مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

محمدحسین شریعتمدار : یورو مونیتور در گزارش اخیر خود اعلام کرده که در سال 2004 بیش از 3/3 میلیارد دلار لوازم آرایشی و عطر و ادکلن وارد خاورمیانه به ویژه 2 کشور عربستان و ایران شده و این رقم نسبت به سال قبل از آن 12 درصد افزایش داشته است.

 این گزارش، این منطقه را از جمله بزرگترین بازارهای مصرف این کالاها در جهان معرفی و اعلام کرده بیش از 60 درصد مردم این منطقه زیر 25 سال قرار دارند و این امر از جمله علل مهم بالا بودن مصرف لوازم آرایشی در این منطقه است.

در این گزارش سرانه خرید لوازم آرایشی و عطر و ادکلن در خاورمیانه در حدود 317 دلار اعلام و ادعا شده عربستان و ایران 2 مصرف کننده عمده لوازم آرایشی و عطر و ادکلن در سال 2004 بوده‌اند و پس از این کشورها، به ترتیب کشورهای مصر، امارات، کویت و لبنان قرارگرفته‌اند.

 اگرچه خیلی نمی‌شود به آمارهایی از این دست استناد کرد، اما مشابه این آمارها در سال‌های گذشته، کم نبوده است. گفته می‌شود به‌طور کلی زنان زیر 25 سال جهان، سالانه 60 درصد درآمد خود را صرف زیبایی و خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که زنان جهان برای حفظ زیبایی خود سالانه 160 میلیارد دلار هزینه می‌کنند.

 در این میان، طبق آماری که چندی پیش، روزنامه الریاض عربستان منتشر کرد، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سالانه 6/1 میلیارد دلار هزینه می‌کنند که بیش از یک سوم این هزینه را زنان سعودی به خود اختصاص داده‌اند.

 بر اساس گزارش این روزنامه، زنان عربستان سعودی سالانه بیش از 530 میلیون دلار در این زمینه هزینه می‌کنند.

 این در حالی است که زنان لبنانی با بیش از یک میلیارد دلار و زنان مصری نیز با 400 میلیون دلار در فهرست زنانی هستند که بخش عمده‌ای از درآمدهای سالانه خود را صرف حفظ زیبایی خود می‌کنند.

 واقعیت این است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این ماجرا زبانزد شده‌اند. به نوشته بی‌بی‌سی، هم اکنون در دبی یکصد مرکز جراحی پلاستیک وجود دارد که شمار مراکز آن با شهری مانند لندن با 104 مرکز رسمی جراحی پلاستیک قابل مقایسه است. چنان‌که کریستوفر هودسون، یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی وسایل آریشی و تکنیک‌های زیبایی در دبی به بی‌بی‌سی می‌گوید که امیدهای زیادی به بازار خاورمیانه بسته است.

 او می‌گوید: من فکر می‌کنم که بازار اینجا یکی از بزگترین بازارهای در حال رشد است. بسیاری از محصولات آرایشی با مارک‌های اروپایی در اینجا مورد علاقه مشتری‌ها هستند و مردم به مد علاقه نشان می‌دهند.

کارشناسان، ارزش بازار فروش لوازم آرایشی درخاورمیانه را نزدیک به 5/2 میلیارد دلار می‌دانند که طبق ارزیابی‌های آنها میزان مصرف نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته است. در همین حال برخی کارشناسان رفاه نسبی اقتصادی در برخی کشورهای این منطقه به‌دلیل افزایش قیمت نفت را یکی از دلایل رونق این بازار می‌دانند.

 بد نیست بدانید طبق آمار وزارت بازرگانى عربستان سعودى، هر زن در این کشور سالانه یک کیلو و 200 گرم طلا، سنگ هاى قیمتى، مروارید و الماس مى‌خرد! این بررسى نشان می‌دهد به‌رغم اینکه زنان و دختران عربستان سعودى همواره زیر چادر و پوششى کامل به سر مى‌برند، اما میزان مصرف زینت آلات و لوازم آرایشى بین آنها به مراتب از زنان بى‌حجاب و غیرپوشیده کشورهاى غربى بیشتر است.

 مبلغى که سال گذشته زنان عربستان سعودى براى زینت و آرایش خود خرج کرده‌اند، بالغ بر 8 میلیارد ریال سعودى، معادل یک میلیارد و 600 میلیون یورو است. همین آمار نشانگر آن است که متوسط روژ‌لب خریدارى شده توسط هر زن سعودى در سال ۲۰۰۵‌میلادى ۳۰‌عدد بوده!

کد خبر 36571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز