مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

برای همه ما پیش آمده که در برهه‌ای از زندگی دچار احساسات غیرقابل کنترل مانند ترس، افسردگی‌های خفیف یا اضطراب بسیار پریشان‌کننده و به‌اصطلاح اختلالات روانی شویم.

اختلالات روانی

 موضوعي كه اگر چه در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته اما همچنان آمارها حاكي از اين است كه زنگ خطر هشدار و نگراني به صدا درآمده است چرا كه جديدترين آمارها از وضعيت رواني و روحي جامعه اعلام بيش از ۹۰۰هزار ايراني است كه دچار اختلالات شديد رواني هستند. همچنين در ايران حدود ۱۵ درصد از مبتلايان به اختلالات اعصاب و روان داراي اختلالات اضطرابي هستند و اگر كم خوابي، بي‌خوابي و اختلالات خلق و خوي را به آن اضافه كنيم، حدود ۲۳ درصد از مردم ايران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند. پيش از اين نيز و در بهمن‌ماه سال گذشته وزير بهداشت گفته بود: در دنيا ۴۵۰ميليون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان و ۱۰درصد از آنها دچار افسردگي هستند. ضمناً ميزان افسردگي در كشور حدود ۱۲ درصد است. فرهاد طارميان، عضو انجمن روانشناسي ايران درخصوص شيوع بيماري‌هاي رواني در بين ايرانيان هم گفت: به‌دليل اينكه هنوز در ايران تحقيقات گسترده‌اي درخصوص تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي رواني صورت نگرفته، نمي‌توان آمار دقيقي را در اين خصوص اعلام كرد اما با توجه به آمارهايي كه در دست روانشناسان موجود است يك درصد از جمعيت ايران دچار اختلالات شديد رواني هستند كه با توجه به جمعيت، بيش از 9۰۰هزار نفر به اختلالات شديد رواني دچارند كه بايد زيرنظر پزشك درمان شوند.

  • تأمين بهداشت رواني براي افزايش كارايي

دكتر احمدعلي نوربالا، مشاور وزير بهداشت در امور سلامت روان نيز در حاشيه همايش سلامت روان ونهادهاي اجتماعي به همشهري گفت: در عصر حاضر سلامت روان يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي سلامت و بهداشت يك جامعه قلمداد مي‌شود و اين موضوع عميقاً مورد توجه روانپزشكان، روانشناسان و ساير دانشمندان علوم رفتاري واجتماعي قرار گرفته است. وي افزود: بهداشت رواني از آن جهت كه به عملكرد فردي و اجتماعي ارتباط دارد، از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه تأمين بهداشت رواني مي‌تواند به افزايش كارايي هم در زمينه‌هاي فردي و هم اجتماعي بينجامد به همين دليل تمام هم و غم خود را به‌كار برده‌ايم تا در اين زمينه اقدامات تأثير‌گذاري داشته باشيم و البته به همت معاون امور اجتماعي وزير بهداشت انجمن سلامت روان را تشكيل داده‌ايم و تمام هدفمان اين است كه در جهت بهبود و ارتقاي سلامت روان جامعه ايران كه در راستاي ماده۳ سياست‌هاي كلي سلامت است از طريق تشويق و ترغيب به اقدام‌هاي پيشگيري از قبيل شناسايي و مقابله با تنش‌هاي فردي و اجتماعي وتلاش براي ارتقاي سلامت روان در سطح آحاد جامعه گام برداريم كه خوشبختانه موفق بوده‌ايم.

  • به سلامت روان جامعه توجه داريم

محمدهادي ايازي، معاون امور اجتماعي وزير بهداشت: سلامت يكي از نيرومندترين عوامل رشد و پيشرفت به شمار مي‌آيد و سرمايه‌گذاري در اين بخش بازده بالايي دارد. معتقديم بهداشت روان كه نقش مهمي در سلامت روحي افراد دارد در چند سال اخير به دلايل مختلف كمتر مورد توجه قرار گرفته و اين بي‌توجهي موجب افزايش افسردگي، اضطراب و نگراني در افراد شده است.به همين سبب سعي كرده‌ايم با ارائه برنامه‌هاي مختلف در زمينه اقدامات پيشگيرانه گام برداريم. معتقديم به جاي هزينه‌هاي بالاي درمان، بايد به سوي پيشگيري برويم كه هم هزينه كم دارد و هم عواقب بيماري را ندارد. همچنين اينكه سازمان بهداشت جهاني بهداشت روان را ، توانايي كامل براي ايفاي نقش‌هاي اجتماعي، رواني و جسمي تعريف كرده و در حقيقت هدف از بهداشت رواني فراهم كردن شرايطي است تا عوامل مخربي كه روان بشر را آزار مي‌دهد از بين ببرد به‌گونه‌اي كه آسايش و رفاه فرد تأمين شده و تشويش خاطر نداشته باشد. بايد به اين نكته توجه داشت كه امروزه پيشرفت صنعت و تكنولوژي به‌رغم رفاه و تأمين امكانات، آرامش و آسايش را از زندگي انسان سلب كرده و موجب شده مردم كمتر به بهداشت روان خود توجه كنند. زندگي پرمشغله، چند شغله بودن افراد و اشتغال افراد در ساعات طولاني بيرون از خانه و دور از اعضاي خانواده همگي ازجمله عواملي هستند كه مي‌توانند زمينه ساز بيماري‌هاي بسياري ازجمله بيماري‌هاي روحي و رواني به‌ويژه افسردگي شوند. همچنين زندگي مدرن با مشغله‌هاي زياد خنده را از چهره افراد دور كرده و اگر به آن توجه نشود آسيب‌هاي جدي به مردم وارد مي‌كند.برگزاري همايش‌هايي چون همايش سلامت روان ونهادهاي اجتماعي در هفته سلامت به همين دليل برنامه‌ريزي شده است تا سبب افزايش فرهنگ و سواد سلامت روان در جامعه شود و بايد براي مخاطبين خاص و عام نهادينه شود.

کد خبر 367956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha