چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

به اندازه کافی طولانی بود؛ ۴ ساعت مناظره بی‌سابقه هم بود؛ ۱۱ نامزد کرسی ریاست‌جمهوری. آشفته هم بود؛ همه نامزدها علیه هم موضع‌گیری کردند.

فرانسه نامزدها

اصلي‌ترين مناظره زنده تلويزيوني انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه جنجالي‌تر از هميشه برگزار شد.انتخابات رياست جمهوري فرانسه 3هفته ديگر برگزار مي‌شود.5چهره اصلي انتخابات فرانسه براي نخستين‌بار در كنار 6نامزدي قرار گرفتند كه تقريبا از هيچ شانسي براي پيروزي در انتخابات برخوردار نيستند؛ امانوئل ماكرون، مارين لوپن، فرانسوا فيون، ژان‌لوك ملانشون و بنوا هامون در كنار چهره‌هايي چون ژاك شميناد قرار گرفتند كه گفته تصميم دارد مريخ را مستعمره فرانسه كند.

در مناظره سه‌شنبه شب فرانسه، نامزدها هم به طنز سخن گفتند و هم به يكديگر حمله كردند؛ كار به تهديد و شكايت هم كشيد. امانوئل ماكرون كه اكنون در نظرسنجي‌ها رقيب اصلي‌اش يعني مارين لوپن را پشت سر گذاشته، تمام‌مدت مراقب بود سخني نگويد كه به ضررش تمام شود. با اين حال، زماني كه لوپن پيشنهاد داد واحد پولي فرانسه از «يورو» به «فرانك» تغيير كند، او برافروخت و گفت: «مادام لوپن، چيزي كه شما مي‌گوييد باعث كاهش قدرت خريد مردم فرانسه مي‌شود.»

اندكي بعد، ماكرون لوپن را متهم كرد كه به‌دنبال يك «جنگ اقتصادي» با كشورهاي همسايه است و سخناني كه به زبان مي‌آورد ترويج نوعي ملي‌گرايي است كه اروپا را متلاشي كرده است.لوپن كه خود به سخنراني‌هاي تهاجمي‌اش معروف است، سخنان ماكرون را رد كرد و گفت كه حرف‌هاي او ديگر «كهنه» شده است. ماكرون اما عقب ننشست و به پدر او يعني ژان‌ماري لوپن، بنيانگذار حزب راست افراطي جبهه ملي تاخت. ماكرون گفت: «شما همان دروغ‌هايي را تكرار مي‌كنيد كه 40سال از دهان پدرتان مي‌شنيديم.»

  • فساد مالي لوپن و فيون

ماكرون در حمله به لوپن تنها نبود. ديگران هم به لوپن به‌خاطر اتهامات مالي‌اش تاختند. او متهم است كه با سوءاستفاده از امكانات مالي پارلمان اروپا، حقوق كاركنانش در حزب جبهه ملي را پرداخت مي‌كرده است. لوپن بار ديگر اين اتهامات را رد كرد و آنها را «بازي سياسي» خواند. هامون، نامزد حزب سوسياليست حرف‌هاي لوپن را قطع كرد و گفت: «جالب است كه نقش قرباني ماجرا را بازي مي‌كنيد؛ درحالي‌كه تمام‌مدت مشغول قرباني كردن مسلمانان و پناهجويان هستيد.»

اتهام‌هايي مبني بر فساد مالي متوجه فرانسوا فيون هم هست. فيليپ پوتو، فيون را متهم كرد درست زماني كه از مردم مي‌خواسته كمربندهايشان را محكم ببندند، «اموال عمومي را سرقت مي‌كرده است». پس از آنكه پوتو اين ادعايش را چندين بار تكرار كرد، فيون عصباني شد و او را تهديد به شكايت كرد. فيون گفت كه هنوز هيچ‌كدام از اتهاماتش اثبات نشده و او قرباني پيشداوري رسانه‌ها شده است.

در طول 4ساعت مناظره، نامزدها دائما حرف‌هاي يكديگر را قطع مي‌كردند و 2مجري تلاش داشتند نظم جلسه را حفظ كنند. نتايج نظرسنجي‌هاي بعد از مناظره اما جالب بود. 27درصد از بينندگان اين مناظره، برنامه‌هاي ماكرون را بهتر از ديگران دانسته و در نتيجه او را برنده مناظره اعلام كردند. فيون در ميان ناباوري با 20درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت و لوپن با 13درصد در جايگاه سوم. ماكرون طي روزهاي اخير در نظرسنجي‌هاي عمومي هم اندكي از ديگران پيش افتاده است. لوپن اما در جايگاه دوم است. پيش‌بيني مي‌شود اين دو در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه به دور دوم بروند. بسياري از تحليلگران ماكرون 39ساله را پيروز نهايي انتخابات مي‌دانند.

عکس

کد خبر 366179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha