پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

الهام اسمعیلی: جعبه‌ها غالبا از 5 سطح مربع یا مستطیل شکل تشکیل شده‌اند که اگر سطح ششم نیز به آن اضافه شود، نقش در جعبه را خواهد داشت.

این جعبه‌ها را معمولا در انواع مقوایی، برای بسته‌بندی لوازم مختلف بزرگ و کوچک و در نوع چوبی، برای نگهداری و حمل و نقل لوازم سنگین و همچنین میوه و سبزی و اقلامی مانند اینها استفاده می‌کنند.

اگر کمی بیشتر فکر کنیم، خواهیم دید که ساختار اصلی بعضی از انواع لوازم دکوراسیونی و کاربردی خانه‌های ما مانند کشو، صندوقچه، کابینت‌ها، بعضی از انواع میزها یا پایه‌های آنها (در سبک مدرن) و بسیاری لوازم ریز و درشت دیگر، همگی از فرم جعبه یا مکعب الهام گرفته شده است. حالا تصور کنید اگر یکی از سطوح جعبه‌های 5 وجهی (بدون در) حذف شود، آیا در کارایی آن اختلالی پدید می‌آید یا اساسا این ترکیب به این صورت باز هم کارایی لازم را خواهد داشت؟! اگر از ما بپرسید، پاسخ مثبت است.

قصد ما در اینجا معرفی نمونه‌های گوناگونی از جعبه‌های چهار وجهی، آن هم با کاربردهای مختلف فضاهای خانه است. به این ترتیب، خواهید دید تنها با اتصال 4 تکه سطح چوبی مربع یا مستطیل شکل به هم، چگونه می‌توانید حتی جایگزینی برای لوازم کاربردی خانه بیابید با این تفاوت مهم که برای تهیه آن لوازم، نیاز به صرف هزینه گزافی وجود دارد؛ در حالی که اگر کمی اهل ذوق و سلیقه باشید، ساخت این کلاف ساده با ابزارهای ابتدایی بخاری شامل اره، میخ، چکش، دریل، پیچ و پیچ‌گوشتی برای شما نیز با کمترین هزینه، امکان‌پذیر خواهد بود. در غیر این صورت، حتی با سفارش ساخت آن، مبلغ پرداختی قابله مقایسه با مبلغ خرید وسیله اصلی نیست. علاوه بر اینها، این قبیل جعبه‌ها نقش بسیار مهمی در استفاده بهینه از فضا را نیز بر عهده دارند که به نمونه‌هایی از آنها در زیر اشاره خواهد شد:

جایگزینی برای پاتختی

 اگر در ترکیب سرویس تختخواب شما تنها یک تخت وجود دارد و پاتختی برای آن در نظر گرفته نشده است- با توجه به کاربرد پاتختی برای قرار دادن لوازمی مانند ساعت، چراغ مطالعه، چند جلد مجله و کتاب، لیوان آب و... نیاز به آن همواره احساس می‌شود- بنابراین شما می‌توانید از لوازم دیگر به عنوان جایگزینی برای پاتختی استفاده کنید. جعبه‌ها نیز برای این منظور مناسب هستند که در زیر به 2نمونه از آنها می‌پردازیم:

 پاتختی‌های ثابت:  شما می‌توانید جعبه‌ای 4 یا 5 وجهی از نئوپان یا MDF روکش شده و با ابعاد دلخواه و متناسب با ارتفاع تختخواب، درست کرده یا سفارش دهید. حالا برای اینکه پاتختی فرمی زیباتر داشته و از حالت جعبه‌ای خارج شود، با توجه به سبک دکوراسیون اتاق، چهارپایه چوبی یا فلزی (مانند تصویر زیر) در سطح زیرین آن وصل کرده و در کنار تخت‌خوابتان قرار دهید.

نکته: در صورتی که جعبه شما نئوپانی است، آن را به رنگ دیگر لوازم چوبی اتاق، رنگ‌آمیزی کنید.

 پاتختی‌های متحرک: گاهی به جهت محدودیت مکانی موجود در اتاق خواب، مجبورید که تختخواب‌تان را در موقعیتی قرار دهید که امکان گذاشتن پاتختی ثابت در کنار تخت وجود ندارد ولی از طرفی، در اتاق، گوشه‌ای هرچند کوچک را برای جا دادن جعبه‌ای به اندازه یک پاتختی کوچک می‌توان یافت.

 بنابراین در این شرایط، لازم نیست از داشتن پاتختی در کنار تختخواب‌تان صرف نظر کنید؛ شما می‌توانید پاتختی متحرکی تهیه کنید و شب‌ها پیش از خواب، آن را در کنار تختخواب قرار داده و صبح‌ها به جای خالی موجود در گوشه‌ای از اتاق انتقال دهید. در چنین شرایطی، جعبه‌ای مانند نمونه قبلی آماده کنید با این تفاوت که زیر سطح این جعبه، به جای نصب پایه‌های ثابت، 4 عدد چرخ کوچک تعبیه کنید. به این ترتیب حمل و نقل و جابه‌جایی هر روزه آن به راحتی انجام خواهد گرفت.

دو پیشنهاد قابل توجه:
1- همین‌طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید، با توجه به اینکه این پاتختی هنگام روز در گوشه‌ای از اتاق قرار می‌گیرد، بالشتکی متناسب با سطح روی آن بدوزید و از آن به عنوان صندلی کوچک متحرک استفاده کنید؛ این صندلی به عنوان صندلی میز توالت نیز قابل استفاده خواهد بود.

2 - با توجه به جهت قرارگیری این جعبه به عنوان پاتختی در کنار تخت، میله‌ای روی یکی از دیواره‌های طرفین آن نصب کرده و به این ترتیب جایی برای روزنامه و مجلاتی که قبل از خواب مطالعه می‌کنید، فراهم کنید.

 جعبه‌ای به جای کابینت

جعبه‌ها به صورت‌های مختلف تکی یا مجموعه‌ای می‌توانند چاره‌ای برای کمبود کابینت در فضای آشپزخانه نیز باشند بنابراین اگر روی یکی از دیوارهای آشپزخانه شما هنوز فضای خالی باقی مانده و به‌رغم کمبود فضای کافی، کابینتی برای آن قسمت در نظر گرفته نشده و در ضمن تهیه کابینتی دیگر مستلزم صرف هزینه گزافی است، از این جعبه‌های معجزه‌آسا کمک گرفته و همزمان چندین کاربرد را از آنها داشته باشید.

بنابراین با توجه به موقعیت مکانی دیوار و همچنین سیستم آشپزخانه و دیگر کابینت‌ها، ابعاد و شکل جعبه یا جعبه‌های مورد نظر را محاسبه کرده و سفارش ساخت آنها را به نجار بدهید یا خودتان دست به کار شوید.

در صورت تمایل، از نجار بخواهید که فضای داخل جعبه را نیز طبقه‌بندی کند؛ به این ترتیب کاربرد آن افزایش می‌یابد. در تصویرزیر نمونه‌ای از جعبه جایگزین کابینت را ملاحظه می‌کنید که نه‌تنها از خود جعبه برای قراردادن لوازم استفاده کرده‌اند بلکه با نصب چند گیره در زیر جعبه، جایی برای آویزان کردن فنجان‌ها و لیوان‌های دسته‌دار فراهم شده است. علاوه‌براین، ابتکار جالب‌تر اینکه با رنگ‌آمیزی فضایی به شکل مستطیل و به رنگ مشکی روی دیواره جعبه، آن قسمت را به تخته سیاهی برای نوشتن نکات ضروری و یادآوری لوازم و موارد مورد نیاز تبدیل کرده‌اند.

جعبه‌ای در ورودی خانه

 نصب این قبیل جعبه‌ها نزدیک در ورودی خانه نیز یکی دیگر از این پیشنهادهاست. به این ترتیب، جایی برای قراردادن کلیدها، قبوض آب و برق و تلفن، نامه‌ها، پوشه کاری و بسیاری لوازم دیگر که می‌خواهید هنگام ورود یا خروج از خانه در دسترس باشند، فراهم می‌شود.

در ضمن شما می‌توانید آن را به رنگ دلخواه و متناسب با فضای ورودی رنگ‌آمیزی کرده و درصورت تمایل برای زیباترشدن آن، از تکنیک‌های مختلف رنگ‌آمیزی استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال در تصویرزیر یکی از این جعبه‌ها نشان داده می‌شود که به رنگ نارنجی متمایل به قرمز روی زمینه زرد دیوار ورودی نصب شده و روی دیواره جعبه را با تکنیک استنسیل طرح‌دار کرده‌اند. علاوه بر این، با چسباندن نواری از آهن‌ربا قسمت بالای دیواره جعبه را برای نصب عکس، کارت پستال و یادداشت اختصاص داده‌اند.

در ضمن، نکته قابل‌توجه این است که باتوجه به اینکه به خاطر کوچک‌بودن ابعاد این جعبه، امکان تقسیم‌بندی فضای داخل آن با نئوپان وجود ندارد، مقواهای محکمی را متناسب با ابعاد داخلی جعبه بریده و پس از روکش‌کردن با کاغذ کادوی ضخیم، آنها را به صورت عمودی داخل جعبه جای داده‌اند. به این ترتیب، فضای داخل جعبه به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شده است.

پیشنهاد: اگر تمایل دارید چنین جعبه‌ای را برای دیوار ورودی خانه‌تان فراهم کنید، با نصب چند گیره روی لبه نما یا یکی از دیواره‌های طرفین این جعبه، همزمان جایی برای آویزان‌کردن کلیدها نیز تعیین کنید.

مجموعه‌ای از جعبه‌ها

پیش از این، به کاربردهای مختلفی از جعبه‌ها – با اندکی تغییرات در نمای ظاهری‌شان – به صورت تکی اشاره شد ولی در پیشنهادات زیر، می‌خواهیم نمونه‌هایی از آنها را در قالب یک مجموعه معرفی کنیم:

انتخاب یک ترکیب‌بندی مناسب و زیبا روی دیوار: شما می‌توانید تعدادی جعبه ساده یا تفکیک‌شده را به صورت مجموعه‌های چندتایی با فواصلی تعیین‌شده و مساوی از هم، به حالت‌های مختلف پلکانی، ردیفی، موازی و فرم‌های ابتکاری دیگری که به لحاظ زیبایی‌شناسی و کاربردی مناسب باشند، روی دیوار نصب کرده و از فضای داخل آن باتوجه به نیازهای آن قسمت از خانه استفاده کنید.

دیوارهای خالی آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی برای نصب این مجموعه‌ها در ابعادی کوچک بسیار مناسبند.

حاشیه‌ای جعبه‌ای روی دیوار اتاق خواب:

در این تصویرمجموعه‌ای از این جعبه‌ها را که به صورت یکی‌درمیان دردار هستند، روی یک خط افقی واقع در دیوار بالای تختخواب و همچنین دیوار مجاور آن، ملاحظه می‌کنید. این جعبه‌ها همزمان چندین کاربرد مختلف شامل کتابخانه، پاتختی، جای چراغ مطالعه و لوازم تزئینی و کاربردی و... در اتاق خواب را خواهند داشت.

کم‌جا و کاربردی:

در این تصویر  هم دو جعبه مستطیل‌شکل عمودی را با طول‌های مختلف می‌بینید که فضای داخل هریک از آنها به چند قسمت مساوی تقسیم شده و در سطح زیرین هریک از آنها چرخ تعبیه شده است.

این جعبه‌های عمودی کم‌جا و متحرک در کنار هم مجموعه‌ای کاربردی را تشکیل می‌دهند.

 

 

کد خبر 36661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز