مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

زهرا رفیعی: چیزی به پایان سال نمانده است؛ اما با گذشت نزدیک به ۱۲ماه از سال بالاخره شورای‌عالی بیمه، تعرفه پزشکان خانواده برای سال ۹۵ را اعلام کرد. تعرفه امسال ۱۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

پزشک خانواده

به گزارش همشهري، احمد ميدري معاون رفاه اجتماعي وزارت رفاه، جزئيات شصت‌وپنجمين جلسه شوراي‌عالي بيمه خدمات‌درماني كشور را تشريح كرد و گفت: دراين جلسه كه با حضور وزير رفاه، وزير بهداشت، معاون توسعه امور اجتماعي و عمومي سازمان برنامه و بودجه كشور، رئيس بيمه مركزي ايران، روساي سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه و رئيس‌كل سازمان نظام پزشكي، در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شد تعرفه پزشكان خانواده و مراقبان سلامت تعيين شد.

بر اين اساس در اين نشست پس از بحث و تبادل نظر، درخصوص موضوعاتي، سرانه پزشك خانواده و مراقب سلامت (ماما/ پرستار) در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ جهت پزشكان دو نوبت كاري(دوشيفت) با ۱۰ درصد افزايش معادل ۴۶۲۰۰ ريال و جهت پزشكان تك نوبت كاري (تك شيفت) با ۵ درصد افزايش معادل ۳۹۴۰۰ ريال، به ازاي هر نفر در‌ماه در مناطق شهري تعيين شد. همچنين مقرر شد ميزان افزايش سرانه سال ۹۵ براي پزشكان تك‌شيفت كه در يك مكان، همپوشاني در شيفت مخالف خود را دارند برابر افزايش سرانه پزشكان دو شيفت باشد و مابه‌التفاوت سرانه سال ۹۵ اين گروه از پزشكان تك‌شيفت توسط سازمان بيمه‌گر پرداخت شود.

دكتر كرم تواني، رئيس پزشك خانواده استان فارس در گفت‌وگو با همشهري در مورد افزايش تعرفه‌ها گفت: قرار بود كه تعرفه پزشكان خانواده 15درصد افزايش داشته باشد ولي شوراي‌عالي بيمه آن را كاهش داده است. در اين 12‌ماه سال‌جاري به پزشكان با تعرفه‌هاي سال گذشته حقوق پرداخت شده است، بعيد مي‌دانم تا برج دو يا سه سال آينده اين مابه‌التفاوت پرداخت شود. ستاد كشوري طرح پزشك خانواده نيز اعلام كرده بود كه قرار است به تعرفه‌هاي پزشكان خانواده استان فارس، به اندازه تعرفه پزشكان عمومي در ساير استان‌ها افزايش 15درصدي را داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه مصوبه اخير شوراي‌عالي بيمه نارضايتي در پزشكان و مراقبان سلامت ايجاد خواهد كرد، گفت: پرداخت مطالبات و تعيين تعرفه سال آينده، پيش از شروع سال جديد از درخواست‌هاي پزشكان خانواده در استان فارس است. به هر حال مشكلات بودجه‌اي از ابتدا همراه اين برنامه‌ بوده است. اگر مي‌خواهند كه پزشك خانواده به خوبي اجرا شود بايد در صندوقي مجزا هزينه‌هاي اين طرح از سوي بيمه‌ها و وزارتخانه‌هاي سلامت و رفاه تأمين شود. پزشكي كه رابطه مالي‌اش با بيمار قطع مي‌شود بايد حقوق به‌موقعي دريافت كند.

تأخير در تعيين تعرفه‌ها چندي پيش اعتراض پزشكان خانواده در استان فارس را به همراه داشت. آنها اوايل اسفند با پادرمياني استاندار اعتراضشان به اختياري شدن استفاده از برگه ارجاع به حالت تعليق درآمد.

  • ويژگي‌هاي فرهنگي كه مانع پزشك خانواده است

از جمله مصوبات شوراي‌عالي بيمه در شصت و پنجمين جلسه خود اين بود كه براي افزايش رضايتمندي مردم در استان فارس، تا زمان رفع موانع اجرا و استقرار زيرساخت‌هاي لازم، ارجاع در اين استان اختياري شود.

دكتر تواني در مورد اين تغيير گفت: اصل پزشك خانواده براساس نظام ارجاع بيمار به متخصصين بنا شده است. ولي از آنجايي كه هم مردم عادت كرده‌اند كه مستقيم به پزشك متخصص مراجعه كنند و هم متخصصين، مراجعه به پزشك متخصص را به بيمار القا ‌مي‌كنند كمي نارضايتي در مردم ايجاد شده بود. با پيگيري‌هاي استاندار فارس قرار شد با توجه به اينكه هنوز در كل كشور اين طرح اجرايي نشده و زيرساخت‌هاي ارجاع الكترونيك آماده نيست فعلا ارجاع اختياري شود. يعني اگر مردم با نظر پزشك خانواده به متخصص و فوق تخصص ارجاع داده شدند، ۱۰ درصد فرانشيز پرداخت كنند. در غير اين‌صورت مانند همه استان‌ها فرانشيز 30درصد از آنها اخذ شود. به‌نظر مي‌رسد ويژگي‌هاي فرهنگي ايراني‌ها براي دسترسي به متخصص در نخستين سطح مراجعه به پزشك فعلا مانع از اجراي پزشك خانواده آنگونه كه بايد شده است. دكتر تواني در اين‌باره گفت: در برخي كشور‌ها مانند تركيه نيز اين ويژگي فرهنگي وجود دارد. در آنجا نيز براي افزايش رضايتمندي، نظام ارجاع اختياري است.

تا زماني كه شرايط فراهم نيست يعني همه متخصصين عضو پزشك خانواده نيستند و شرايط بيمه‌ها يكسان نيست، بهتر آن است كه براي افزايش رضايتمندي، نظام ارجاع اختياري شود. 70كشور پيشرفته دنيا، نظام ارجاع بيمار را اجرايي كرده‌اند در ايران هزينه سالانه پزشك خانواده براي بيمه‌ها 2هزار ميليارد تومان بوده است. بسياري از متخصصان براي بهبود ارائه خدمت به شهروندان و نجات نظام سلامت معتقدند بايد اين طرح اجرايي شود. چرا كه اجراي آن از تحميل بسياري از هزينه‌ها در آينده مي‌كاهد. به‌نظر مي‌رسد اجراي لاك‌پشتي طرح پزشك خانواده در كشور، رسيدن به نقطه مطلوب را آنچنان كه در برنامه‌هاي چهارم، پنجم و ششم توسعه ترسيم شده به تأخير انداخته است.

جدول مقایسه تعرفه های پزشک خانواده با سایر استان ها

کد خبر 364739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha