چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به زودی با کمک یک اسپری دماغی مملو از ذرات طلا می‌توان داروهای حیات‌بخش را از راه بینی وارد سیستم خون‌رسانی مغز کرد.

مغز

براساس گزارش ساينس الرت، يكي از مشكلات رساندن دارو به مغز پديده‌اي به نام سد مغزي-خوني است كه دليل وجود آن محافظت از مغز در برابر سموم آسيب‌زا است اما در عين حال اين حصار از تاثيرگذاري داروهاي مفيد نيز مي‌كاهد،‌از اين رو اين شيوه دماغي انتقال دارو مي‌تواند براي استفاده در درمان‌هاي جديد كارايي فراواني داشته باشد.

اين اسپري توسط گروهي از محققان دانشگاه واشنگتن ابداع شده‌است و محققان آن را روي ملخ‌ها آزمايش كردند زيرا سد مغزي-خوني و شبكه بويايي اين حشره شباهت زيادي به انسان دارد.

براساس اين آزمايش‌ها، تكنيك اسپري دماغي مي‌تواند در عرض 30 تا 60 دقيقه دارو را به مغز انتقال دهد. به گفته محققان بيني، مسيري ميان‌بر براي رساندن دارو به مغز است و داروها براي رسيدن به مغز تنها بايد از دو ايستگاه عبور كنند، حباب بويايي و غشاي بويايي.

محققان اين اسپري را با استفاده از نانوذراتي به اندازه‌اي كوچك ايجاد كرده‌اند كه مي‌توانند به راحتي از حصار مغزي-خوني عبور كنند. نشانگرهاي زيست‌تاب براي رديابي حركات اين نانوذرات به آنها افزوده شده‌است. پس از آنكه ملخ‌ها در معرض اين دارو قرار گرفتند، نانوذرات در عرض تنها چند دقيقه از ميان شاخك‌هاي آنها و سپس اعصاب بويايي و حصار مغزي-خوني عبور كرده و در سرتاسر مغز پراكنده شدند.

علاوه بر اين، پس از درمان در اعصاب بويايي ملخ‌ها هيچ تغيير قابل توجهي ايجاد نشد، و اين نشان از كمترين حد اختلال در عملكرد مغز دارد. مرحله بعد تغيير اين نانوذرات طلايي به شكلي است كه بتوانند انواع مختلفي از دارو را با خود حمل كنند و البته بررسي اين موضوع كه آيا استفاده از اين درمان روي انسان‌ها شدني است يا نه.

درصورت عملي بودن اين درمان روي انسان‌ها، اسپري نانوذرات طلا بهترين گزينه براي انتقال دارو به مغز براي مبارزه با سرطان و يا متوقف‌سازي آلرژي خواهد بود. 

کد خبر 367502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha