همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مجلس در مورد تعریف رجل سیاسی قانونی تصویب کرده چرا پیگیری انجام نشده است تا مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را به جریان بیندازد، هشت سال است این مصوبه گرد و خاک می‌خورد.

کواکبیان

به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان در جلسه علنی روز یکشنبه-27 فروردين-مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک در اخطار قانون اساسی به نطق پیش از دستور امروز علی لاریجانی درباره رجل سیاسی اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به این که سخنگوی شورای نگهبان درمورد شمار بالای داوطلبان گفته‌اند همه ما مقصر هستیم و شما اظهار داشتید در مجلس هشتم براساس پیشنهادهای بنده شاخص هایی در تعریف رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر مشخص شد.

وی ادامه داد: البته بنده درمجلس دهم نیز پنج بار دراین خصوص تذکر دادم که دولت لایحه جامع انتخاباتی ارایه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری این که رهبر معظم انقلاب در یکی از بندهای سیاست کلی انتخابات باید شاخص‌ها را مشخص کنند، تصریح کرد: بنده می گویم اگر مجلس در این مورد قانونی تصویب کرده؛ چرا پیگیری انجام نشده است تا مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را به جریان بیندازد.

وی با بیان این که‌ مصوبه‌ای درباره موضوع مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده است، خاطرنشان کرد: هشت سال است این مصوبه گرد و خاک می‌خورد، با توجه به این که مجلس در رأس امور است باید مصوبه مذکور در مجمع به جریان بیفتد تا آنچه که اتفاق افتاده وهن نظام نشود که یک لشگر بخواهند تقاضای رئیس جمهوری شدن داشته باشند.

نماینده مردم تهران همچنین درمورد لایحه هوای پاک گفت: شما می گویید قانونی بنویسید که قابلیت اجرا داشته باشد؛ براساس اصل 50قانون اساسی که درباره محیط زیست است، باید به شرایط افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق توجه شود.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به اخطار کواکبیان گفت: مصوبه درباره تعریف «رجل سیاسی» در مجلس هشتم تصویب شد، همچنان که عرض کردم شورای نگهبان اعلام کرد ما همه متن را در این زمینه قبول داریم.

لاریجانی ادامه داد: این موضوع را آیت الله احمد جنتی نیز به بنده گفت ما این موضوع را به صورت آئین‌نامه اعمال می‌کنیم و ما می خواستیم کار انجام شود که انجام نشده است.

  • هنوز مدارک نامزدهای شوراهای اسلامی به هیات نظارت داده نشده است

علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس نیز در تذکر بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس درباره حفظ شأن و اقتدار مجلس با تشکر از زحمات هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: در برخی استان ها فرمانداری ها مدارک مربوط به داوطلبان عضویت شوراها را به هیأت های نظارت شهرستان ها نداده اند و این سبب شده تا کار روی زمین بماند.

وی تصریح کرد:‌ امروز چهارمین روز است که بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها در حال بررسی است اما مدارک و اسناد از سوی استانداری ها و فرمانداری ها به هیأت های نظارت تحویل داده نشده است.

عضوکمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظارت در این راستا بر عهده مجلس است؛لذا باید به این موضوع رسیدگی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سلیمی گفت:وزارت کشور این موضوع را باید پیگیری کند تا مشکل رفع شود.

کد خبر 367156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha