یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل محیط زیست مازندران خواستار مدیریت و ساماندهی گردشگری در این استان شد و گفت که گردشگری مخرب مهم‌ترین علت آب رفتن جنگل‌های این استان در نیم قرن اخیر بوده است.

جنگل‌های مازندران زیر تیغ گردشگری مخرب

به گزارش ایرنا، حسینعلی ابراهیمی روز شنبه به مناسبت روز زمین پاک در نشست خبری افزود: کاهش 70 درصدی مساحت جنگل‌های مازندران در نیم قرن اخیر ناشی از کارکرد گردشگری مخرب بوده است.

وی توضیح داد: این نوع گردشگری بدون مدیریت سبب شده است تا عرصه کشاورزی و سکونتگاه‌ها به داخل جنگل کشیده شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین رهاسازی زباله گردشگران در محیط زیست و طبیعت را بخش دیگری از پیامدهای مخرب گردشگری بدون مدیریت برای این استان اعلام کرد.

وی گفت: مازندران ظرفیت خوبی برای گردشگری دارد و محیط زیست هم با گسترش این صنعت سبز موافق است، ولی باید این کار مدیریت شود تا از مخاطرات گردشگری جلوگیری شود.

مازندران بر اساس آمارهای رسمی قطب گردشگری طبیعی کشور در تمامی فصول سال به‌ویژه تعطیلات نوروزی و تابستان است.

به استناد آمار ستاد خدمات سفر مازندران، تنها در تعطیلات نوروزی امسال حدود 13 میلیون نفر شب اقامت گردشگران نوروزی در این استان ثبت شد که حدود چهار میلیون از این تعداد مربوط به روستاها بوده است.

سال 95 هم در مجموع آمار گردشگرانی که مازندران را مقصد سفر خود انتخاب کردند، بیش از 43 میلیون نفر شب اعلام شد.

جنگل‌های هیرکانی با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید که از آن به عنوان موزه طبیعی نیز یاد می‌شود و به همین دلیل حفاظت از آن در ایران به طور مشترک بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی است.

جنگل‌های هیرکانی ایران که عامه مردم آن را با نام جنگل‌های شمال می‌شناسند، با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

  • کوتاهی شهرداری‌ها در مدیریت پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین گفت که بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند بر عهده شهرداری‌هاست، ولی مدیریت پسماند به دلیل غفلت شهرداری‌ها اولویت اول این نهادها نیست.

وی افزود: اگرچه در سال‌های اخیر کارهای خوبی برای مدیریت پسماند از جمله نیروگاه زباله‌سوز و کمپوست در دست اجراست، ولی باید متناسب با نیاز فعلی این فعالیت‌ها سرعت گیرد.

ابراهیمی گفت: قانون وظایف دستگاه‌ها را برای مدیریت پسماند مشخص کرد و محیط زیست کارکرد نظارتی دارد و از این پس با شدت بیش‌تری با متخلفان برخورد می‌شود.

  • اجرای چهار واحد فراوری پسماند در مازندران

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که هم اکنون چهار واحد فراوری پسماند در استان شامل نیروگاه زباله‌سوز و کمپوست در دست اجراست که می‌تواند بخشی از مشکلات استان را رفع کند.

وی موفقیت این واحدها از جمله کمپوست را در استقبال کشاورزان از کودهای فراوری این واحدها دانست.

روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود که این میزان در ایام تعطیل تا 2 برابر افزایش می‌یابد.

  • عقب‌ماندگی 30 درصدی مازندران در مدیریت پساب

مدیرکل محیط زیست همچنین از عقب‌ماندگی جمع‌آوری و مدیریت پسماند در استان انتقاد کرد و گفت که هم اکنون میانگین برخورداری از تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور 45 رصد ولی در مازندران تنها 10 درصد است.

وی اضافه کرد: طرح جمع‌آوری و تصفیه پساب در هشت شهر مازندران در سال جاری اجرا می‌شود که پنج طرح با مشارکت صندوق توسعه اسلامی است.

  • مدیریت زباله عفونی

مدیرکل محیط زیست مازندران از تولید روزانه پنج تن زباله عفونی و پزشکی در این استان خبر داد و گفت که با قراردادی که دانشگاه علوم پزشکی با شهرداری‌های استان منعقد کرده، این زباله‌ها عفونت‌زدایی و جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: شهرداری‌ها باید برای حفظ سلامت مردم در دفن این زباله‌های عفونی مسایل فنی را رعایت کنند.

کد خبر 367882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha