یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

هر سال در آستانه سال نو سفرهای نوروزی آغاز می‌شود و در این میان ۳ استان شمالی کشور بیش از سایر استان‌ها مقصد گردشگری مسافران نوروزی هستند.

جنگل شمال

براساس آمارهاي غيررسمي، شمار مسافران شمال در اين ايام40 تا 60 درصد افزايش مي‌يابد. از همين روست كه معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور در آخرين روز هفته منابع طبيعي در جمع خبرنگاران از افزايش حجم زباله در ايام عيد در استان‌هاي شمالي ابراز نگراني كرد و گفت كه ميزان زباله همزمان با تعطيلات عيد3‌برابر افزايش مي‌يابد.

زباله سال‌هاست كه به يكي از معضلات جدي در استان‌هاي شمالي كشور تبديل شده و اين در حالي است كه از زباله به‌عنوان يك فرصت براي توليد ثروت و به‌عنوان طلاي كثيف ياد مي‌شود. با وجود اين، هنوز در استان‌هاي شمالي هيچ سازوكاري براي استفاده بهينه از زباله وجود ندارد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌ آبخيزداري كشور روز گذشته با اعلام اينكه 39منطقه در جنگل‌هاي شمال و 12منطقه در عرصه‌هاي مرتعي شمال به دفن زباله اختصاص دارد، گفت: روزانه 6250تن زباله در استان‌هاي مازندران، گيلان و گلستان توليد و در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي دفن مي‌شود.

به گزارش همشهري، عباسعلي نوبخت سطح مناطق اختصاص يافته در جنگل‌هاي شمال براي دپو و دفن زباله را 202هكتار عنوان كرد و افزود: 256هكتار از عرصه‌هاي مرتعي شمال هم به دفن و دپوي زباله‌هاي 3استان شمالي اختصاص دارد. درعين حال وي گفت كه اين آمار رسمي عرصه‌هاي اختصاص يافته به دفن زباله است درحالي‌كه در عمل، 471هكتار از عرصه‌هاي مرتعي و جنگلي در شمال كشور به دفن پسماند اختصاص دارد و اين 13هكتار بيش از آمار رسمي است.

اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها، سهم مازندراني‌ها را در توليد زباله روزانه 3150تن، گيلاني‌ها 2هزار تن و شهروندان گلستاني را 1100تن اعلام كرد و گفت: اين آمارها مربوط به روزهاي معمولي سال است اما در ايام نوروز، حجم زباله به 3برابر ايام معمولي افزايش مي‌يابد. به گفته وي، سرانه توليد زباله در مازندران براي هر نفر يك كيلوگرم، در گيلان 850گرم و در گلستان 750گرم است. اين درحالي است كه بنا به بررسي‌هاي انجام شده روزانه 753هزار ليتر، شيرابه ناشي از زباله‌هاي دپو شده در جنگل وارد عرصه‌هاي جنگلي مي‌شود و هم‌اكنون بسياري از درختاني كه در پايين‌دست اين شيرابه‌ها واقع شده‌اند خشك‌شده و شماري هم در حال خشك‌شدن هستند. به‌گفته وي دپو و دفن زباله در جنگل علاوه بر تهديد درختان، گونه‌هاي گياهي نيز حيات‌وحش را به‌شدت تهديد مي‌كند و همچنين باعث آلودگي آب مي‌شود.

  • معدنكاري و دام ؛2 عامل تهديد‌كننده جنگل

نوبخت با اشاره به‌وجود 542واحد معدني در عرصه‌اي به وسعت 3518هكتار در جنگل‌هاي شمال خاطرنشان كرد: از اين تعداد معدن، 259واحد فعال، 269واحد غيرفعال و 14واحد متروكه هستند. نوبخت، وجود اين معادن را يكي از عوامل تهديد‌كننده رويشگاه‌هاي جنگلي عنوان كرد و افزود: استان‌هاي شمالي نيازمند توسعه هستند اما نبايد اين توسعه به قيمت نابودي ارزشمندترين جنگل‌هاي جهان يعني جنگل‌هاي هيركاني تمام شود و بايد با راهكارهاي فشار از روي جنگل‌ها برداشته شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع حضور 2ميليون و 954هزار و 604واحد دامي در جنگل‌هاي شمال را يكي از بزرگ‌ترين تهديدات اين رويشگاه‌ها دانست و تصريح كرد: اين تعداد دام 270روز از روزهاي سال در جنگل حضور دارند. براين اساس اگر هر روز فقط يك نهال خوراك يك دام شود سالانه 79ميليون و 774هزار و 380نهال در جنگل نابود شده و فرصت تجديد حيات و بازپروري از جنگل گرفته مي‌شود.

در پايان اين نشست، از كمپين«همين يك زمين با پيام زباله، پاداش جنگل نيست» رونمايي شد. اين كمپين كه يك سال از راه‌اندازي آن مي‌گذرد به اهتمام بانك ايران‌زمين و همكاري سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف ارتقاي آگاهي و ايجاد حساسيت همه گروه‌هاي سني براي حفظ محيط‌زيست شكل گرفته است.

کد خبر 364731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha