان دارد.

احمد حكيمي پور - فرهنگي- اجتماعي : با توجه به فضاي انتخاباتي موجود بايد دقت شود كه روزنامه همشهري از كاركرد اصلي خود كه يك روزنامه اجتماعي است خارج نشود و سمت و سو نگيرد. الآن برخي مديران شهرداري نيز محل خدمت خود را ترك كرده و در ستاد‌هاي انتخاباتي فعاليت مي‌كنند و اين دقيقا همان موضوعي است كه ما تذكر مي‌داديم مبني بر اينكه شهرداري نبايد سياسي شود.

مجتبي شاكري - فرهنگي-اجتماعي : به نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري توصيه مي‌كنم ادبيات امام و رهبري در قبال استكبار را با تكرار واژه‌هايي همچون اسلام رحماني و اسلام عطوفت، تقليل ندهند.

علي صابري - برنامه و بودجه : با توجه به نارضايتي كسبه خيابان مولوي از عوارض پسماند ابلاغ شده در سال 95، خواستار پيگيري و توضيح اين مسئله هستم.

کد خبر 368546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha