جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر که امسال برای سومین سال پیاپی به شکل مستقل و جدا از بخش داخلی برگزار می‌شود

عینک و درخت‌های زنده‌یاد کیارستمی زینت بخش پردیس چارسو شده است.

پنجشنبه گذشته با نمایش چند فیلم برای اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو آغاز به‌کار کرد و روز جمعه با حضور علاقه‌مندان و مهمانان به شکل رسمی افتتاح شد.

  • رونمايي از ناخدا خورشيد تازه

به گزارش همشهري، امسال علاوه بر پرديس چارسو كه مانند سال گذشته ميزبان بخش‌هاي مختلف جشنواره جهاني فيلم فجر است، در سينماهاي فلسطين و فرهنگ هم برنامه‌هايي برگزار خواهد شد. ازجمله نمايشگاه عكس فيلم سينمايي «ناخدا خوشيد» در سينما فلسطين كه پيش از نمايش نسخه بازسازي‌شده آن با حضور ناصر تقوايي و بازيگران فيلم افتتاح مي‌شود. در اين نمايشگاه از ميان حدود ۲۰۰ هزار فريم بازبيني‌شده، ۶۰ تصوير برگزيده روي ديوار مي‌رود. ناخدا خورشيد ساعت
۲۱‌ امروز دوم ارديبهشت در سينما فلسطين به نمايش درمي‌آيد.

  • كشف راز بودجه جشنواره

يكي از نكته‌هاي مورد علاقه رسانه‌ها درباره جشنواره جهاني فيلم فجر، بودجه‌اي است كه سازمان سينمايي و وزارت ارشاد به آن اختصاص داده‌اند. هرچند سيدرضا ميركريمي، دبير جشنواره در نشست خبري از اجازه نداشتن خود براي افشاي رقم بودجه خبر داده بود اما روز گذشته خواستار اشاره خبرنگاران و رسانه‌ها به اين نكته شد كه 12ميليارد تومان بودجه برگزاري جشنواره‌ها ميان فيلم فجر و جشنواره جهاني تقسيم شده است. او اين رقم را با تأكيد بر 350مهمان خارجي اين دوره براي درج در تاريخ و رفع كنجكاوي برخي رسانه‌ها فاش كرد.

با توجه به برگزاري بزرگداشت سينماگر نامدار و فقيد ايران در بسياري از جشنواره‌ها و رويدادهاي بين‌المللي، جشنواره جهاني فيلم فجر هم بخشي ويژه را به گراميداشت ياد و نام زنده‌ياد عباس كيارستمي اختصاص داده است. طبقه هفتم پرديس چارسو كه سال گذشته ميزبان عكس‌هاي «گاو» مهرجويي و مستند «باد صبا» بود، امسال دربست در اختيار تصاوير مرحوم كيارستمي در قالب عكس، پوستر و كاريكاتور است.

۶۸ قطعه عكس، ۳۰ پوستر و ۱۲ كاريكاتور در اين بخش به نمايش درمي‌آيد كه شامل تصاوير پشت صحنه «زندگي ادامه دارد»، عكس‌هاي فيلم‌هاي «طعم گيلاس»، «آ.ب.ث آفريقا»، «مثل يك عاشق» و تصاوير صحنه‌هاي وداع مردم و هنرمندان با كيارستمي (خانه سينما، استقبال در فرودگاه، تشييع در كانون و مراسم يادبود) است. اين نمايشگاه پس از پايان جشنواره هم ادامه مي‌يابد و آثار آن به همراه ديگر آثار مربوط به كيارستمي در قالب كتابي تصويري منتشر مي‌شود.

امسال در بخش‌هاي مختلف پرديس چارسو به‌عنوان ميزبان اصلي جشنواره جهاني فيلم فجر، يك عينك بزرگ تيره به نشانه عينكي كه مرحوم كيارستمي هميشه بر چشم داشت، قرار گرفته تا ياد او را زنده كند. اين عينك‌ها را الهام فلاحي ساخته است. ضمن اينكه قرار است بزرگداشتي با حضور شخصيت‌هاي بين‌المللي براي تنها ايراني برنده نخل طلايي كن برگزار شود و در آن فيلمي ساخته عزيز ساعتي به نمايش درآيد.

  • انتقادهاي آقاي دبير از منتقدان

سومين دوره مستقل جشنواره جهاني فيلم فجر روز گذشته در حالي در پرديس چارسو و 2سينماي ديگر پايتخت آغاز شد كه دبير جشنواره همچنان بر مواضع انتقادي خود از منتقدان پافشاري مي‌كند. سيدرضا ميركريمي كه براي دومين دوره پياپي مديريت جشنواره را بر عهده دارد، روز 21فروردين در نشست رسانه‌اي خود با اشاره به حضور گسترده مهمانان خارجي و سختي كار گفته بود: «بودند كساني كه دائم به ما مي‌گفتند نمي‌توانيم جشنواره‌اي در اين ابعاد برگزار كنيم.

معلوم نيست آنها چرا چنين آرزويي دارند؟ گيريم كه ما نتوانستيم جشنواره‌اي خوب برگزار كنيم، اين چه افتخاري براي شما دارد؟» او روز پنجشنبه هم در افتتاحيه غيررسمي جشنواره جهاني فيلم فجر در پرديس چارسو بار ديگر از منتقدان خود گلايه كرد و گفت: «كساني تصميم گرفته‌اند خوبي‌هاي جشنواره را نبينند و چشم‌هاي خود را بسته‌اند.»

کد خبر 367636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha