یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص مسمومیت غذایی در سفر نوروزی هشدار داد و گفت: غذاهایی همچون کباب کوبیده، الویه و غذاهای آبکی، بسیار فساد پذیرند.

سفر

به گزارش مهر، دکتر زهرا عبدالهی با بیان اینکه در ایام عید نوروز سفرهای نوروزی به اوج خود می‌رسد، گفت: توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی در سفر بسیار مهم است و با رعایت چند نکته ساده می‌توان از سفر خود بیشترین لذت را برد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مواد غذایی مهم و حساس، آب مصرفی است. از آب چشمه، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نکنید. همیشه آب‌های بطری بسته‌بندی شده همراه داشته باشید و باقیمانده آب بطری‌های را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید. اگر از سلامت آب در جایی بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.

عبدالهی در خصوص مصرف غذا در طول سفر نيز گفت: خوردن غذاهای شور که غالبا در رستوران‌های بین‌راهی، غذاهای کنسروی و انواع فست فودها وجود دارد، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. اگر به مسافرت می‌روید، سعی کنید غذای بیرون را خیلی کم مصرف کنید. اما اگر مجبور شدید در رستوران غذا میل کنید رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر رستوران، وضعیت کارکنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتی معتبر داشته باشند.

وي افزود: در صورت مصرف مواد غذایی کنسروی قبل از مصرف ۲۰ دقیقه بجوشانید و از مصرف کنسروهای باد کرده یا زنگ‌زده خودداری کنید. توصیه می‌شود به جای سالاد و سبزی خوردن در رستوران‌ها که احتمال آلودگی آن زیاد است، ماست بخورید. یک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه‌فرنگی و خیار و لیموترش شسته شده همراه داشته باشید و در رستوران در کنار غذایی که سفارش می‌دهید، از گوجه‌فرنگی و خیار خرد شده که همراه خود دارید، استفاده کنید.

عبدالهی ادامه داد: غذاهایی را که با خود به سفر می‌برید نیم‌پز نکنید، یا از همان اول غذا را کامل بپزید یا اینکه در مقصد اقدام به پخت آن کنید. غذاهایی مثل کتلت و کوکو یا تخم‌مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذاهایی مثل الویه و کباب کوبیده، کالباس و سوسیس بسیار حساس و فسادپذیر هستند. غذایی که برای بین راه تهیه می‌کنید، نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی مثل انواع خورش‌ها، سریع‌تر فاسد می‌شوند چون میکروب‌ها و باکتری‌ها در فضای مایع، محیط مناسب‌تری برای رشد و تکثیر دارند. غذایی را که برای سفر آماده می‌کنید، در طول راه کاملا خنک نگه دارید.

وی در ادامه تاکید کرد: به جای نوشابه‌های گازدار، همراه با غذا دوغ کم‌نمک و بدون گاز سفارش دهید. نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند، مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌کند که نتیجه‌اش اضافه وزن و چاقی است. ممکن است بگویید از نوشابه‌های بدون قند و یا رژیمی استفاده می‌کنیم ولی باید بدانید که حتی نوشابه‌های بدون قند هم حاوی مقادیر زیادی فسفات هستند که از جذب کلسیم غذا که برای استحکام استخوان‌ها ضروری است، جلوگیری می‌کند و نتیجه‌اش در دراز مدت پوکی استخوان خواهد بود.

عبدالهی در خصوص مصرف تنقلات در سفر، اظهار داشت: در طول راه به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما، انجیر خشک، گردو، بادام، پسته و فندق کم‌نمک و یا تخمه‌های کم‌نمک به همراه داشته باشید. این تنقلات بسیار سالم‌تر و کم‌ضررتر از چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار هستند. از خرید و مصرف چیپس‌هایی که به صورت فله عرضه می‌شوند خودداری کنید. این نوع چیپس‌ها معمولا حاوی مقدار زیادی نمک و روغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه آنها کیفیت مطلوبی نداشته باشد، به این دلیل مصرف آنها حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مایل هستند در طول مسیر، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند که غذای سالم، مطبوع و باکیفیتی خورده باشند، توصیه کرد: باید توجه داشت که گوشت و مرغ را از منزل و در ظرف یخ گذاشته و دقت کنید در طول راه و قبل از کباب کردن، کاملا سرد نگهداری شود. از گوشت‌هایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش می‌رسند استفاده نکنید. انواع میکروب‌ها و تخم انگل‌ها با مصرف این گوشت‌ها که ممکن است خوب هم پخته نشوند، به بدن منتقل می‌شود.

وی افزود: در موقع تهیه کباب و جوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمت‌های آن و به خصوص داخل آن کاملا حرارت دیده و به خوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد، قهوه‌ای رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی ان از بین نرفته است که نتیجه‌اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال، استفراغ، دل درد و دل‌پیچه خواهد بود.

کد خبر 364980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha