در میان سینما و تئاتر: لیلا موسی‌پور، آپاراتچی نوجوان از تهران، به فیلم «فروشنده» ساخته‌ی «اصغر فرهادی» پرداخته که دومین جایزه‌ی اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. او درباره‌ی این فیلم می‌گوید:

دوچرخه شماره ۸۷۲

«در مقايسه با كارهاي قبلي آقاي فرهادي كه تقريباً همه‌ي شخصيت‌ها در داستان درگير مي‌شوند و روايت را پيش مي‌برند، اين فيلم، هم شخصيت‌هاي كم‌تري را درگير مي‌كند و هم به‌طور كلي خود داستان، پيچيدگي‌هاي فيلم‌هاي «گذشته» يا «جدايي نادر از سيمين» را ندارد. ما بيش‌تر درگير حال و هوا و درگيري‌هاي شخصيت‌ها مي‌شويم. بنابراين حتي كوچك‌ترين ديالوگ هم اهميت پيدا مي‌كند.

فروشنده از آن فيلم‌هايي است كه از وقتي هنوز فيلم تمام نشده، دلت مي‌خواهد باز هم تماشايش كني. آميخته‌شدن روايت داستان واقعي فيلم با داستاني كه در تئاتر روايت مي‌شود جالب است. انگار كه خود صحنه‌ها و ديالوگ‌هاي تئاتر به‌شكل غيرمستقيم در زندگي واقعي‌شان نمايان مي‌شود. انگار تئاتر راهي براي فراموش‌كردن زندگي واقعي‌شان است.»

 

  • در برابر يك بازي بي‌نظير

مهسا بابايي، آپاراتچی نوجوان 14ساله از تهران، فيلم «شيار143» ساخته‌ي «نرگس آبيار» را ديده و در بخشي از يادداشتش مي‌نويسد:

«نوع روايت داستان اين فيلم متفاوت است. درواقع مثل يك فيلم مستند شرح داده مي‌شود.

بازي «مريلا زارعي» بي‌نظير است. جدا از دوره‌هاي مختلف سني، او به‌خوبي از پس لهجه‌ي كرماني برآمده است. البته به نظر مي‌رسد فيلم‌ساز فقط روي نقش اصلي خيلي زمان گذاشته است، چون به نظرم بازي ساير بازيگران فيلم به دل نمي‌نشيند.

سكانس پاياني فيلم نقطه‌ي قوت شيار143 است و بازي مريلا زارعي به اوج مي‌رسد و بسيار تأثيرگذار است.»

 

  • فرم جذاب، شخصيت‌هاي ضعيف

آريا تولايي، آپاراتچی نوجوان از رشت، در بخشي از يادداشتش درباره‌ی فيلم «عصر يخبندان» ساخته‌ي «مصطفي كيايي» مي‌نويسد:

«عصر يخبندان از نظر فرم فيلم جذابي است. داستان فيلم كشش خاصي دارد؛ با ريتم تندي آغاز مي‌شود و از همان ابتدا سراغ اصل ماجرا مي‌رود تا بيننده را شوكه كند. در ادامه‌ي فيلم مدام به عقب برمي‌گردد و هربار قصه را از زاويه‌ي جديدي روايت مي‌كند. فلاش‌بك‌ها يا همان بازگشت به گذشته، به‌خوبي كنار هم چيده شده‌اند و بيننده را گيج و سردرگم نمي‌كنند.

البته هرچند كه اين فيلم از نظر فرم و ساختار، بسيار جذاب است، اما به نظرم در شخصيت‌پردازي و ديالوگ‌نويسي ضعيف است. با اين‌كه «مصطفي كيايي» شخصيت «سعيد» را به‌خوبي ايفا مي‌كند، اما به نظرم مناسب اين فيلم نيست.

فيلم ريتم تند و داستاني هيجاني دارد، اما سكانس‌هايي كه در آن‌ها شخصيت سعيد حضور دارد اين ريتم تند را كند مي‌كند و بيننده را از فضاي عصر يخبندان كه فضايي و تراژيك است دور مي‌كند.»

 

از جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر چه خبر؟

* سی و پنجمین جشنواره‌ي جهانی فیلم فجر، يكم تا هشتم اردیبهشت 1396به دبیری «رضا میرکریمی» در تهران برگزار می شود.

* در بخش جنبي سي و پنجمين جشنواره‌ي جهاني فيلم فجر، هفت فیلم خارجی و سه فیلم ایرانی در بخش «کلاسیک‌های ترمیم‌شده» به نمایش درمی‌آید. فيلم‌هاي «خانه‌ي خدا» ساخته‌ي جلال مقدم، «یک اتفاق ساده» ساخته‌ي سهراب شهیدثالث و «ناخدا خورشید» ساخته‌ي ناصر تقوایی، سه فیلم ایرانی هستند که به ‌همت فیلم‌خانه‌ي ملی ایران ترمیم شده و در این بخش به‌نمایش درمی‌آیند.

هم‌چنين فيلم‌هاي «جیب‌بر» ساخته‌ي روبر برسون، «استیمبوت بیل جونیور» ساخته‌ي باستر کیتن و چارلز رایسنر، «آخرین شانس» ساخته‌ي لئوپولد لینتبرگ، «آشوب» ساخته‌ي آکیرا کوروساوا، «صدای تنهایی انسان» ساخته‌ي الکساندر سوخوروف، «روز برمی‌آید» ساخته‌ي مارسل کارنه و «روشنایی‌های شهر» ساخته‌ي چارلی چاپلین، هفت فیلم خارجی اين بخش هستند که به روی پرده خواهند رفت.

* به گزارش ستاد خبری سي و پنجمين جشنواره‌ي جهانی فیلم فجر، هشت فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی در بخش جنبی «مهربان با محیط‌زیست» به‌نمایش درمی‌آیند. مستند آمریکایی «سفر زمان» ساخته‌ي ترنس مالیک، «ستاره‌ي نجواگر» ساخته‌ي سیون سونو از ژاپن، «ردپا» ساخته‌ي آگنیشکا هولاند از لهستان، «مرگ خودخواسته» ساخته‌ي سو ویلیامز از آمریکا، «چوپان» ساخته‌ي جاناتان سنزوال‌برلی از اسپانیا و بریتانیا، «سرمای قلندر» ساخته‌ي مصطفی کارا از ترکیه، «درود از فوکوشیما» ساخته‌ي دوریس دوری از آلمان، «مسخ» ساخته‌ي آدریان آرسه از مکزیک و «پایان رؤیاها» ساخته‌ي محمدعلی طالبی، فیلم‌های این بخش هستند.

کد خبر 366801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha