پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا در تهران پس از سال‌ها بی‌توجهی، بالاخره توسط صندوق بازنشستگی کل کشور مرمت شد.

ناصرالدین میرزا

به گزارش ایسنا به نقل از کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، بنای تاریخی «ناصرالدین میرزا» در محدوده ثبت‌شده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پس از بی‌توجهی‌ها بالاخره مرمت و ساماندهی شد و براساس تفاهم‌نامه امضاشده بین میراث فرهنگی استان تهران و صندوق بازنشستگی، این بنا قرار است به مکانی با کاربری فرهنگی پذیرایی تبدیل شود.

عمارت «ناصرالدین میرزا» که ۳۰ تیر ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۲۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، متعلق به ناصرالدین میرزا، فرزند مظفرالدین‌شاه بوده و جزو معدود خانه‌های باقی‌مانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ قمری به فرمان او، با مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر ساخته شد که امروز فقط ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و با حدود ۷۰۰ متر زیربنا از آن عمارت مجلل باقی مانده است. از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن و گنبد کلاه‌فرنگی آن اشاره کرد. این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصربه‌فرد کویری در قلب پایتخت است.
خانه ناصرالدین میرزا در زمان مرمت

سال ۱۳۸۷ رضا موسوی - کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی - درباره‌ی این خانه به ایسنا گفته بود: در گذشته اعتباری برای مرمت و سامان‌دهی خانه ناصرالدین میرزا اختصاص یافته بود که برای طراحی و طرح مرمت آن هزینه شد. متأسفانه این طرح کیفیت خوبی نداشت. به همین دلیل، مشاور چندبار این طرح را بررسی کرد تا بهترین کیفیت از آن به‌دست آید.

او با بیان این‌که چون این کار اعتبار زیادی نداشت، مجبور شدیم با مبلغ کمتری قرارداد را امضا کنیم. طرح مرمت آن، سال گذشته آماده و حتی مرمتی اضطراری روی بنا انجام شد، اظهار کرده بود: به‌دلیل نبود توانایی اداره و مرمت بنا توسط سازمان بازنشستگی، در مقطعی این سازمان پیشنهاد خرید بنا را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران داد تا اثر توسط صندوق حفظ و احیای سازمان خریده شود، ولی پس از مدتی، سازمان بازنشستگی اعلام کرد که این بنا را نمی‌فروشد.

وی افزوده بود: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در آن دوره به سازمان بازنشستگی اعلام کرد که اگر قصد فروش بنا را ندارید، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با درنظر گرفتن اعتباری برای بازسازی با مشارکت آن‌ها این بنا را سامان‌دهی می‌کند که سازمان بازنشستگی نیز اعلام آمادگی کرد.

موسوی در آن سال گفته بود: متأسفانه به‌دلیل نپذیرفتن این تأمین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه، اعتبار سازمان به این منظور تأمین نشد، بنابراین هنوز وضعیت آن در پرده‌ای از ابهام است و از خانه‌ی فعلی چیزی باقی نمانده است.

تا این‌که سرانجام، براساس توافق صندوق بازنشستگی کل کشور و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه یک بخش خصوصی وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت سه سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رساند

کد خبر 366213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha