چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان درباره خطر دیکتاتوری در ترکیه در صورت رای آوردن « آری » در همه‌پرسی افزایش اختیارات رئیس جمهور این کشور هشدار داد.

ولفگانگ شویبله، وزير دارايي آلمان در پاسخ به سئوال هفته‌نامه اشپیگل مبنی بر این‌که آیا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اصلاح قانون اساسی در پی شکل‌گیری « حکومت مطلقه یا حتی دیکتاتوری »‌ است؛ اعلام کرد: « اگر به عملکرد اردوغان در سال‌های گذشته توجه کنیم، می‌توانیم دلایل و تحلیل‌های متعدد برای آنچه روی داده‌است پیدا کنیم، اما این نشانه‌ها نگران‌کننده است ».

رای‌دهندگان ترکیه‌ای روز یکشنبه در همه‌پرسی اصلاح بحث‌انگیز قانون اساسی که اختیارات اردوغان را به صورت قابل توجه افزایش می دهد به پای صندوق رای می‌روند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، تحلیل‌گران نتیجه همه‌پرسی را باوجود تبلیغ رسانه‌ای گسترده برای رای « آری »، نزدیک پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما،شویبله عضو حزب محافظه کار صدر اعظم آلمان اعلام کرد با شمار زیادی از اتباع ترکیه که نگران اقدام‌هاي تلافی‌جویانه در صورت انتقاد علنی از حکومت آنکارا هستند؛ گفت‌وگو کرده است.

او گفت: زندانی شدن دنیز یوجل، خبرنگار آلمانی - ترکیه‌ای هفته‌نامه "دی ولت" آلمان در ترکیه کمک اقتصادی برلین به آنکارا را دشوار کرده است.

یوجل 27 فوریه به اتهام « تروریسم و تحریک به تنفر » به صورت موقت بازداشت شد و سپس رئیس‌جمهور ترکیه او را جدایی‌طلب کرد و « مامور آلمان » توصیف کرد.

کارزار همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه به رویارویی بین آنکارا و برلین تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه و حزب اسلام گرا - محافظه کار او ( عدالت و توسعه ) بعد از لغو چند گردهمایی انتخاباتی در آلمان بارها آلمان و صدراعظم این کشور را به « نازی‌ها » تشبیه کردند.

آلمان اغلب ترکیه را به نقض مقررات دولتی در سرکوب تشدیده شده بعد از کودتای نافرجام 15 ژوئیه متهم می‌کند.

کد خبر 366729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha