شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۱۱ نامزد انتخاباتی برای کسب قدرت در انتخابات فرانسه شرکت می‌کنند. این انتخابات چگونه برگزار می‌شود و کدام نامزدها شانس بیشتری برای پیروزی دارند؟ ... پاسخ به چند پرسش در رابطه با انتخاباتی که در سایه ترور برگزار می‌شود.

اطلاعاتی در باره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

 انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه به طور مستقیم با رجوع به آرای همگانی برگزار می‌شود.

به گزارش دويچه وله، نزدیک به ۴۷ میلیون فرانسوی واجد رای می‌توانند در روز یکشنبه (۲۳ آوریل / ۳ اردیبهشت) رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

برای راه‌یابی به کاخ الیزه باید بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کرد. بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند، حداکثر آرایی که نامزد پیروز در این انتخابات به‌دست خواهد آورد، حدود ۲۴ درصد خواهد بود.

به همین دلیل انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که دو هفته بعد، یعنی در روز ۷ ماه مه برگزار می‌شود.

بیشترین میزان آرایی که تاکنون در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه توسط یک نامزد کسب شده، ۴۴ درصد بوده که در سال ۱۹۶۵ به شارل دو گل تعلق گرفت.

  • کدام نامزدها شانس راه‌یابی به دور دوم را دارند؟

در این انتخابات ۱۱ نفر برای کسب قدرت در فرانسه رقابت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند، پنج نامزد شانس راه يابي به دور دوم راه خواهند یافت که در صدر آنها امانوئل مکرون قرار گرفته است. او به عنوان نامزد مستقل وارد گود انتخابات شده، اما پیش‌تر وزیر دارایی در دولت فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه بود.

رقیب اصلی مکرون، مارین لوپن، رهبر حزب راست‌افراطی "جبهه ملی" خواهد بود.

سه نامزد دیگر هم رای نسبتا بالایی به خود اختصاص خواهند داد: فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه جمهوری‌خواهان، بنوا آمون، نامزد حزب حاکم سوسیالیست و در آخر، ژان لوک ملنشون چپ‌گرا.

  • موفقیت در دور اول به چه معناست؟

دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور نخست کسب کنند، به دور دوم راه می‌یابند. اینکه کدام نامزد در دور دوم موفق شود، بستگی به پشتیبانی احزابی دارد که کاندیداهای آنها در دور نخست حذف شده‌اند.

در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه، یعنی از ۱۹۵۸ تاکنون، سه بار نامزد پیروز دور نخست، در دور دوم شکست خورده است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که مارین لوپن، حتی اگر در دور نخست پیروز رقابت‌ها باشد، در دور دوم شکست خواهد خورد.

  • هیات دولت چگونه تعیین می‌شود؟

نامزد پیروز رقابت‌های روز یکشنبه، از روز ۱۴ مه برای مدت پنج سال اداره امور کشور را به دست می‌گیرد. اما اینکه دولت منتصب او بتواند از پارلمان برای همین مدت رای مثبت بگیرد، هنوز مشخص نیست، زیرا در ماه ژوئن فرانسوی‌ها پارلمان جدیدی انتخاب خواهند کرد.

رؤسای جمهور فرانسه در ۱۵ سال گذشته توانسته‌اند از پارلمان برای نخست‌وزیر پیشنهادی خود و هیات دولت رای اعتماد کسب کنند. کارشناسان احتمال می‌دهند که این بار وضع دگرگون شود و رئیس جمهور بعدی ناچار باشد، نامزد جناح رقیب را به عنوان نخست‌وزیر بپذیرد.

  • تامین امنیت انتخاباتی چگونه صورت می‌گیرد؟

حمله تروریستی روز پنجشنبه (۲۰ آوریل/ ۳۱ فروردین) در پاریس باعث افزایش اقدامات امنیتی در فرانسه شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است که در روز انتخابات ۵۰ هزار مامور پلیس و هزاران سرباز امنیت حوزه‌های رای‌گیری را تامین کنند.

این نخستین بار است که انتخابات فرانسه در "وضعیت فوق‌العاده" برگزار می‌شود.

وضعیت فوق‌العاده در این کشور بعد از حملات تروریستی در نوامبر ۲۰۱۵ برقرار شد و تاکنون چند بار از سوی پارلمان این کشور تمدید شده است.

  • کاخ الیزه چند اتاق دارد؟

کاخ الیزه که در قلب پاریس واقع شده، از سال ۱۸۷۳ محل کار و زندگی رئیس جمهور فرانسه است. مرکز قدرت فرانسه نزدیک به ۳۰۰ سال قدمت و ۳۶۵ اتاق دارد و در آن ۳۸۰ ساعت پاندولی، گذشت زمان را به‌نمایش می‌گذارند.

محل اقامت شخصی رئیس جمهور در ضلع شرقی آن واقع شده و زیرزمین آن "پناهگاه هسته‌ای" است و رئیس جمهور می‌تواند در زمان جنگ، از همانجا موشک‌های هسته‌ای را فعال کند.
نشست‌های هفته‌ای دولت هم در این کاخ برگزار می‌شود.

ژان لوک ملنشون، پایه‌گذار حزب چپ فرانسه و از کاندیداهای این دور گفته است قصد دارد، انقلاب بعدی فرانسه را در کاخ الیزه برنامه‌ریزی کند.

کد خبر 367797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha