سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزئیات تغییر قاعده بازی در بازار سهام از حذف حجم مبنا تا پایان سال و تعدیل دامنه نوسان به دامنه نوسان پویا خبر داد.

به گزارش همشهري، روز گذشته دهمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه(فاينكس ۲۰۱۷) با حضور رئيس سازمان بورس، رئيس‌كل بانك مركزي، رئيس‌كل بيمه مركزي، وزير اقتصاد، وزير امور خارجه و معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و فعالان بازار سرمايه برگزار شد.

در اين مراسم ابتدا رئيس سازمان بورس از حذف حجم مبنا تا پايان سال خبر داد، سپس رئيس‌كل بانك مركزي از نقش تخريبي اوراق بدهي و صندوق‌هاي با درآمد ثابت در كاهش نرخ سود بانكي سخن گفت و علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد هم از رسيدن رشد اقتصادي به 8درصد خبر داد اما مهمان ويژه اين مراسم محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه بود كه فهرست برخي از گشايش‌هاي اقتصادي كه بعد از برجام در حوزه مالي ايجاد شده است را برشمرد.

در ابتداي اين مراسم شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف حجم مبنا تا پايان سال خبر داد و اعلام كرد: اميدواريم امسال سال رفع محدوديت‌هاي بازار سرمايه باشد و چنانچه شوراي بورس موافقت كند حجم مبنا تا پايان سال حذف و دامنه نوسان به دامنه نوسان پويا تعديل خواهد شد.

او اما به ويژگي‌هاي دامنه نوسان پويا اشاره‌اي نكرد و ادامه داد: يكي ديگر از برنامه‌هاي امسال پيداكردن راه‌حلي براي زمان بازگشايي نماد‌هاست و اميدواريم امسال براي هميشه در مورد توقف طولاني‌مدت نماد‌ها چاره‌انديشي كنيم. او همچنين افزود: در سال‌۹۶ معاملات آپشن براي ۳۰ نماد انجام خواهد شد. به گفته شاپور محمدي، تعداد كد‌هاي سهامداري ثبت‌شده كه در سال‌۹۱ بالغ بر ۶ ميليون و۸۰۰ هزار كد بود كه اكنون به ۱۱‌ميليون كد رسيده است. تجربه اوراق بدهي در سال گذشته تجربه بسيار خوبي بود به‌خصوص نرخ اوراق بدهي كه بايد امسال با دقت بيشتر در بازار بدهي عمل شود.

  • رشد اقتصادي ۸ درصدي

وزير امور اقتصادي و دارايي، يكي ديگر از سخنرانان اين همايش از دستيابي به رشد اقتصادي ۸درصدي در سال ۹۵ خبر داد و گفت: دولت يازدهم توانست با اتكاي سرمايه ارزشمند اجتماعي و با حمايت و پشتيباني و همكاري همه اركان نظام، رشد منفي ۶.۸ درصدي را به نرخ رشد مثبت تبديل كند كه برآورد مي‌شود تا پايان سال‌۹۵ بيش از ۸ درصد باشد. نرخ تورم ۴۰‌درصدي نيز جاي خود را اكنون به تورم تك‌رقمي داده است. وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: جهش‌هاي بيش از ۹۰‌درصدي در متوسط سالانه نرخ ارز، جاي خود را به نوسانات اندك و حدود ۵‌درصدي داده است، به‌نحوي كه شاخص فلاكت كه حاصل جمع تورم و بيكاري است، از ۴۲.۶ درصد به ۲۱.۴ درصد رسيده است.

  • چشم‌انداز اقتصادي كشور بسيار روشن است

وزير امور خارجه كشور هم كه مهمان ويژه اين مراسم بود، گفت: هم‌اكنون 80ميليارد دلار قراردادهاي نفتي و گازي به بركت برجام در حال مذاكره است و فردا بزرگ‌ترين طرح در تاريخ صنعت نفت كشور به مبلغ 20ميليارد دلار افتتاح مي‌شود. وي اثرات برجام در چشم‌انداز اقتصادي را در 3حوزه كليدي نفت و گاز، حمل‌ونقل و بورس، بانك و بيمه دسته‌بندي كرد و افزود:

با تلاش بي‌نظير مسئولان كاركنان صنعت نفت توليد نفت به بيش از 4و نيم ميليون بشكه و صادرات آن به 2ميليون و 600هزار بشكه افزايش يافته است. وزير امور خارجه با اشاره به حساسيت‌هاي بازار بورس، بانك و بيمه گفت: تحريم‌هاي آگاهانه اين حوزه‌هاي كليدي را هدف گرفته بود. تحريم‌ها يك آسيب بنيادين هم داشت و آن از بين رفتن شفافيت مالي بود كه هنوز هم دولت و ملت درگير عواقب آن هستند و گم شدن دكل نفتي و برباد رفتن ميلياردها دلار سرمايه توسط دلالان فرصت طلب ازجمله آنها بوده است.

  • رونمايي از تمبر يادبود نمايشگاه بورس، بانك و بيمه

طي مراسمي در دهمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه تمبر يادبود فاينكس 2017 رونمايي شد. تمبر يادبود دهمين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه را محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه رونمايي كرد. همچنين اين تمبر را علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي، شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري امضا كردند. تمبريادبود فاينكس 2017 در بسته‌هاي ويژه‌اي به غرفه‌داران و شركت‌كنندگان نمايشگاه بورس، بانك و بيمه اهدا مي‌شود.

کد خبر 367081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha