همشهری آنلاین: سه هفته مانده به دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ۱۱ نامزد این انتخابات در یک مناظرۀ تلویزیونی شرکت کردند. پیش از این پنج نامزد اصلی این انتخابات مناظره‌ای را برگزار کرده بودند اما این نخستین مناظرۀ تلویزیونی با حضور تمامی یازده نامزد این انتخابات است.

نخستین مناظرۀ تلویزیونی با حضور ۱۱ نامزد انتخابات فرانسه برگزار شد

به گزارش يورونيوز، فساد مالی برخی از نامزدهای این انتخابات نظیر مارین لوپن، رهبر راستگرای جبهۀ ملی فرانسه و فرانسوآ فیون، نامزد جمهوریخواهان از جمله مباحث مطرح شده در این مناظره بود.

فیلیپ پوتو، نامزد چپگرای «حزب جدید ضد سرمایه داری» با اشاره به مصونیت سیاسی این نامزدها گفت: « قسمت بد ماجرا این است که جبهه ملی ادعا می کند ضد سیستم سیاسی است اما به لطف همین قوانین، مثل مصونیت پارلمانی از خود محافظت می کند. جالب است. نوبت ما که می شود، وقتی ما کارگرها توسط پلیس احضار می شویم هیچ مصونیت کارگری نداریم و باید به دادگاه برویم اما شما خوش شانس هستید، همین سیستم از شما دفاع می کند، خوش بحالتان.»

مارین لوپن نیز در این مناظره به نداشتن برنامه های جدید رقبای خود بویژه امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد سابق فرانسه اشاره و آنها را به تکرار همان سیاست های موجود در فرانسه از حداقل ۵۰ سال پیش متهم کرد. این اظهارات رهبر راستگرای فرانسه با واکنش امانوئل ماکرون، نامزد مستقل و رهبر جنبش موسوم به «در حرکت» شد. نامزد مستقل این انتخابات که در صدر نظرسنجی ها قرار دارد در پاسخ به مارین لوپن گفت: « خانم لوپن، مرا ببخشید اما این شما هستید که همان دروغ هایی را تکرار می کنید که از ۴۰ سال پیش مدام از دهان پدرتان می شنیدیم. متاسفم اما باید این را به شما بگویم.»

نامزد دیگری که با مارین لوپن در مورد سنت ها و فرهنگ و مذاهب به بحث پرداخت، ژآن لوک ملانشون، نامزد چپگرای جنبش موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر» بود. وی در پاسخ به رهبر جبهۀ ملی که از وابستگی مردم فرانسه به سنت ها و حفظ فرهنگ این کشور به هر قیمتی در مقابل دیگر مذاهب و فرهنگ ها سخن می گفت با بیان اینکه ۶۰ درصد از فرانسوی ها اعتقادی به مذهب ندارند، گفت: « خانم لوپن، بی خیال مذهب بشوید و ما را راحت بگذارید. مجبور نیستیم به قصه سرایی شما، به ابداعات شما، به تلاش شما برای تحمیل نوعی دیدگاه و روش زندگی که اصلا مال ما نیست تن بدهیم.»

پس از پایان این مناظره، نظرسنجی های صورت گرفته از ببیندگان، از برتر بودن امانوئل مکرون نسبت به دیگر نامزدها بویژه مارین لوپن که گفته می شود رقیب اصلی وی است، سخن می گویند. در همین نظرسنجی، ۴۵ درصد از بینندگان از مباحث مطرح شده ابراز رضایت کرده اند اما ۵۵ درصد از مخاطبان گفته اند که موضوعات مطرح شده سیاست های نامزدها را بروشنی نشان نداده است.

دور نخست این انتخابات روز ۲۳ آوریل برگزار می شود و طبق برخی نظرسنجی ها، ژآن لوک ملانشون توانسته است به جایگاه سوم بعد از امانوئل مکرون و مارین لوپن صعود کند. پیش از این جایگاه سوم در اختیار فرانسوآ فیون بود که در حال حاضر به دلیل اختلاس و شغل ساختگی همسرش در پارلمان فرانسه تحت پیگرد قضایی قرار دارد.

بنوآ امون، نامزد سوسیالیست ها نیز در جای پنجم این نظرسنجی ها ایستاده است، نظرسنجی هایی که به استناد آن احتمال صعود وی به دور دوم بسیار ضعیف است.

بموجب این نظرسنجی ها مارین لوپن راستگرا و امانوئل مکرون میانه رو به دور دوم صعود خواهند کرد و در دور دوم، امانوئل مکرون رهبر جبهۀ ملی فرانسه را شکست می دهد. دور دوم این انتخابات روز هفتم ماه می برگزار خواهد شد.

کد خبر 366161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha