چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمد خرمشاهی روزنامه‌نگار و طنزپرداز باسابقه که کتاب‌هایی همچون «دیوان خرم (گنجینه‌ای از طنز و فکاهیات)»، «شیخ شنگول»، «دنیای شادی‌ها»، «مجموعه گل‌ها» ازجمله آثار او هستند، چشم از جهان فروبست.

محمد خرمشاهی

ایبنا ضمن اعلام این خبر نوشت :محمد خرمشاهی طنزپرداز و روزنامه‌نگار معاصر و از نویسندگان نشریه توفیق در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.

خرمشاهی از ۱۲ سالگی به عرصه شعر و شاعری وارد شد و در دوران فعالیت حرفه‌ای طنز نویسی و روزنامه‌نگاری با ده‌ها نشریه و مجله همکاری داشت.

او یکی از مشهورترین طنزپردازان معاصر بود که در کارنامه‌اش همکاری با نشریاتی نظیر «توفیق» و «گل‌آقا» را داشت. نکته جالب‌توجه درباره برخی از اشعار خرمشاهی تبدیل‌شدنشان به ضرب‌المثل میان مردم بود. «چوب خدا صدا ندارد» و «در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست» از این جمله‌اند. ی

ک قرن فعالیت در عرصه ادبی و سرودن شعر از سوی خرمشاهی باعث شد تا شاگردانی نظیر «کیومرث صابری فومنی»، «ابوالقاسم حالت» و «عمران صلاحی» دوره‌ای نزد او بیاموزند.

از این طنزپرداز فقید کتاب‌هایی نیز منتشر شد که «دیوان خرم» از آن جمله‌اند. «شیخ شنگول»، «دنیای شادی‌ها»، «مجموعه گل‌ها» نام دیگر کتاب‌هایی است که به قلم محمد خرمشاهی به چاپ رسید.

به او لقب عبید زاکانی معاصر داده بودند. برای نخستین بار شعر خرمشاهی در روزنامه «حبل‌المتین» هند منتشر شد و از آن زمان تا امروز خرمشاهی بیش از ۸ دهه به سرودن شعر و طنز اشتغال داشت.

کد خبر 366849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha