دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

رضا کربلایی: نتایج سرشماری ۹۵ سرانجام اعلام شد که نشان می‌دهد جمعیت کل کشور هنوز به ۸۰ میلیون نفر نرسیده و نرخ رشد جمعیت کشور هرچند به ۱.۲۴ درصد رسیده اما نسبت به سرشماری سال ۹۰، نرخ رشد جمعیت ایران ۵ صدم درصد افت کرده است.

آمار

 اميدعلي پارسا، رئيس مركز آمار ايران با اشاره به جزئيات يافته‌هاي آماري سرشماري سال95 از افزايش نرخ جمعيت شهرنشيني و كاهش نرخ جمعيت روستايي ايران خبر داد و تأييد كرد كه خانوارهاي ايراني كوچك‌تر شده‌اند به‌نحوي كه بعد خانوار به‌عنوان شاخص اندازه خانوار در سرشماري95 به 3.3درصد رسيده و نرخ طلاق هم در حال افزايش است.

به گزارش همشهري، رئيس مركز آمار ايران ديروز در يك نشست خبري دليل مشروط شدن اعلام نتايج سرشماري امسال پس از ارائه در هيأت دولت را، پيشنهاد مركز آمار براي نشان دادن توانمندي‌هاي اين مركز و جلب حمايت دولت و قواي ديگر براي اجراي نظام آماري بر مبناي آمارهاي ثبتي در كشور عنوان كرد.

پارسا درخصوص اينكه آيا دولت در اين آمار دستكاري داشته است، گفت: نتايج سرشماري 10روز قبل نهايي شده بود، ولي تدبير اين شد كه ابتدا در دولت ارائه شود، احدالناسي در كشور از مركز آمار يا رئيس بنده نمي‌تواند در آمار و اطلاعات توليدي در مركز آمار، خدشه وارد كرده و عدد و رقمي را دوست داشته باشد يا نداشته باشد؛ صرفا ارائه آن به دولت صورت گرفت و هيچ دستكاري هم ارائه نشد. وي افزود: توقع داريم دولت براي ما اين تسهيلات را فراهم كند كه به سمت نظام آماري ثبتي مبنا برويم، البته اين رويكرد گريزناپذير كل نظام آماري دنيا است و البته به انجام نمي‌رسد مگر اينكه هر سه قوه با تمام توان براي تحقق آن گام بردارند.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره دليل اعلام نشدن نرخ بيكاري براساس سرشماري سال95 هم گفت: نرخ بيكاري از طريق سرشماري‌ها و طرح‌هاي آماري اعلام مي‌شود و خروجي ناشي از بيكاري بلافاصله بعد از اتمام سرشماري‌ها امكان ارائه ندارد، البته طرح اشتغال و بيكاري مركز آمار كه در پاييز انجام شده بود و كار زمستان هم به اتمام رسيده است.

وي افزود: در كل دنيا، آمارگيري اشتغال و بيكاري همان است كه از سوي مراكز آمار انجام مي‌شود، البته برخي اختلافات روي تعاريف و مفاهيم وجود دارد كه منجر به اين مسئله شده است، ولي ما در طرح نيروي كار و اشتغال و بيكاري خود، از يك ساعت تا 2 روز و اشتغال ناقص هم داريم كه اشتغال ناقص در كشور حدود 10درصد است.

  • افزايش 1.4 درصدي نرخ بيكاري

رئيس مركز آمار ايران در اين نشست از نرخ بيكاري در سال95 هم رونمايي كرد و گفت: نرخ بيكاري كشور از ۱۱درصد در سال۹۴ به ۱۲.۴ درصد در سال۹۵ رسيده است و در 2سال يك ميليون و ۹۰ هزار نفر به جمعيت فعال كشور اضافه شده كه ۶۱۵هزار نفر آن شاغل و ۴۹۴ هزار نفر نيز به جمعيت بيكاران ما اضافه شده است.

پارسا گفت: نرخ بيكاري مردان در سال۹۵ معادل ۱۰.۵ بوده است ولي نرخ بيكاري زنان ۲۰.۷ بوده است. همچنين نرخ بيكاري جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نيز براي سال ۹۵ معادل ۲۹.۴ درصد و براي جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله نيز ۲۵.۹ درصد بوده است. به‌گفته وي بيكاري براي مردان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۵.۴ درصد بوده و براي زنان در اين گروه ۴.۲ درصد بوده است. جمعيت غيرفعال كشور ۳۹۷ هزار و ۳۳۰ نفر كاهش يافته است، به اين معنا كه نسبت به سال گذشته، افرادي كه دنبال كار نبوده‌اند و به‌دنبال كار آمده‌اند، افزايش يافته است.نمودار

کد خبر 365003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha