همشهری آنلاین: مردم منطقه «سئونگجو» کره جنوبی با اعلام خبر شروع آرایش سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا، ضمن برپایی تجمعات اعتراض آمیز با پلیس درگیر شدند.

 درگیری مردم و پلیس کره جنوبی بر سر استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا

به گزارش ایرنا، خبر آرایش سامانه موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی که اوایل صبح امروز رسانه ای شد، برای مردم منطقه «سئونگجو» که قرار است این سامانه در آنجا مستقر شود، بسیار غیرمنتظره و غیر قابل باور بود.

گزارش ها حاکیست، به رغم تجمعات مردمی در این محله روستایی در 300 کیلومتری جنوب شرق سئول پایتخت کره جنوبی، نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی مشغول استقرار این سامانه هستند.

آرایش این سامانه به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی، تابستان گذشته میان دو کشور نهایی و اسفند ماه سال گذشته، اولین محموله از آن وارد خاک کره جنوبی شد.

در شرایطی که گزارش های خبری منطقه از ورود شش تریلی حامل تجهیزات «تاد» به محل و کار نصب و استقرار آن حکایت دارد، هنوز فرماندهی آمریکا در کره جنوبی حاضر به اعلام و تایید این موضوع نشده است.

از سوی دیگر خبرگزاری یونهاپ روز چهارشنبه اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور شروع آرایش کامل و همه جانبه تاد را تایید کرده است.

یونهاپ می افزاید: صدها نفر از مردم در منطقه به رغم آنکه کار نصب سامانه از نیمه شب آغاز شده، راهی محل شده و در اعتراضاتی گسترده با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شده اند.

گزارش خاطر نشان می کند که زد و خوردهایی میان ساکنان محلی و پلیس رخ داده و از سوی دیگر مردم شعار می دادند که «ما نه تاد را و نه جنگ را می خواهیم و اگر آمریکا دوست ما است نباید زمین های ما را برای استقرار تاد اشغال کند».

در شرایطی که فرماندهی آمریکا در کره جنوبی سکوت کرده اما پنتاگون استقرار تاد را به طور تلویحی تایید کرده و افزوده است برای حراست از آمریکا، کره جنوبی و ژاپن آرایش این سامانه در برابر موشک های کره شمالی کاملا ضروری است.

گزارش ها حاکی است که اقدام به استقرار تاد بسیار فوری صورت گرفته و حتی هماهنگی های زیست محیطی با ارگان های ذی ربط در کره جنوبی در این باره هنوز انجام نشده است.

به نظر می رسد که آمریکا نمی خواهد موضوع استقرار تاد در کره جنوبی به دولت بعدی واگذار شود، زیرا انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در این کشور قرار است نهم ماه می (19 اردیبهشت ماه جاری) برگزار شود و احتمال می رود گروه های مخالف با این برنامه قدرت را در کره جنوبی بدست بگیرند.

کد خبر 368167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha