سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که آخرین اصلاحات مربوط به قانون چک به حدود ۱۴ سال پیش بازمی‌گردد، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اصلاح مجدد این قانون خبر داد.

check

ناصر حکیمی در گفت‌و‌گو با ایرنا علت این کار را رفع موانع قانونی برای عملیاتی کردن چک الکترونیکی و حذف چک کاغذی از مبادلات تجاری ذکر کرد.

وی گفت: زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای اجرای چک الکترونیکی در نظام بانکی اعم از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها آماده است اما باید الزامات قانونی و حقوقی مورد نیاز آن نیز مهیا شود.

حکیمی اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در زمینه صدور چک در دست تهیه دارند و بانک مرکزی نیز پیشنهادهای اصلاحی را برای بحث چک الکترونیکی به آنها ارایه کرده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی یادآور شد: در قالب طرح چکاوک که به منظور ساماندهی صدور چک در شبکه بانکی اجرا شد، شاهد حذف فیزیکی لاشه چک در 24 هزار شعبه بانکی بودیم.

سامانه چکاوک با هدف حذف لاشه چک و با قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنش‌های الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی(پایا) راه‌اندازی شده و در 2 سال گذشته کار پردازش چک‌های بانکی را در بانک مرکزی متمرکز کرده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: در طرح چک الکترونیکی که بانک مرکزی به دنبال اجرای آن است، چک از طریق گوشی‌های تلفن همراه صادر و منتقل می‌شود.

به گزارش ایرنا، آخرین اصلاح قانون چک به سال 1382 بازمی‌گردد که جایگزین قانون صدور چک مصوب 1344 شد.

این قانون شامل 23 ماده است که نحوه صدور چک، پردازش آن در شبکه بانکی و وصول آن، جرایم مربوط به صدور چک و نحوه پیگیری آن در محاکم قضایی را تبیین کرده است.

کد خبر 367408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha