چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: "با ادامه اعتصاب کارگران بخش حمل و نقل و انرژی فرانسه، هرج و مرج بر این کشور حاکم شده است."

بی‌بی‌سی‌ می‌افزاید: این اعتصاب در اعتراض به برنامه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، برای اصلاح نظام بازنشستگی این کشور ترتیب داده شده است.
در اثر این اعتصاب که پایانی برای آن تعیین نشده، رفت و آمد قطارها به شدت مختل شده و تولید انرژی کاهش یافته است. برنامه های پیشنهادی آقای سارکوزی بر شرایط کاری 500 هزار کارگر بخش عمومی تاثیر خواهد گذاشت.

دولت و اتحادیه های کارگری مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که اعتصاب چندین روز طول بکشد.

السدیر سندفورد، خبرنگار بی بی سی در پاریس می‌گوید با توجه به آنکه دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، کارمندان دولتی و حتی کلانتری‌ها در اعتراض به موضوعات مختلف تهدید به اعتصاب کرده‌اند، دولت فرانسه بیم دارد  این مسئله به موجی از اعتراض علیه دشواری‌های اقتصادی تبدیل شود.

French unions launch open-ended strikes

خاویر بتراند، وزیر کار فرانسه، روز چهارشنبه با رهبران اتحادیه ها دیدار کرد تا به توافقی دست یابد. او پیش از این هشدار داده بود که چهارشنبه "روزی جهنمی برای مسافران خواهد بود و شاید روزهای زیادی بعد از آن هم."

پس از آغاز اعتصاب در عصر سه شنبه، کمتر از یک چهارم قطارهای فرانسه در حال کار هستند. همچنین از مجموع 700 قطار سریع السیر فرانسه (ت ژ و) تنها 90 قطار مشغول خدمت رسانی هستند.

متروی پاریس با 20 درصد ظرفیت و سیستم اتوبوس این شهر با 15 درصد ظرفیت خود کار می کند. اما این اعتصاب بر حرکت نخستین سرویس های قطار از پایانه جدید سن پانکراس لندن به پاریس تاثیر نگذاشته است.

مسافران در سراسر فرانسه راه های دیگری برای رسیدن به محل کار خود، از جمله زودتر در آمدن از خانه و سوار شدن مشترک در ماشین ها، پیدا کرده اند.

تقاضاها برای ولیب، سیستم کرایه دوچرخه پاریس که به تازگی راه افتاده نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

صبح چهارشنبه در مجموع 300 کیلومتر صف ترافیک در جاده های منتهی به پاریس گزارش شده است که دو برابر روزهای عادی است.

در بخش انرژی نیز حدود 30 درصد کارگران اعتصاب کرده اند که تولید برق در تنها نیروگاه هسته ای این کشور را 12 درصد کاهش داده است.

محک اراده

سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، می خواهد حقوق بازنشستگی که به برخی از کارمندان بخش های عمومی اجازه می دهد از سن 50 سالگی بازنشسته شوند را قطع کند و می گوید مصمم است علیرغم اعتصاب ها به راه خود ادامه دهد.

خبرنگار بی‌بی‌سی می گوید عزم آقای سارکوزی برای ایستادگی در برابر اتحادیه های قدرتمند فرانسه اکنون با محکی واقعی روبروست و وجهه و اعتبار او به موفقیتش در این زمینه بستگی دارد.

کد خبر 36658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز