دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷
۰ نفر

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکی از تداوم روند نزولی معاملات مسکن در اسفند سال گذشته است.

براساس آمارهاي منتشر شده از سوي اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران، در اسفندماه سال گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 12هزار و 245واحد مسكوني رسيده كه نسبت به‌ماه قبل و ‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 21.6درصد و 6.4درصد كاهش نشان مي‌دهد. از سوي ديگر، براساس اين گزارش، هرچند تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در مجموع سال 95با 5.4درصد افزايش نسبت به سال پيش از آن به 162هزار و 54واحد رسيده و شرايط بهتري را تجربه كرده است اما اين ميزان در مقايسه با سال‌93 هنوز حدود 5.4درصد كاهش نشان مي‌دهد.

  • قيمت مسكن در شيب ملايم رشد

با وجود كاهش تعداد معاملات مسكن شهر تهران در اسفند 95، آمارها حاكي از اين است كه متوسط قيمت خريد و فروش هر مترمربع زيربناي واحد مسكوني در پايتخت روند صعودي داشته و به 45ميليون و 673ريال رسيده كه نسبت به‌ماه قبل 1.5درصد افزايش دارد. همچنين ميانگين قيمت هر متر زيربناي مسكوني در اسفندماه95 نسبت به‌ماه مشابه سال قبل حدود 5.2درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين در اسفند 95، شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 11.3درصد و 9.4درصد رشد نشان مي‌دهد.

  • واحدهاي با عمر كمتر از 5 سال در صدر معاملات

بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا در اسفند‌ماه حاكي از آن است كه واحدهاي تا 5سال ساخت با سهم 51.1درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله شده را به‌خود اختصاص داده‌اند. اين سهم در مقايسه با اسفندماه سال قبل از آن كاهش يافته و به‌طور عموم به سهم واحدهاي با قدمت بيش از 15سال افزوده شده است.

توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده بر حسب قيمت يك مترمربع بنا در اسفند‌ماه سال 95حاكي از آن است كه واحدهاي مسكوني در دامنه قيمتي 30تا 35ميليون ريال به ازاي هر مترمربع بنا با سهم 11.7درصد، بيشترين سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به‌خود اختصاص داده و دامنه‌هاي قيمتي 25تا 30ميليون ريال و 35تا 40ميليون ريال به‌ترتيب با سهم‌هاي 11.2درصد و 9.9درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در اين‌ماه توزيع حجم معاملات به‌گونه‌اي بوده است كه در حدود 58.4درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني شهر تهران معامله شده‌اند.

کد خبر 365800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha