دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح ابتکاری Open Citations (استناد باز) به تازگی اعلام کرد که منابع مقاله‌های علمی این مرکز برای همگان قابل دسترس خواهد بود.

مقاله

براساس گزارش ساينس الرت، اين طرح ابتكاري كه از سال گذشته توسط بنياد ويكي‌مديا و 5 شركت ديگر از جمله كتابخانه عمومي علوم و مجله اي‌لايف آغاز شده‌است، درحال همكاري با 29 نشريه معتبر است تا امكان دسترسي به 14 ميليون مقاله علمي را براي همگان فراهم آورد.

به گفته داريو تارابورلي رئيس بخش تحقيقات بنياد ويكي‌مديا، براي اولين‌بار امكان دسترسي به داده‌هاي مقاله‌هاي علمي كه توسط معتبرترين نشريات منتشر شده‌اند بدون محدوديت‌هاي حق مولف فراهم آمده‌است.

ناشران داده‌هاي مقاله‌هاي علمي را روي وب‌سايت كراس‌رف بارگذاري مي‌كنند، وب‌سايت سازماني غير انتفاعي كه در سال 2000 تاسيس شده‌است. تا پيش از اين امكان دسترسي به اطلاعات علمي تنها از طريق اسكوپوس و Web of Science امكان‌پذير بود كه البته تنها يك درصد از اين مقالات به صورت رايگان ارائه شده‌بودند.

اما اكنون به لطف تلاش‌هاي صورت گرفته، اين ميزان به 40 درصد افزايش يافته‌است و قرار است به زودي پوشش اين طرح ابتكاري به 100 درصد نيز رسيده و امكان دسترسي رايگان به تمامي مقالات علمي فراهم آيد. با افزوده شدن ناشران و سازمان‌هاي بيشتر به اين طرح ابتكاري مي‌توان به اين هدف 100 درصدي دست يافت.

کد خبر 366606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha