شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۹
۰ نفر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه ۱۰۵هزار هکتار از مناطق بیابانی قم، جزو کانون‌های بحرانی گردوغبار است، گفت: آسیب‌های ناشی از خشک شدن مراتع و دریاچه‌های قم ازجمله دریاچه نمک تنها بر مناطق اطراف این استان تأثیر نمی‌گذارد، بلکه ۸ استان کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر این بحران می‌شوند.

‌آنطور كه در گزارش ايرنا آمده است، خداكرم جلالي پنجشنبه گذشته در «نخستين همايش ملي بحران درياچه نمك و پديده گردوغبار درحوضه مركزي ايران» با تأكيد بر ضرورت مهار كانون‌هاي گردوغبار افزود: براي مديريت بحران گردوغبار در آسمان ايران بايد استفاده بهينه از منابع آبي و نگاه كلان‌نگر جايگزين نگاه‌هاي جزيره‌اي شود؛ چراكه تأثير منفي اين نوع نگاه حتي از آسيب‌هاي تغيير اقليم هم بيشتر است.

وي تصريح كرد: در حوزه محيط‌زيستي درياچه نمك ميزان تبخير آب 5 برابر بيشتر از متوسط جهاني است و به همين علت مديريت منابع آب‌هاي ورودي به درياچه نمك و تأمين حقابه‌هاي آن از اهميت فوق العاده‌اي برخوردار است.

جلالي با اشاره به اينكه بيش از 2درصد بيابان‌هاي جهان در ايران قرار دارد، گفت: ميزان بارندگي در كشور طي 50سال گذشته بيش از 22درصد كاهش پيدا كرده است و متأسفانه اين روند ادامه دارد.

وي افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور آماده است براي كنترل مناطق بياباني استان قم و مديريت بحران درياچه نمك وارد عمل شود و در همين راستا تاكنون بيش از 52هزار هكتار از اين مناطق با استفاده از بوته‌كاري و ساير روش‌ها از شرايط بحراني خارج شده است.

رئيس سازمان جنگل‌ها در بخشي از گفته‌هاي خود يادآور شد: هم‌اكنون در كشور 7.5ميليون هكتار كانون بياباني در شرايط بحران داريم كه براي كنترل و مديريت آنها هرچه سريع‌تر بايد اقدام جامع و متناسب صورت گيرد تا از آسيب‌هاي محيط‌زيستي جلوگيري شود.

جلالي با اشاره به اقدام‌هاي دولت يازدهم براي مديريت بحران‌هاي محيط‌زيستي افزود: براي احياي درياچه اروميه بيش از 10دستگاه مسئول با مديريت هماهنگ و بودجه مشخص توانستند از مرگ اين درياچه جلوگيري كنند و براساس همين اقدامات حجم آب درياچه اروميه، از 500ميليون مترمكعب در دوران بحراني و زمان آغاز به‌كار اين دولت، اكنون به بيش از 2.5ميليارد مترمكعب رسيده است.

درياچه نمك در ناحيه شرقي استان قم و در حد فاصل 3استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگ‌ترين درياچه فصلي و فراشور كشور است كه حدود 200هزار هكتار وسعت داشته و يك‌سوم آن در محدوده جغرافيايي استان قم قرار گرفته است.

کد خبر 368268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha