چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش که پیش از این آمارهای نادرستی از وضعیت ایمنی کلاس‌ها ارائه داده بود، با اصلاح آمارهای قبلی‌اش اعلام کرد:

«هنوز بیش از ۶۸هزار کلاس ناامن داریم که باید تخریب و نوسازی شوند، همچنین بیش از ۹۶هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی هستند که دولت به تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های این کار نیست».

فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني پيش از اين در بهمن95 در حاشيه جلسه هيأت دولت به خبرنگاران گفت: «۶۸ هزار كلاس درس نيازمند نوسازي و مقاوم‌سازي هستند. براي نوسازي مدارس ناايمن و فرسوده نيازمند ۱۲هزار ميليارد تومان اعتبار هستيم كه اين اعتبار تاكنون تأمين نشده ‌است». وي ضمن اصلاح آمار مدارس ناايمن و نيازمند مقاوم‌سازي، ميزان بودجه مورد نياز براي اين كار را نيز تصحيح كرده و گفت: «حذف مدارس ناايمن و مقاوم‌سازي مدارس به ۱۸هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه بدون همراهي خيران، دولت به تنهايي نمي‌تواند در يك برنامه ميان‌مدت اين مشكل را حل كند».

  • تحصيل زير سقف‌هاي لرزان

بسياري از دانش‌آموزان مناطق محروم كشور يا زير سقف درس نمي‌خوانند يا اينكه زير سقف‌هاي لرزان درس مي‌خوانند كه هر لحظه بيم حادثه‌اي دلخراش مي‌رود. البته در پايتخت نيز عمر مفيد اغلب مدارس به پايان رسيده و بايد تخريب و نوسازي شوند كه معطل تأمين بودجه مورد نياز هستند.

در مناطقي همچون استان سيستان و بلوچستان و جنوب استان كرمان، دانش‌آموزان در كپر درس ‌مي‌خوانند و آرزوي آنان تبديل كپر به كانكس است. همچنين جان دانش‌آموزاني كه در كپرها درس مي‌خوانند در معرض تهديدات مختلفي مانند عقرب گزيدگي است. در برخي مدارس كپري و حتي مدارس عادي، آب، برق، سرويس بهداشتي و حتي در و پنجره وجود ندارد و سقف آنها در حال ريزش است. البته در كنار اين مدارس، مدارس خشت و گلي نيز ديده مي‌شود كه هنوز براي آنها چاره‌انديشي نشده است.

وزير آموزش و پرورش كه در چند‌ماه حضور در اين وزارتخانه به‌نظر مي‌رسد بيشتر از گذشته با برخي از اين مشكلات آشنا شده در اين‌باره گفت: «وقتي حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد تمام وجودم مي‌لرزد كه نكند سقفي روي كودكان و نوجوانان خراب شود و كودك و نوجواني به‌دليل مدرسه ناامن فوت كند».

دانش‌آشتياني با اشاره با اينكه در ماه‌هاي اخير در 2منطقه در كانكس‌هاي كلاس درس آتش‌سوزي اتفاق افتاد، توضيح داد: «بررسي‌ها نشان مي‌دهد هزار كلاس خشت و گلي و هزار و 700كلاس كانكسي داريم و اگر همت كنيم مي‌توان در مدت 2سال اين كلاس‌ها را حذف كرد».به گفته وي مجموع اعتبار مورد نياز براي حذف كلاس‌هاي كانكسي و خشت و گلي 500ميليارد تومان است.او البته چند روز پيش در ديدار با كاركنان سازمان نوسازي مدارس خواستار جمع‌آوري كلاس‌هاي كانكسي شد.اين اظهارنظر را عده‌اي از كارشناسان يك شعار غيركارشناسي ارزيابي كردند، چراكه در بسياري از مناطق محروم كه امكان جابه‌جايي جمعيت به‌دليل تغيير اقليم، كوچ عشاير و ساير مسائل وجود دارد، كانكس بهترين نوع مدرسه است. علاوه بر اين بايد مدارس كپري در اولويت حذف قرار گيرد. حالا به‌نظر مي‌رسد آقاي وزير متوجه اين نكته شده و قرار است روي حذف كلاس‌هاي كپري تمركز كند.بايد منتظر ماند و ديد دوازدهمين وزير آموزش و پرورش ايران با يكي از آزاردهنده‌ترين مشكلات مدارس كشور چه مي‌كند.

کد خبر 368095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha