ترجمه‌ی شیوا حریری: همیشه بهار که می‌شود ذوقمان گل می‌کند و می‌خواهیم از فرصت‌هایمان برای درست‌کردن کاردستی و کارهای جالب استفاده کنیم. در این‌جا پنج پیشنهاد برایتان داریم تا کمی از تعطیلات را با رنگ و گل و خلاقیت بگذرانید.

دوچرخه شماره ۸۷۰
  • تخم‌مرغ رنگيِ توخالي!

معمولاً تخم‌مرغ‌هاي سفره‌ي هفت‌سين را بايد زودتر بخوريم تا فاسد نشوند، اما خوبي تخم‌مرغ‌ رنگيِ توخالي اين است كه هيچ‌وقت خراب نمي‌شود. حتي مي‌توانيد آن‌ها را نگه‌داريد و در نوروز بعد هم سر سفره‌ي هفت‌سين بگذاريد. باور نمي‌كنيد؟

تخم‌مرغ را از وسط بشكنيد. محتويات آن را توي يك كاسه بريزيد. بعد پوست تخم‌مرغ‌ها را بشوييد و بگذاريد خشك شود. حالا با قلم‌مو به لبه‌ي يك نيمه از پوست تخم‌مرغ چسب بماليد. بعد دو نيمه‌ي پوست تخم‌مرغ را به هم بچسبانيد و چسب را به دورتادور محل شكستن بماليد و صبر كنيد خشك شود.

يك برگ دستمال‌كاغذي را ريزريز كنيد و با استفاده از قلم‌مو و چسب تمام سطح تخم‌مرغ را با تكه‌هاي دستمال‌كاغذي بپوشانيد. بهتر است اول يك نيمه از تخم‌مرغ را دستمال بچسبانيد و صبر كنيد تا خشك‌ شود و بعد نيمه‌ي ديگر را بچسبانيد.

وقتي دستمال‌هاي چسبيده خوب خشك‌ شدند، چند قطره چسب‌ چوب را در رنگ آكريليك بريزيد و آن را رنگ كنيد. باز هم اول يك نيمه و بعد نيمه‌ي ديگر. وقتي تخم‌مرغ خشك شد مي‌توانيد روي آن شكل‌هاي گل و دايره و ستاره بكشيد و آن را تزيين كنيد. حالا هرچه‌قدر كه بخواهيد تخم‌مرغِ رنگيِ توخالي و هميشگي داريد.

 

  • شيريني پيچ‌پيچي!

عيد كه بدون شيريني نمي‌شود، مي‌شود؟! چه‌طور است دست‌ به كار شويد و شيريني عيد را خودتان درست كنيد.

مواد لازم: 75 گرم شكر، 150 گرم كره، 1 عدد ليموترش، 200 گرم آرد، 2 قاشق غذاخوري شير و رنگ خوراكي صورتي

1. شكر را در كاسه‌اي بزرگ بريزيد، كره را كه قبلاً از يخچال درآورده‌ايد به آن اضافه كنيد و آن‌قدر هم بزنيد كه مخلوط صافي به دست بياوريد. تخم‌مرغ را در كاسه‌ي ديگري بشكنيد و با چنگال بزنيد تا زرده و سفيده يك‌دست شود. بعد آن را كم‌كم به كاسه‌ي بزرگ اضافه كنيد و هم بزنيد.

2. پوست ليمو را با رنده‌ي ريز رنده كنيد و آن را به كاسه‌ي بزرگ اضافه كنيد و هم بزنيد.

3. مخلوط را به دو قسمت مساوي تقسيم كنيد و هرقسمت را در يك كاسه‌ي جداگانه بريزيد. درهركاسه 100 گرم آرد، الك كنيد و به هركدام يك قاشق شير اضافه كنيد.

4. به يكي از كاسه‌ها سه قطره رنگ خوراكي صورتي اضافه كنيد. بعد مخلوط هركاسه را با دست ورز بدهيد تا دو گلوله خمير صاف به دست بياوريد. خميرها را با دست كمي پهن كنيد. هركدام از آن‌ها را در كيسها‌ي پلاستيكي بپيچيد و نيم‌‌ساعت در يخچال بگذاريد.

5. سطح ميز يا تخته‌ي كارتان را تميز كنيد، روي آن كمي آرد بپاشيد و خمير بدون‌رنگ را با وردنه پهن كنيد، به‌طوري كه ورقه‌اي 15 در 25 سانتي‌متري با قطر پنج ميلي‌متر داشته باشيد. خمير صورتي را هم به همين شكل و اندازه صاف كنيد.

قلم‌موي آشپزي را با آب خيس  كنيد و روي سطح خمير بي‌رنگ بكشيد. حالا خمير صورتي را با دقت بلند كنيد و روي خمير بي‌رنگ بگذاريد. با يك چاقوي تيز دورتا دور خمير را ببُريد تا صاف شود.

6. خمير را لوله كنيد و آن را در كيسه‌ي پلاستيكي بپيچيد و نيم‌‌ساعت در يخچال بگذاريد.

7. فر را با دماي 180 درجه‌ي سانتي‌گراد يا 350 درجه‌ي فارنهايت گرم كنيد. خمير را از يخچال دربياوريد و آن را ورقه‌ورقه‌ با قطر پنج ميلي‌متر ببريد. سيني فر را با كمي كره‌ چرب كنيد و شيريني‌ها را توي آن بچينيد. شيريني‌ها را 12 تا 15 دقيقه در فر بگذاريد. حالا سيني را از فر دربياوريد و صبر كنيد تا شيريني‌ها خنك شود.

 

دوچرخه شماره ۸۷۰

 

  • كارت‌تبريك رنگ‌رنگي راه‌راهي

هرچه‌‌قدر هم براي دوستانتان در فضاهاي مجازي عكس گل و شكلات و استيكر قلب بفرستيد، جاي كارت‌تبريك را نمي‌گيرد. آن هم يك كارت‌تبريك ِ رنگ‌‌‌رنگيِ راه‌راهي كه توي آن جمله‌هاي قشنگي از ته‌ ِته‌ ِ دلتان نوشته شده باشد!

از رنگ آكريليك استفاده كنيد و روي كاغذ مستطيل سفيد با قلم‌مو چند خط يك‌رنگ بكشيد. ما در اين‌جا از رنگ نارنجي استفاده كرده‌ايم. همين كار را با رنگ‌هاي ديگر هم تكرار كنيد، اما يادتان باشد خط‌ها را به هم نچسبانيد و فاصله‌ي باريكي را بينشان در نظر بگيريد.

بگذاريد رنگ كاملاً خشك شود و بعد با ماژيك يا روان‌نويس نوك‌نمدي، روي بعضي از خط‌ها نقطه‌نقطه و روي بعضي ديگر خط‌هاي مارپيچي بكشيد.

مي‌توانيد روي بعضي از خط‌ها هم دايره و برگ و... بكشيد. همه‌‌ي رنگ‌ها و تزيين‌ها به سليقه‌ي خودتان بستگي دارد. حالا مي‌توانيد اين كاغذ را روي يك مقواي رنگي بچسبانيد و يك كارت‌تبريك رنگ‌‌‌رنگي راه‌راهي داريد.

 

  • كارت كوچولوي دكمه‌دار

گاهي بايد يك برچسب هديه مثل يك كارت كوچولو با يك جمله‌ي كوچولو روي بسته‌ي هديه‌تان باشد. مخصوصاً وقت‌هايي كه تعداد هديه‌ها زياد است. اين‌طوري شما يادتان مي‌ماند اين بسته براي كيست يا كسي كه هديه مال اوست مي‌فهمد هديه از طرف چه كسي است. اين برچسب هديه براي همين كار است.

روي يك كاغذ يا مقواي رنگي يك سبد و يك دسته بكشيد و آن‌ها را ببريد. بعد دسته را به سبد بچسبانيد. براي روي سبد، گل‌ و برگ كاغذي ببريد و يك دكمه هم روي آن بچسبانيد. مي‌توانيد جمله‌ي كوچولويتان را پشت كارت بنويسيد و آن را با روبان به هديه‌تان وصل كنيد.

 

دوچرخه شماره ۸۷۰

 

  • گلدان خال‌خالي و گل‌گلي

اگر گل‌ و گياه و باغباني دوست داريد و مي‌خواهيد در بهار امسال گل‌كاري كنيد، مي‌توانيد اين تجربه را با نقاشي تركيب كنيد تا گلدان‌هاي زيباتري داشته باشيد.

قبل از هركاري گلدان سفالي را بشوييد تا هيچ گرد و خاكي نداشته باشد و بگذاريد تا خشك شود. حالا لبه‌ي دروني و سطح بيروني گلدان را با رنگ آكريليك بپوشانيد. بعد از اين‌كه رنگ خشك شد، دايره‌هايي با اندازه‌هاي مختلف روي گلدان بكشيد و بگذاريد خشك شود.

براي گلدان بعدي مي‌توانيد از كاغذرنگي‌ نازك با رنگ‌هاي گوناگون استفاده كنيد و چند دايره و چند گلبرگ و برگ ببريد. گلبرگ‌ها را با چسب به شكل گل روي گدان بچسبانيد،‌ بعد وسط گل و برگ‌ها را بچسبانيد.

در آخر از قلم‌مو استفاده كنيد و گلدان را با لايه‌ي نازكي از چسب چوب بي‌رنگ بپوشانيد و بگذاريد كاملاً خشك شود. مي‌توانيد زيرگلداني را هم به همين شكل رنگ كنيد. حالا ديگر وقت گل‌كاري است.

کد خبر 365199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha