دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

سرانجام بعد از یک کش و قوس سه‌روزه، کمیسیون تبلیغات ریاست‌جمهوری رأی به برگزاری مناظره‌های زنده تلویزیونی بین نامزدهای انتخابات سال۹۶ داد؛ به این ترتیب زنجیره مناظره‌های زنده تلویزیونی که بنای آن عملا از انتخابات سال۸۴ گذاشته شده بود قطع نشد.

مناظره های تلویزیونی

اعضاي كميسيون تبليغات رياست‌جمهوري كه متشكل از دادستان كل كشور؛ رئيس سازمان صدا و سيما؛ رئيس يا نماينده عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما؛ دبير هيأت اجرايي انتخابات رياست‌جمهوري و وزير كشور هستند در جلسه‌اي كه پنجشنبه 31فروردين داشتند تصميم گرفته بودند مناظره‌هاي انتخاباتي بين 6 نامزد انتخابات رياست‌جمهوري به‌صورت ضبطي و غيرزنده پخش شود. اين تصميم با اعتراض و گلايه‌هاي 6 نامزد و افكار عمومي همراه شد تا جايي كه كميسيون مذكور را مجاب كرد در جلسه‌اي كه شنبه شب گذشته برگزار شد بار ديگر موضوع برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني را به شور بگذارد. اين بار اما تصميم عوض شد و قرار بر آن شد كه مناظره‌هاي انتخاباتي سال96 هم به سياق مناظره‌هاي سال 88 و 92 به شكل زنده پخش شود. در اين گزارش نگاهي انداخته‌ايم به جنجالي‌ترين مناظره‌هاي سيماي جمهوري اسلامي از سال 1360 تا 1396.

تا قبل از سال84 هر مناظره‌اي بين نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري يا مشاوران آنها برگزار شده بود، مناظره غيرزنده بود، سابقه مناظره‌هاي تلويزيوني در سيماي جمهوري اسلامي اما به سال‌هاي اول دهه60 (بهار دهه60) برمي‌گردد. به روزهايي كه مناظره‌هايي ايدئولوژيك با عنوان «آزادي، هرج و مرج، زورمداري» از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش مي‌شد. درواقع نظام تصميم گرفته بود در پاسخ به ادعاي برخي گروه‌ها مبني بر ايجاد اختناق، سلسله نشست‌ها و مناظره‌هايي بين نمايندگان گروه‌هاي سياسي فعال مختلف در كشور در آن مقطع برگزار كند. فلسفه برگزاري اين مناظره‌ها در مقدمه‌اي كه مجري برنامه در پخش نخستين مناظره بين اين گروه‌ها به زبان آورد قابل تشخيص است. مجري مي‌گويد: «پيرو اطلاعيه شوراي سرپرستي صدا و سيماي جمهوري اسلامي مبني بر دعوت از گروه‌ها براي شركت در يكسري مباحث اساسي، اينك پيرامون 3موضوع اصلي ايدئولوژي و عقيده، مسائل سياسي و مسائل اقتصادي ابتدا بحث خواهد شد. در اين جلسه اعضاي گروه‌هاي مختلف شركت كرده‌اند ولي نمايندگان نهضت آزادي، مجاهدين خلق، جاما، جبهه ملّي و نماينده آقاي رئيس‌جمهور در جلسات شركت نكردند و ما با حضور آقايان حاضر در استوديو برنامه را برگزار مي‌كنيم». اين مناظره‌ها زنده نبود؛ به‌صورت ضبط شده بود اما محمد هاشمي رئيس اسبق سازمان صدا و سيما كه در همان اوايل دهه60 عضو شوراي سرپرستي صدا و سيما هم بود در گفت‌وگويي با روزنامه همشهري گفته بود كه با وجود ضبط اين برنامه و پخش غيرزنده مناظرات خبري از سانسور نبود.

در يك طرف اين نوع مناظره‌ها چهره‌هايي مثل احسان طبري و نورالدين كيانوري از نظريه پردازان حزب توده، يا فرخ نگهدار از چهره‌هاي سازمان موسوم به چريك‌هاي فدايي خلق مي‌نشستند و در طرف ديگر اين مناظره‌ها چهره‌هايي مثل شهيد آيت‌الله بهشتي، آيت‌الله مصباح يزدي و يا عبدالكريم سروش حضور داشتند. روايت برگزاري اين مناظره‌ها در نوشته فرخ نگهدار اينگونه آمده است:
«ما (سازمان فداييان خلق ايران) تصميم گرفتيم صرف‌نظر از اينكه چه‌كسي مناظره مابين نيروهاي سازمان‎‌هاي سياسي را سازمان دهد، در چنين جلساتي فعالانه شركت كنيم. تصور ما بر اين بود كه چنين مناظره‌هايي هم امكاني است براي آنكه ما مواضع خود را مستقيما با مردم در ميان بگذاريم و هم مي‌تواند تنش در فضاي مبارزه سياسي مابين نيروها را تضعيف كند و خطر درگيري‌هاي خياباني را كاهش دهد. متعاقب آن، از طرف راديو و تلويزيون به ما اطلاع داده شد كه براي سازماندهي اين مباحثات، جلسه‌اي برگزار مي‌شود و از ما خواسته شد كه نماينده سازمان ما نيز در اين جلسه حضور يابد. من به نمايندگي از طرف سازمان در اين جلسه شركت كردم. نمايندگان دفتر رياست‌جمهوري، حزب توده ايران، مسلمانان مبارز، جاما، جبهه ملي و مجاهدين در جلسه حضور داشتند. از طرف راديو و تلويزيون آقاي علي لاريجاني و يكي از معاونان ايشان كه اسم او را به‌خاطر ندارم حضور داشتند. آنان در عين حال از طرف نيروهاي درون حكومت و به‌طور مشخص حزب جمهوري اسلامي نيز صحبت مي‌كردند.»

در جريان يكي از اين مناظرات بود كه مجري برنامه پرسيد «فرض كنيم انقلاب ايران يك انقلاب ماركسيستي بود در آن صورت آيا اجازه مي‌دادند گروه‌هاي اسلامي در تلويزيون بحث كنند»؟ كيانوري در پاسخ گفت كه «ما ماركسيست‌ها معتقد هستيم كه آزادترين جوامعي كه ممكن است به‌وجود بيايد، جامعه سوسياليستي است!» شهيد بهشتي قانون اساسي شوروي را قرائت كرد كه در آن ادعاي كيانوري نقض مي‌شد.
با وجود اين اما با ادامه وقايع پرتنش خرداد60 كه منجر به عزل بني صدر نخستين رئيس‌جمهور ايران و اوج گرفتن ترورهاي كور سازمان مجاهدين (منافقين) در كشور شد عملاباب مناظره‌هاي تلويزيوني نيز بسته شد، چندي بعد با شهادت آيت‌الله ‌ بهشتي كه يكي از هواداران اين‌ مناظره‌ها بود باب مناظره‌هاي تلويزيوني بسته شد. اين مناظره‌ها يكي از جنجالي‌ترين مناظره‌هاي تلويزيوني در سيماي جمهوري اسلامي بود.

  • ‌جاي خالي مناظره‌ها در تلويزيون تا سال76

درگيري كشور در جنگ تحميلي عملا فضايي براي برگزاري مناظره‌هاي تلويزيوني باقي نگذاشته بود. اين عرصه حتي بعد از جنگ هم خيلي فراخ نشد؛ چنانچه حتي در انتخابات رياست‌جمهوري سال72، نه‌تنها مناظره‌اي برگزار نشد بلكه حتي نطق تلويزيوني يكي از نامزدهاي انتخابات آن دوره هم براي پخش با محدوديت و سپس اعتراض نامزد مورد نظر مواجه شد. احمد توكلي كه در آن دوره از انتخابات رقيب مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بود در خاطرات خود درباره محدوديت‌هاي ايجاد شده براي نطق تلويزيوني‌اش مي‌گويد: «ساعت 2ظهر روزي كه قرار بود شبش نطق دوم من از تلويزيون پخش شود، آقاي محمد هاشمي فكسي به ستاد من فرستاد كه در آن نوشته شده بود نطق انتخاباتي شما حاوي مطالب غيرقانوني و خلاف مصالح ملي است و صداوسيما از پخش اين نطق معذور است... دربرابر اقدام غيرقانوني رئيس صداوسيما ابتدا به آقاي ناطق نوري رئيس مجلس چهارم متوسل شدم. تلفن كردم و گفتم: آقاي ناطق چرا شما از قانون دفاع نمي‌كني؟ من كه به شما گفته بودم براي بازارگرمي نيامده‌ام و در رقابت با آقاي هاشمي جدي هستم. آقاي ناطق به شوخي گفت: شما گفتي اما فكر نمي‌كردم تا اين حد جدي باشي!... آقاي اصغر حجازي از بيت رهبري تماس گرفت. موضوع را پرسيد و من هم براي ايشان توضيح دادم. گفت گوشي را نگه دار تا توضيحاتت را به آقا بگويم و كسب تكليف كنم. چند دقيقه بعد آمد و گفت آقا مي‌فرمايند اگر حق را با خودت مي‌داني محكم بايست. من اگرچه همين انتظار را از رهبر انقلاب داشتم اما دلم قرص‌تر شد.»

با پايان دوره مرحوم آيت‌الله هاشمي و در انتخابات 76ردي از نخستين مناظره‌هاي تلويزيوني بين نامزدهاي انتخابات در سيماي جمهوري اسلامي پيدا شد. در انتخابات سال76 براي نخستين بار 4نامزد آن دوره در سيماي جمهوري اسلامي به مناظره پرداختند. اين مناظره‌ها البته ضبط شده بود. سيدرضا زواره‌اي، علي اكبر ناطق نوري، محمد ري شهري و سيدمحمد خاتمي در قاب تلويزيون ظاهر شدند. اين مناظره‌ها بيشتر شبيه ميزگرد بود تا انتقادات تند نامزدها از يكديگر. اما اين برنامه راه را براي مناظره‌هاي بعدي در همان ايام باز كرد. سال‌ها پس از آن مناظره‌هاي جنجالي ايدئولوژيك سال60، مناظره‌اي فلسفي بين 2روحاني صاحب نام در تلويزيون برگزار شد. اين مناظره بين آيت‌الله مصباح يزدي و حجت‌الاسلام حجتي كرماني برگزار شد. اين برنامه مناظره با وجود اصرار آيت‌الله مصباح يزدي بازهم به‌صورت زنده پخش نشد. مجري برنامه درباره محتواي اين مناظره و دلايل عدم‌پخش زنده مناظره در ابتداي برنامه اينگونه گفته بود: «جناب آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه مباحث چندين ساله درخصوص فلسفه سياسي اسلام اخيراً به بحث تساهل و مدارا و خشونت رسيدند و مباحثي را مطرح كردند. اين مباحث در ميان ارباب سخن و ارباب جرايد مورد نقد و بررسي فراوان قرار گرفت و موافقان و مخالفان بسيار در اين مورد سخن گفتند. با توجه به تنوع ديدگاه مطرح شده ايشان، براي تبيين ديدگاه و نظر خود دعوت به يك گفت‌وگو و مناظره تلويزيوني كردند. در ميان كساني كه به نقد نظريات جناب آقاي مصباح پرداختند، نام آقاي حجت‌الاسلام حجتي كرماني برجسته است. ايشان با توجه به مقالاتي كه در اين‌باره به چاپ رساندند، دعوت به گفت‌وگو و مناظره را پذيرفتند و امروز در خدمت اين دو شخصيت بزرگوار علمي كشورمان هستيم و از اين دو بزرگوار تشكر مي‌كنم.

قبل از اينكه وارد طرح سؤالات و مباحث شويم، تذكر 2نكته را ضروري مي‌دانم: نكته اول اينكه جناب آقاي مصباح علاقه‌مند بودند اين گفت‌وگو و مناظره به‌صورت زنده پخش شود كه با توجه به مشكلاتي كه براي تنظيم وقت آقايان براي حضور در ساعت يا ساعت‌هاي مشخصي در استوديوي ضبط وجود داشت، توافق كردند و پذيرفتند كه اين گفت‌وگو ضبط و در فرصت‌هاي مقتضي پخش شود.

نكته دوم اينكه با توجه به اينكه مبحث تساهل يا خشونت ازجمله مباحثي است كه مبتني بر يك سلسله اصول و مباني معرفتي و نظري بسيار دقيق است و با توجه به شأن علمي طرفين گفت‌وگو در اين بحث، آقايان به اين توافق رسيدند كه در اين جلسات ابعاد نظري و علمي قضيه را مورد بررسي قرار دهند.» ‌

  • اولين مناظره‌هاي تلويزيوني زنده

پخش نخستين مناظره‌هاي تلويزيوني زنده در انتخابات رياست‌جمهوري مربوط به سال 84مي‌شود. در آن برنامه‌ها مناظره‌هايي ميان محمد خوش‌چهره به نمايندگي از سوي محمود احمدي‌نژاد و محمدباقر نوبخت، به نمايندگي از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني برگزار شد. همچنين مناظره‌هايي بين حسين مرعشي و محمدرضا كلهر به نمايندگي از اين دو نامزد برگزار شد. اين مناظره‌ها مبناي مناظره‌هاي زنده بين 4نامزد اصلي انتخابات در سال 88شد. مناظره‌هايي كه به جرأت مي‌توان گفت جنجالي‌ترين مناظره‌هاي تلويزيوني در سال‌هاي پس از انقلاب بود. در اين مناظره‌ها كه بين محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور مستقر، محسن رضايي، ‌ميرحسين موسوي و مهدي كروبي به‌صورت دو به دو برگزار شد، محمود احمدي‌نژاد اتهاماتي را متوجه برخي مسئولان نظام ازجمله آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس وقت مجمع تشخيص مصلحت نظام و علي اكبر ناطق نوري رئيس دفتر بازرسي دفتر مقام معظم رهبري وارد كرد. اين مناظره‌ها باعث شد قهر مردم هم با سيماي جمهوري اسلامي شكسته شود و به يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل شد. حضور پرحجم مردم و طرفداران كانديدا‌ها در خيابان‌ها تنها لحظاتي پس از اتمام مناظرات مويد همين مطلب بود. اين مناظره‌ها تأثير زيادي هم در رأي آوري نامزدها داشت به‌طوري كه اسفنديار رحيم مشايي نامزد رد‌صلاحيت شده دولت در انتخابات سال 92، بعدها اعتراف كرده بود كه « اگر آن مناظره معروف احمدي‌نژاد با آن 3نفر برگزار نمي‌شد جبهه مخالف احمدي‌نژاد با ۳۰ ميليون رأي پيروز مي‌شد.»

اين مناظرات چنان بود كه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه 29خرداد 88فرمودند: «رقابت‌ها و مناظرات ابتكار مهمي بود، ابتكار جالبي بود، خيلي صريح بود، خيلي شفاف بود، خيلي جدي بود. اين مناظره‌ها توي دهن آن كساني زد كه از بيرون تبليغ مي‌كردند كه اين رقابت‌ها نمايشي است». ايشان فرمودند: «در اين مناظره‌ها و در اين گفت‌وگوها و در اين گفتارهاي تلويزيوني، همه شفاف و راحت حرف زدند، حرف دل‌شان را بر زبان آوردند، يك سيلابي از نقد و انتقاد به راه افتاد و همه مجبور شدند پاسخگويي كنند. به آنها انتقاد شد، آنها در مقام پاسخگويي برآمدند و از خودشان دفاع كردند. مواضع افراد و مواضع گروه‌ها بدون ابهام، بدون پيچيده‌گويي، عريان، در مقابل چشم مردم قرار گرفت؛ سياست‌هايشان چيست، برنامه‌هايشان چيست، پايبندي‌هايشان كدام است؟ تا چه حد است؛ اينها در مقابل چشم مردم قرار گرفت و مردم توانستند قضاوت كنند»

با اين حال تبعات اين مناظره‌ها به انتخابات سال 92و حتي سال 96هم كشيده شد. چنانچه عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور بعد از تصميم كميسيون تبليغات رياست‌جمهوري درباره لغو مناظره‌هاي زنده تلويزيوني از تأمين امنيت انتخابات صحبت كرده بود و درباره دلايل تصميم كميسيون تبليغات رياست‌جمهوري براي پخش غيرزنده مناظره‌ها گفته بود پخش مناظره‌هاي كانديداها به‌صورت زنده ريسك را بالا مي‌برد. بايد حق داد كه در برنامه زنده هركسي كه حرفي مي‌زند در آن لحظه قابل مديريت نيست چون ما شاهد نتايج برنامه‌هاي زنده سال 88در افكار عمومي بوديم كه چقدر در سياست داخلي و حوزه‌هاي بين‌المللي كدورت‌ها‌، ابهامات و هزينه‌هاي بسيار زيادي ايجاد كرد كه هنوز هم آثارش را مي‌بينيم.

بعد از مناظره‌هاي انتخاباتي سال 88 و تبعاتي كه اين مناظره‌ها داشتند، فضا براي برگزاري مناظره‌هاي داغ تلويزيوني بار ديگر تنگ‌تر شد. اما جسته‌وگريخته برنامه‌هايي در صداوسيما ديده شد كه فضاي يك مناظره واقعي و بي‌طرف را به بيننده القا مي‌كرد؛ حضور عماد افروغ در برنامه «پارك ملت»، سخناني كه در اين برنامه ايراد كرد و اعتراض‌هايي كه فرداي آن روز ديده شد، از آن نمونه بود. خبرگزاري مهر درباره اين مناظره‌هاي تلويزيوني اشاره‌اي به برنامه «ديروز، امروز، فردا» هم مي‌كند و مي‌نويسد: «سه برنامه كه به موضوع سؤال از رئيس‌جمهور بين علي مطهري و علي‌اصغر زارعي، تسخير لانه جاسوسي بين حسين شريعتمداري و ابراهيم اصغر‌زاده و رابطه با آمريكا بين مصطفي كواكبيان و منوچهر متكي، اختصاص داشت اميدي به سيماي جمهوري اسلامي داد كه بتواند مخاطبان را باز پاي اين رسانه بنشاند و اميدي هم به مخاطبان كه از سيما، مناظره‌هايي جنجالي ببينند. از بين 3 مناظره اخيري كه نام برده شد مناظره تسخير لانه جاسوسي چنان داغ بود كه اصغرزاده را كه خود معتقد بود در گوشه‌اي از اين شهر قرار داشت دوباره به صدر رسانه‌ها بازگرداند.» بعد از پخش اين مناظره هفته‌نامه اصلاح‌طلب آسمان تيتر يك خود را به‌عنوان «پشت پرده مناظره» اختصاص داد و اصغرزاده در گفت‌وگو با اين هفته‌نامه اعتراف كرد كه فكر مي‌كرد اين مناظره برگزار نمي‌شود. او ادامه داد كه «بعد از مناظره‌هايي كه در اوايل انقلاب مرحوم شهيد بهشتي با كيانوري داشت تا انتخابات 88كه مناظره‌ها به يك تكنيك تبليغاتي براي اثرگذاري در روان جمعي جامعه تبديل شد، مناظره‌اي از جنس و داغي مناظره خودش و شريعتمداري سراغ نداشته است».

در انتخابات سال 92‌، 8نامزد انتخاباتي آن سال در 3 مناظره شركت كردند. اين بار مناظره‌ها دو به دو برگزار نشد بلكه 8نامزد به‌صورت مناظره-مصاحبه در سيماي جمهوري اسلامي به گفت‌وگو با يكديگر پرداختند. البته كه اين مناظره‌ها هم جذابيت خاص خودش را داشت و در آراي نامزدها تأثير بالايي داشت. به‌ويژه در مناظره سوم كش و قوسي بين محمدباقر قاليباف و حسن روحاني روي داد كه سخنان روحاني بي‌تأثير در افزايش آراي او نبود. حالا بعد از آن انتخابات بحث مناظره‌هاي انتخاباتي سال 96به يك چالش براي صدا و سيما و كميسيون تبليغات رياست‌جمهوري تبديل شده است. اين كميسيون بعد از يك‌بار تصميم‌گيري براي پخش غيرزنده مناظره‌ها با فشار افكار عمومي رأي به برگزاري مناظره‌هاي زنده داد. نخستين بخش اين مناظره‌ها جمعه آينده برگزار خواهد شد. هنوز درباره نحوه برگزاري اين مناظره‌ها جزئيات جديدي منتشر نشده است اما قطعا اين بخش از برنامه تلويزيون به يكي از برنامه‌هاي پربيننده و جنجالي تبديل خواهد شد.

جدول مناظره های تلویزیونی

  • حسن روحاني

سفرهاي پرتعداد ‌
رئيس‌جمهور مستقر و از نامزدهاي رياست‌جمهوري در فروردين و ارديبهشت امسال پركار بوده و به چندين شهر براي افتتاح پروژه‌هاي بزرگ و كوچك سر زده است. روحاني روز يكشنبه سفري به قزوين داشت و پخش نشدن سخنراني او توسط صداوسيماي استان قزوين و در عين حال قطع برق هنگام سخنراني وي هم از حاشيه‌هاي اين سفر بود. سعيد اله بداشتي، رئيس ستاد جوانان روحاني در انتخابات۹۲ گفته است: ستاد روحاني با محوريت محمد شريعتمداري در اقصي نقاط كشور در حال شكل‌گيري و فعال‌سازي كميته‌هاست. روحاني پشتوانه منسجمي در فضاي مجازي دارد و در اينستاگرام، توييتر و تلگرام شبكه‌هايي براي حمايت ايجاد كرده و شعارهايي هم توسط حاميان او ايجاد شده كه ارديبهشت واژه كليدي در اين شعار‌هاست. در چند روز گذشته تبليغات خانه كارگر در حمايت از رئيس‌جمهور مستقر ازجمله حاشيه‌هاي فضاي مجازي به‌خصوص توييتر بوده است.

  • محمدباقر قاليباف

ستادهاي قاليباف از درون خانواده‌هاي ايراني شكل مي‌گيرد
شهردار تهران مي‌گويد كه در انتخابات اين دوره رياست‌جمهوري هيچ ستادي ايجاد نكرده است. محمدباقر قاليباف كه با شعار «دولت مردم» قدم در رقابت‌هاي انتخاباتي گذاشته است در صفحه اينستاگرامش نوشت: «دولت مردم» هيچ ستادي ندارد و ستاد من از درون هر خانواده ايراني شكل خواهد گرفت. در پست اينستاگرام قاليباف كه نگاه به حفظ محيط‌زيست در آن قابل مشاهده است، عنوان شده است: با توجه به ابلاغ و تأكيد دكتر قاليباف هيچ پوستر يا بنري به‌صورت متمركز و به نام ستاد ايشان چاپ نخواهد شد. در عين حال اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري كه جوان‌ترين نامزد در بين 6 كانديداي تأييد صلاحيت شده به شمار مي‌رود، فعاليت چشمگيري در فضاي مجازي دارد. حسين قربان‌زاده، مشاور سياسي قاليباف در كانال تلگرامي خود عبارت «به‌عمل كار برآيد» را به‌عنوان يكي از شعارهاي سياسي انتخاباتي ‌قاليباف منتشر كرده است.

  • مصطفي ميرسليم

به زبان فرانسه
مصطفي ميرسليم كه با 70سال سن، دومين نامزد مسن انتخابات رياست‌جمهوري به شمار مي‌رود ازجمله نامزدهايي است كه به‌صورت تشكيلاتي وارد رقابت‌ها مي‌شود. او نماينده حزب موتلفه است و به‌صورت مستقل و فارغ از تصميم‌گيري‌ها در جريان اصولگرايي كه در قالب جبهه مردمي نيروهاي انقلاب صورت گرفت، نامزد انتخابات شده است. محمدعلي اماني، دبير اجرايي حزب موتلفه اسلامي از سوي حزب موتلفه اسلامي به‌عنوان رئيس ستاد انتخاباتي سيدمصطفي ميرسليم انتخاب شده است. ميرسليم روز يكشنبه نخستين نشست خبري‌اش را برگزار كرد كه صحبت كردن او به زبان فرانسوي در آغاز اين نشست از اتفاقات جالب بود. پيش از اين اظهارنظر اسدالله بادامچيان مبني بر اينكه احتمالا حجت‌الاسلام رئيسي به نفع ميرسليم كنار بكشد، بسيار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

  • سيد ابراهيم رئيسي

رئيسي به‌دنبال كار و كرامت
شايد مهم‌ترين اتفاق در ستاد حجت‌الاسلام سيدابراهيم رئيسي مطرح شدن اسامي مختلف به‌عنوان رئيس ستاد او بود به شكلي كه ابتدا از سيدمهدي هاشمي، مسعود ميركاظمي، فرهاد رهبر، عليرضا زاكاني و سيدصولت مرتضوي به‌عنوان مسئول ستاد رئيسي نام برده شد اما در نهايت با حكم رئيسي علي نيكزاد به‌عنوان مسئول ستاد توليت آستان قدس رضوي در انتخابات رياست‌جمهوري تعيين شد. رئيسي در 2 نامه به رئيس صداوسيما و رئيس‌جمهور اولي را به پرهيز از پخش برنامه‌هاي رئيس‌جمهور با توجه به نامزدي او و روحاني را به رعايت اخلاق دعوت كرده بود. شعار او در انتخابات، دولت كار و كرامت اعلام شده است. ديدار روز شنبه رئيسي با سعيد جليلي، دبير سابق شوراي‌عالي امنيت ملي و از نامزدهاي دوره قبلي كه در اين دوره از رقابت‌ها كنار كشيد ازجمله مسائل حاشيه‌اي مرتبط با اين نامزد انتخاباتي بوده است.

  • اسحاق جهانگيري

كمكي براي روحاني
نامزد پوششي، ضربه‌گير، در سايه و... از اصطلاحاتي هستند كه در اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري باب شده‌اند و البته همه اين اصطلاحات را مي‌توان براي اسحاق جهانگيري، معاون اول دولت روحاني برشمرد كه تحليلگران معتقدند براي كمك به دولت وارد كارزار انتخاباتي شده است. غلامرضا خوشرو، نماينده جهانگيري در جلسات انتخاباتي است. مرتضي بانك، معاون سرپرست كل نهاد رياست‌جمهوري و از دست‌اندركاران انتخاباتي حسن روحاني گفته است: آقاي جهانگيري براي تكميل و ارائه ظرفيت‌هاي مختلفي كه درون جبهه اصلاحات وجود دارد وارد عرصه انتخابات شده كه ما اين حضور را به‌فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم حضور ايشان به رقابت‌ها و شور انتخاباتي بيفزايد و اميدواريم كه ايشان دفاع همه‌جانبه‌اي از دستاوردهاي دولت داشته باشد. عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه معتقد است: قطعا حضور آقاي جهانگيري در عرصه انتخابات براي رقابت با روحاني نخواهد بود و ايشان تنها به ارائه چالش‌ها و دستاوردهاي دولت يازدهم مي‌پردازند.

  • هاشمي طبا

همچنان بدون ستاد
مسن‌ترين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با 71سال سن مصطفي هاشمي طباست؛ فردي كه سابقه وزارت و معاونت رئيس‌جمهور در حوزه ورزش در كارنامه‌اش ديده مي‌شود. او برخلاف 5نامزد ديگر نماينده‌اي براي حضور در جلسات مناظره‌هاي تلويزيوني معرفي نكرده و البته در رسانه‌ها هم نامي از رئيس و مسئولان ستاد انتخاباتي او ديده نمي‌شود. هاشمي‌طبا البته در موضع‌گيري‌هايش مرتب اين جمله را تكرار مي‌كند كه قصد كناره‌گيري به نفع روحاني را ندارد. در مقطعي كه بحث عدم‌پخش زنده مناظره‌هاي تلويزيوني مطرح بود، هاشمي‌طبا گفت كه براي مناظره زنده يا مرده آماده است! او اول ارديبهشت در پاسخ به اين پرسش كه تبليغات انتخاباتي خودتان را از كي رسما آغاز مي‌كنيد، اظهار داشت: هنوز تصميم نگرفته‌ام! هاشمي‌طبا روز شنبه هم گفته است كه برنامه‌هايش را به‌زودي به اطلاع مردم خواهد رساند و در آينده نزديك نشست خبري برگزار خواهد كرد.

کد خبر 367965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha