همشهری آنلاین: فرمانده بزرگترین عملیات هوایی دنیا به مناسبت ۱۵ فروردین ۱۳۶۰سالروز عملیات حمله به اچ ۳، گفت: طبق اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از سوی هواپیمای شنود C۱۳۰ نهاجا از منابع عراقی، خلبانان تیز پرواز ایرانی در عملیات حمله به اچ ۳، ۴۸ فروند هواپیمای عراقی، دو آشیانه بزرگ و دو رادار هوایی ارتش بعثی صدام را منهدم کردند.

فرج الله براتپور

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته فرج الله براتپور روز سه شنبه در سالروز انجام عملیات حمله به اچ 3 در 15 فروردین 1360 در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا، به تشریح اجرا و انجام بزرگترین عملیات هوایی دنیا پرداخت.

وی توضیح داد: طبق اطلاعات دریافتی ما نیروی هوایی ارتش بعثی صدام برای اینکه از آسیب های ناشی از عملیات خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در امان باشد بخش بزرگی از ادوات جنگی و تجهیزات نظامی خود را از جمله هواپیماهای توپولف 22و میگ های 25 به دور ترین نقطه از خاک خود در 3 پایگاه هوایی به نام الولید در منطقه اچ 3 و در 50 کیلومتری مرز اردن مستقر کرده بود.

فرمانده بزرگترین عملیات هوایی دنیا در خصوص وضعیت دشمن بعثی در حفاظت از این پایگاه هوایی نیز گفت: پایگاه الولید در مختصات جغرافیایی '55 - 32 شمالی، '44 - 39 شرقی یک پایگاه دور افتاده نسبت به خطوط تماس ارتش عراق و ایران بود و از نظر پدافند هوایی متحرک با هواپیماهای میگ -21 دفاع و حفاظت می شد در حالی که پدافند زمین به هوای این پایگاه را موشک های سام -6 و سام -3 و سام -2 به همراه توپ های ضد هوایی 30 میلیمتری و 23 میلیمتری تشکیل داده بودند.

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته براتپور یادآور شد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این پایگاهها و اینکه از بُرد سلاح ها و جنگنده بمب افکن های ایران دور بودند همواره به عنوان دپوی هواپیماهای نظامی و غیر نظامی عراق در آمده بود.

وی گفت: این پایگاهها شامل 3 فرودگاه بودند که به فواصل 12 ناتیکال مایل از یکدیگر سه راس مثلثی را تشکیل می دادند و هر سه فرودگاه به نامهای 'H3-A' ،'H3-B' و'H3-C' نامگذاری شده بودند و یک باند اضطراری که جاده پهن شده ای بود نیز در فاصله 50 کیلومتری در غرب این سه فرودگاه احداث شده بود.

فرمانده دسته پروازی عملیات حمله به اچ 3 اضافه کرد: در این عملیات برای نخستین بار در دنیا سوخت گیری هواپیماها در ارتفاع پایین انجام شد که در آن زمان اجرای این عملیات حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز امکان نداشت.

امیر سرتیپ دوم خلبان براتپور به زمان اجرای این عملیات بزرگ هوایی پرداخت و یادآور شد: ساعت یک بامداد 15 فروردین 1360 خلبانانی را که برای انجام این کار درنظرگرفته شده بودند به پایگاه احضار شدند وحکم آنها برای شرکت در عملیات اچ 3 ابلاغ شد.

وی گفت: در آن زمان و برای اجرای عملیات توجیه خلبانان نسبت به نحوه اجرای عملیات نزدیک به دو ساعت به طول انجامید وخلبانان پس از صرف صبحانه به دلیل حفاظت و امنیت بالا در اجرای این ماموریت، لباس پروازشان را نیز در همان مکان پوشیدند.

فرمانده دسته پروازی عملیات حمله به اچ 3 خاطرنشان کرد: می توان عملیات حمله به اچ 3 را یکی از بزرگ ترین سلسله عملیات هوایی دنیا عنوان کرد که در آن خلبانان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی توانستند با حدود 450 دقیقه پرواز، چهار بار سوختگیری هوایی انجام دهند و مسافت 2000 کیلومتری تا پایگاه های الولید (در غرب کشور عراق) را در سکوت مطلق رادیویی در عمق خاک دشمن پرواز کنند که در اجرا و برگزاری آن ما آسیب چندانی ندیدیم و کسی هم شهید نشد.

وی به دیدگاه و تدابیر حضرت امام(ره) در خصوص این عملیات اشاره کرد و گفت: دستور داده شد در این روز مارش پیروزی از طریق صدا و سیما در سراسر کشور نواخته شود و برابر اظهار نزدیکان حضرت امام(ره) با شنیدن خبر موفقیت نیروی هوایی در اجرای این دستور ، فرماندهی کل قوا بسیار خوشحال شدند به طوری که از آغاز جنگ تا آن روز به این شادابی و خوشحالی دیده نشده بودند و در روز هجدهم فروردین 1360 یعنی سه روز بعد از انجام موفقیت آمیز این عملیات، طراحان و خلبانان و فرماندهان شرکت کننده در این عملیات را به حضور پذیرفتند.

عملیات اچ۳، که از آن به عنوان حمله به پایگاه های هوایی الولید نیز یاد می ‌شود، یکی از عملیات‌ هوایی مهم در جنگ ایران و عراق است که از آن به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا که به نام فانتوم‌ها ثبت شده‌ است، یاد می‌ شود.
طی این عملیات فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) پایگاه هوایی الولید (پایگاه‌های هوایی اچ۳) را در غربی ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن‌ را منهدم ساختند.

کد خبر 366047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha