همشهری آنلاین: دانشگاه تهران، بر اساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای که شامگاه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی منعقد کرد، در ساخت این شهر مدرن مشارکت خواهد کرد.

دانشگاه تهران وارد شهر فرودگاهی امام خمینی می‌‌‌شود

در ابتدای جلسه انعقاد تفاهم‌‌‌نامه دانشگاه تهران و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره): طرح جامع رفتارشناسی و طراحی الگوی صلاحیت منابع انسانی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌‌‌ دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت این طرح گفت: بخش عظیمی از دانشگاه تهران، علوم انسانی است که باید از آن برای کمک به طرح‌‌‌های بزرگ استفاده کرد. در رشته‌‌‌های فنی، ارتباط با صنایع و سایر بخش‌‌‌های جامعه داریم اما متاسفانه این مشارکت در علوم انسانی که بسیار مهم است، کمتر اتفاق افتاده است که باید تلاش کنیم این مشکل را حل کنیم و از این ظرفیت عظیم دانشگاه استفاده کنیم.

دکتر رحیمیان افزود: این تفاهم‌‌‌نامه شروع خیلی خوب و مبارکی است که به ما کمک می‌‌‌کند تا توان دانشگاه تهران در این حوزه را به مردم و جامعه نشان دهیم.

وی با اشاره به همکاری مشترک دانشگاه تهران با وزارت راه و شهرسازی و برخورداری دانشگاه تهران از حدود ۳۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: این تفاهم‌‌‌نامه همکاری ما را با موسسه مشترک وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران تقویت می‌‌‌کند و می‌‌‌توانیم در حوزه‌‌‌های مختلف از طرح‌‌‌های پژوهشی گرفته تا انتشارات و رساله‌‌‌های کارشناسی ارشد و دکتری زمینه کار مشترک را ایجاد و تقویت کنیم، لذا با این ظرفیت باید هم به شهر فرودگاهی و هم به دانشگاه تبریک گفت و امیدوارم آینده درخشانی در این همکاری داشته باشیم.

در ادامه دکتر هادی بهرامی احسان، عضو هیات علمی دانشکده روان‌‌‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه، با اشاره به جلسات و مذاکراتی که به پیشنهاد تفاهم‌‌‌نامه انجامیده بود، گفت: هدف این طرح الگوسازی است که بر اساس آن یک محیط معمولی فرودگاهی تبدیل به یک محیط شاد و مفرح برای کسانی می‌‌‌شود که به دلایل مختلف به آن ورود پیدا می‌‌‌کنند.

وی در توضیح جزئیات طرح افزود: این طرح در قالب کاری یکساله تدوین و برنامه‌‌‌ریزی شده است که طی آن در مدت این یک سال مدل مناسبی برای سامان دادن به منابع انسانی این شهر مهم طراحی می‌‌‌شود.

دکتر بهرامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شهر فرودگاهی فقط یک مجموعه تجاری و مسافرتی نیست بلکه مجموعه‌‌‌ای فراگیر است که ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌‌‌شود و ما خوشحالیم که این فرصت فراهم شده تا دانشگاه در خدمت مردم و کل جامعه باشد.

مهندس محمود نویدی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز با ابراز خوشحالی از همکاری دانشگاه تهران با شهرفرودگاهی گفت: در طول سال‌‌‌های گذشته فقط ساخت و ساز انجام شده و در آن ابعاد توسعه به معنای واقعی و علمی لحاظ نشده است. اما ما در طراحی شهر فرودگاهی بر تحقق توسعه پایدار تمرکز کرده‌‌‌ایم نه صرفا ساخت مجموعه‌‌‌ای از ساختمان‌‌‌ها و سازه‌‌‌هه.

وی با اشاره با اشاره به مفهوم شهر فرودگاهی اظهار داشت: شهر فرودگاهی یک مفهوم جدید است. در کشورهای مختلف جهان، این پروژه بسیار جدی است. در چین، ترکیه، امارات و بسیار از کشورهای دیگر پروژه‌‌‌های عظیم شهر فرودگاهی در دست اجراست.
مهندس نویدی افزود: «فرودگاه فقط یک پایانه برای جابجایی مسافر و بار نیست، بلکه یک کارخانه است که تولید ثروت می‌‌‌کند. اگر فرودگاه کشوری نامناسب باشد، مسافر ورودی به هیچ وجه تصویری مطلوب از آن کشور در ذهن خود نمی‌‌‌سازد.

مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با تشریح ویژگی‌‌‌های فرودگاه اما تاکید کرد: فرودگاه اما نزدیک تهران است و با توجه به اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تهران، این یک فرصت و مزیت بزگ است. این فرودگاه از نظر موقعیت مکانی کم‌‌‌نظیر است زیرا با ۱۲ ساعت پرواز بیش از ۵ میلیارد از جمعیت جهان را در دسترس دارد که یک فرصت و ویژگی استثنایی است. بنابراین، شهری که در کنار این فرودگاه ساخته می‌‌‌شود، بسیار مهم است. ما می‌خواهیم آن را به یک فرهنگ و یک برند تبدیل کنیم. در این شهر ظرفیت جذب همه نوع نیروی متخصص وجود دارد، لذا باید با برنامه بسازیم و در این مسیر نگاه توسعه‌‌‌ای داشته باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه جامع می‌‌‌تواند کارهای بسیاری در جهت تحقق این اهداف انجام دهد. در حقیقت دانشگاه با توجه به جامعیت‌‌‌اش می‌‌‌تواند در همه زمینه‌‌‌ها همکاری و کمک کند. امیدوارم بال آموزشی دانشگاه تهران به عنوان کهن‌‌‌ترین دانشگاه ایران در اولین فرصت در منطقه آزاد این شهر فرودگاهی گشوده شود و ما شاهد فعالیت‌‌‌های آن در همه رشته‌‌‌ها در این شهر باشیم.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز پیش از امضای تفاهم‌‌‌نامه اظهار داشت: فرودگاه مکان بسیار مهمی است زیرا اولین تاثیر را بر ذهن مسافر می‌‌‌گذارد. لذا باید در همه ابعاد به آن توجه شود.

وی با اشاره به سیاست‌‌‌های دانشگاه تهران افزود: سیاست جدی ما کار با سازمان‌‌‌هاست. دانشگاه تهران ظرفیت‌‌‌های بسیار گسترده و مهمی دارد که باید زمینه به کارگیری آنها را فراهم کرد. مثلا یکی از این ظرفیت‌‌‌ها، پایان‌‌‌نامه‌‌‌های دانشجویی است که می‌‌‌توانند بسیار از مسائل کشور را حل کنند اما متاسفانه در به کارگیری این ظرفیت ضعیف عمل شده است که باید تقویت شود.
دکتر نیلی احمدآبادی با استقبال از ورود دانشگاه تهران به این شهر تصریح کرد: «همه مسئولان دنبال مدل واقعی هستند. یکی از جاهای محل پیاده‌‌‌سازی مدل‌‌‌ها همین شهر فرودگاهی است. ما به عنوان دانشگاه تهران خوشحال می-شویم در همه زمینه‌‌‌ها کمک کنیم و یک الگوی منحصر به فرد بسازیم.

در پایان، تفاهم‌‌‌نامه همکاری بین دانشگاه تهران و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به امضای مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و معاون پژوهشی دانشگاه تهران رسید.

کد خبر 364884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha