سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید حاکی از آن است که موهای جوگندمی علاوه بر اینکه پیام‌آور گذر عمر هستند، ممکن است با خطر بیشتر بیماری قلبی در مردان همراهی داشته باشند.

gray hair

اما اگر موهای‌تان دارد سفید می‌شود، وحشت‌زده نشوید- این بررسی فقط یک همراهی و نه یک رابطه سببی، میان رنگ مو و خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهد.

به گزارش هلث‌دی این یافته از یک تجزیه‌وتحلیل به دست آمده است که ۵۴۵ مرد بزرگسال را از لحاظ نشانه‌های مشکلات قلبی بررسی کرده بود و بعد نتایج را با رنگ موی آنان تطبیق داده بود.

ایرینی ساموئل، متخصص قلب در دانشگاه قاهره در مصر و سرپرست این بررسی گفت: «در جمعیت مورد بررسی ما، نمره بالاتر از لحاظ میزان سفید شدن مو با افزایش خطر بیماری اتروسکلروز شریان‌های کورونری (شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب) همراهی داشت.»

آتروسکلروز یا تصلب شرایین به معنای تجمع پلاک‌های حاوی چربی در دیواره شریان‌ها است که باعث انسداد مجرای درونی آنها می‌شود.

ساموئل گفت خاکستری شدن موها و بیماری قلبی بدون توجه به سن مرد و اینکه از قبل در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری قلبی بوده است یا نه، همراهی داشتند.

به گفته ساموئل با توجه به اینکه شمار فراوانی از زنان موهایشان را رنگ می‌کنند، امکان وارد کردنشان در این تجزیه‌وتحلیل وجود نداشت. بنابراین این گروه پژوهشی منحصر بر مردان متمرکز شد. همه این مردان برای یافتن نشانه‌های تجمع پلاک در شریان‌های کورونری اسکن شده بودند.

این پژوهشگران گفتند صرف افزایش سن احتمال سفید شدن موهای یک مرد را افزایش می‌دهد. اما سفید شدن موها همچنین با «پیری زیست‌شناختی» ناسالم همراهی دارد، چراکه هردوی این پدیده‌ها مسیرهای مشابهی را طی می‌کنند.

ساموئل گفت این مسیرها شامل چندین شکل زوال در سطح سلولی هستند، ازجمله افزایش خطر التهاب عمومی، تغییرات هورمونی و اختلال توانایی DNA درترمی خودش و توانایی سلول‌های برای تقسیم شدن و رشد کردن.

به گفته ساموئل پژوهش‌های بیشتری لازم است تا عوامل ژنتیکی و محیطی زمینه‌ساز این همراهی میان سفید شدن مو و بیماری قلبی مشخص شوند و همچنین این موضوع بررسی شود که آیا همراهی مشابهی در زنان هم وجود دارد یا نه.

او پیشنهاد کرد در حال حاضر هر بیماری که فکر می‌کند در معرض خطر بالای بیماری قلبی قرار دارد، باید مورد چک‌آپ‌های منظم قرار گیرد و با درمان‌های پیشگیرانه از بروز مشکلات احتمالی قلبی جلوگیری شود.

کد خبر 366697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha