همشهری آنلاین: معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۹۲ هزار نفر شب خواب در قالب ۲ هزار و ۶۰۵ مراکز اسکان از جمله هتل، هتل آپارتمان و تأسیسات گردشگری برای زائران در مشهد در نوروز ۹۵ پیش‌بینی شده است.

حرم امام رضا(ع)

به گزارش فارس، محمدحسن واحدی در همایش «فرهنگ میزبانی» که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در سه استان قم، فارس و خراسان رضوی در عرصه زیارت، معاونتی در استانداری وجود دارد که باید هماهنگی و مدیرت امور زائران را دنبال کند و خراسان رضوی در این خصوص سرآمد این استان‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: امروز محوریت‌ها، سیاست‌ها و راهبردها مشخص بوده و معاونت امور زائران که در ساختار اجرایی استان دیده شده، سند طرح جامع زیارت را به تصویب رسانده است.

واحدی اضافه کرد: این سند متشکل از 10 راهبرد، 39 سیاست، 140 برنامه و 835 پروژه است تا بتوانیم از ظرفیت همه دست اندرکاران عرصه زیارت در خراسان رضوی به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه زیارت به معنای دیدار و کانالی برای رسیدن به خدای متعال است، افزود: زیارت همچون حرکت نرمی است که از کانال آن بسیاری از مسائل را می‌توانیم رفع کنیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز در نظام جمهوری اسلامی به زیارت اهمیت داده شده است، ادامه داد: به گونه‌ای که در ساختار ملی کشور نیز کارگروه زیارت داریم و مدیران ارشد کشور در این کارگروه عضویت دارند، دبیر این کارگروه نیز استاندار خراسان رضوی است.

واحدی یادآور شد: امروز در مجلس شورای اسلامی نیز کمیته زیارت با مدیریت رئیس مرکز تحقیقات مجلس وجود دارد، بنابراین در دو قوه مقننه و مجریه موضوع زیارت بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز در بحث زیارت در مشهد همه هم راستا و در کنار یکدیگر هستند، گفت: برای عید امسال بیش از 300 برنامه اجرایی تنظیم شد، علاوه بر این، ستاد تسهیلات زائر با 13 مدیرکل که مسؤولیت بسته‌های اجرایی آن را بر عهده دارند و آماده خدمت رسانی است.

واحدی با بیان اینکه 70 درصد برنامه‌های این ستاد مربوط به آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و مابقی برای سایر دستگاه‌های خراسان رضوی است گفت: برای امسال 292 هزار نفرشب تختخواب در قالب 2 هزار و 605 مرکز اسکان اعم از هتل، هتل آپارتمان و تأسیسات گردشگری نیز پیش‌بینی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش ظرفیت 6 تا 8 درصدی در عرصه حمل ‌و نقل هوایی، زمینی و ریلی نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: از 25 اسفند 94 تا 15 فروردین 95، 10 میلیون نفر وارد خراسان رضوی شدند که از این میان فقط 7 میلیون به مشهد آمدند.

وی اضافه کرد: این افزایش به دلیل عید فاطمی در 29 اسفند، ولادت‌ها و رویداد مشهد2017 است که تلاش شده طی این ایام با برنامه‌های تدارک دیده شده، فضای مفرح و شادی را در مشهد فراهم کنیم، علاوه‌بر این، 10 مسیر گردشگری نیز به منظور خدمت رسانی در خراسان رضوی تعریف شده‌اند.

واحدی با بیان اینکه فضای شهر مشهد با حدود 170 المان شهری و 9 میلیون بوته گل نیز زیبا آرایی می‌شود، گفت: از دست اندرکاران نمایشگاه مشهد دوست داشتنی نیز درخواست کردیم تا این نمایشگاه با رویکردی مفرح و شاد در ایام نوروز نیز ادامه یابد.

وی افزود: در عرصه امداد و نجات نیز 189 آمبولانس و سه فروند بالگرد به منظور خدمت رسانی در اتفاقات احتمالی در نظر گرفته شده، در عرصه فرهنگی نیز 5 نمایشگاه در مشهد مقدس راه اندازی می‌شود که نمایشگاه‌های ارزاق هم اکنون آغاز به کار کرده‌اند و 2 هزار تن میوه از جمله پرتقال و سیب همراه با گوشت همچون مرغ ذخیره سازی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه با وجود همه تلاش‌ها در راستای خدمت شایسته به زائران، همچنان در بحث میزبانی زائران دچار ضعف هستیم، بیان کرد: از 28 صفر سال گذشته با همت شهرداری و کمیته فرهنگ میزبانی سامانه جهاد خدمت راه اندازی شد که 7 هزارنفر در آن ثبت نام کردند که این رقم امسال به 53 هزار نفر رسید و این امر نشان می‌دهد این فرهنگ ایجاد شده، اما پیشرفت آن به زمان نیاز دارد.

واحدی با بیان اینکه امسال تلاش کرده‌ایم تا نظارت‌ها را در همه حوزه‌ها افزایش دهیم که زائر امام رضا (ع) با ناراحتی مشهد را ترک نکند، اضافه کرد: اتفاق فرودگاه مشهد نباید تکرار شود بنابراین ما چالش‌های این رخداد را شناسایی کردیم تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

وس با بیان اینکه در خراسان رضوی، زیارت، پیشران توسعه این استان است و ما این استراتژی را دنبال می‌کنیم، افزود: امسال نوروزی متفاوت طراحی کرده‌ایم که بر پنج محور استوار است که از آن جمله می‌توان به ارائه تخفیف 30 تا 50 درصدی هتل ها و هتل آپرتمان‌ها از پنجم فروردین اشاره کرد گرچه در پنج روز نخست سال آینده نیز تعرفه‌ها در هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها اجرا می‌شود و افزایش قیمتی ندارد.

هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی پذیرفته که غذای متبرک حضرت را تا سه برابر افزایش دهد و در مبادی ورودی استان در اتوبوس‌ها، قطارها، هواپیما و مسیر خودروهای شخصی توزیع کند بیان کرد: برای تحقق این هدف، آشپزخانه به ظرفیت آشپزخانه‌های آستان اضافه شده تا بتوانند پاسخگوی این نیاز باشند.

کد خبر 364856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha