همشهری آنلاین: طبق نتایج یک تحقیق جدید، آلودگی هوا ممکن است موجب افزایش باکتری‌های شود که موجب افزایش عفونت‌های تنفسی شده و در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاوم هستند.

آلودگی

به گزارش مهر، جولی موریسی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لستر بریتانیا، در این باره می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد باکتری‌های که موجب بروز عفونت‌های تنفسی می‌شوند، تحت تاثیر آلودگی هوا هستند و احتمالا ریسک عفونت را افزایش می‌دهند.»

مولفه اصلی آلودگی هوا کربن سیاه است که از طریق احتراق سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل، سوخت‌های زیستی و زیست توده‌ها تولید می‌شوند.

این تحقیق نشان داد که این آلاینده موجب تغییر شیوه رشد باکتری‌ها و نحوه تشکیل اجتماعات آن‌ها می‌شود که می‌تواند بر نحوه زنده ماندن آنها در مجاری تنفسی و نحوه مقابله آنها با سیستم ایمنی بدن تاثیر گذارد.

این مطالعه متمرکز بر دو پاتوژن انسانی Staphylococcus aureus و Streptococcus pneumonia بود که هر دو از علل اصلی بیماری‌های تنفسی بوده و بسیار در مقابل آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

تیم تحقیق دریافت کربن سیاه موجب تغییر در مقاومت آنتی‌بیوتیکی اجتماعات Staphylococcus aureus شده و به شدت مقاومت اجتماعات Streptococcus pneumonia را در مقابل پنی‌سیلین افزایش می‌دهد.همچنین آن‌ها دریافتند کربن سیاه موجب انتشار Streptococcus pneumonia از بینی به مجاری تنفسی تحتانی شده که مرحله اصلی پیشرفت بیماری تلقی می‌شود.

کد خبر 364710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha