دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشکده طب گرمسیری دانشگاه لیورپول و دانشگاه کوئینزلند موفق به رمزگشایی از گزش بی درد گونه‌ای ماهی مرجانی شده‌اند.

ماهی

براساس گزارش BBC، اين ماهي كوچك كه از دندان‌هاي نيش بزرگي برخوردار است، در زمان گزيدن هيچ دردي ايجاد نمي‌كند و همين موضوع تا به امروز به معمايي بزرگ تبديل شده‌بود.

اكنون محققان دريافته‌اند ماهي بلني نيش‌دار، گونه‌اي رنگارنگ از ماهي‌هاي مرجاني گرمسيري از زهري برخوردارند كه داراي مواد شيميايي تسكين‌دهنده درد است. به گفته محققان اين كشف نمونه‌اي بي‌نظير از داروهايي است كه در دل طبيعت پنهان باقي مانده‌اند.

در شرايطي كه نيش‌هاي دردناك و زهرآگين در جهان زير آب امري رايج و عادي به شمار مي‌رود، اما نيش اين ماهي كوچك هيچ دردي از خود به جا نمي‌گذارد و دانشمندان اكنون دريافته‌اند زهر اين ماهي اثري هروئين‌مانند از خود به جا مي‌گذارد.

زماني كه ماهي بلني مورد حمله قرار مي‌گيرد، نيش آغشته به مواد شبه مخدري خود را وارد بدن شكارچي كرده و باعث گيجي او مي‌شود و به اين شكل مي‌تواند به راحتي فرار كرده و به زندگي خود ادامه دهد.

با توجه به سير روزافزون تخريب صخره‌هاي مرجاني در اعماق اقيانوس‌ها به واسطه تغييرات اقليمي و فعاليت‌هاي انساني، محققان معتقدند از بين رفتن اين صخره‌ها به معني از بين رفتن اسرار ناشناخته پزشكي است كه تاكنون در اعماق دريا پنهان باقي مانده‌اند.

کد خبر 365846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha