بنا بر آمارهای وزارت بهداشت، بیش از ۲میلیون دانش‌آموز عضو تشکل سفیران سلامت هستند.

سلامت-دانش آموزان

كار اصلي اين سفيران سلامت اين است كه آنچه از مربيان بهداشت خود ياد مي‌گيرند را به همسالان خود در مدرسه و خارج از مدرسه به خانواده‌هاي خود آموزش دهند.

آنچه اين افراد انجام مي‌دهند آنجايي اهميت پيدا مي‌كند كه بدانيم 10درصد دانش‌آموزان چربي خون بالا و 50درصد آنها اضافه وزن دارند، 40درصد از آنها شير نمي‌خورند و از هر 10دانش‌آموز 9نفرشان دچار كم‌تحركي است. اين در حالي است كه اوضاع در خانواده‌ها و جامعه نيز چندان مطلوب نيست. حسن قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت در همايشي كه براي سفيران سلامت برگزار شد، گفت: مهم‌ترين عامل مرگ مردم دنيا در ۱۰۰سال پيش بيماري‌هاي واگيرداري چون وبا، ديفتري و آبله و سرخك بود كه امروزه به‌خاطر پيشرفت علم بشر واكسن‌هايي توليد شده كه افراد را در برابر اين بيماري‌ها مقاوم مي‌كند. از هر ۱۰نفر
5 نفر چاق هستند كه از اين تعداد 2نفر چاق و 2نفر نيز دچار اضافه وزن هستند.

۲۷درصد مردم ايران دچار بيماري فشار خون هستند كه اگر اين افزايش جريان خون در مغز باشد فرد دچار سكته مغزي مي‌شود. وزير بهداشت ادامه داد: بر اثر تجمع چربي و ورزش نكردن رگ‌هاي خوني دچار گرفتگي شده و جريان خون و قلب از كار مي‌افتد و شخص دچار سكته قلبي مي‌شود. ميزان چربي ۲۷درصد دانش‌آموزان بالاست كه دليل اصلي آن استفاده از فست‌فود و غذاهاي ناسالم است و از هر 10نفر يك دانش‌آموز در هر روز از سوسيس و كالباس استفاده مي‌كند. وزير بهداشت ادامه داد: تنها ۶۰درصد دانش‌آموزان شير مصرف مي‌كنند كه اين مسئله در كنار استفاده كم از ميوه و سبزيجات باعث بروز بيماري‌هاي غيرواگير در بين افراد به‌خصوص دانش‌آموزان مي‌شود.

۸۰درصد دانش‌آموزان كم‌تحرك‌اند و ميزان كالري‌اي كه به بدن وارد مي‌شود بايد با فعاليت‌هاي بدني برابر باشد تا چربي در اطراف قلب جمع نشود. وزير ابراز اميدواري كرد كه تعداد سفيران سلامت از ۲ميليون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز به ۲۰ميليون نفر افزايش يابد و گفت: اگر مسائل بهداشتي در كشور ارتقا پيدا كند، طي ۳۰سال آينده مردمي سالم‌تر خواهيم داشت.

کد خبر 367957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha