نتایج یک نظرسنجی تخصصی نشان می‌دهد که از هر ۱۰ ایرانی ۶نفر در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و تلگرام در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

فرزندان و شبکه های اجتماعی

 بيشترين افراد عضو هم از ميان افراد تحصيل‌كرده دانشگاهي هستند.براساس اين نظرسنجي ملي كه در بهمن‌ماه گذشته توسط ايسپا(مركز افكارسنجي دانشجويان ايران)برگزار شده، هم‌اكنون 60درصد افراد بالاي ۱۲ سال كشور حداقل عضو يك شبكه اجتماعي هستند كه نسبت به آذرماه سال گذشته رشد 7درصدي داشته است.

  • چه مخاطباني؟

به استناد اين گزارش مردان نسبت به زنان 5درصد بيشتر عضو شبكه‌هاي اجتماعي هستند و از بين گروه‌هاي سني، گروه سني جوان(۱۸ تا ۲۹ سال) با ۸۱ درصد بيشترين عضويت را در شبكه‌هاي اجتماعي دارند. گروه سني ۱۲ تا ۱۷ سال هم با ۶۷ درصد، گروه سني ۳۰ تا ۴۹ سال با ۶۳ درصد و گروه سني ۵۰ سال به بالا با ۲۵ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.۸۴ درصد افراد با تحصيلات دانشگاهي و ۴۴ درصد افراد با تحصيلات ديپلم و پايين‌تر از آن عضو شبكه‌هاي اجتماعي هستند. ميزان عضويت متأهلين در شبكه‌هاي اجتماعي ۵۴٫۷ درصد و مجردين ۷۶٫۷ درصد است. به‌عبارت ديگر از هر ۱۰۰ متأهل ۵۵ نفر و از هر ۱۰۰ مجرد ۷۷ نفر عضو شبكه‌هاي اجتماعي هستند.

  • كجا مي‌روند؟

در بين شبكه‌هاي اجتماعي، تلگرام با ۵۵ درصد كماكان در صدر استفاده مردم كشور قرار دارد و پس از آن اينستاگرام با ۲۳ درصد در رتبه دوم جاي گرفته است. همچنين ميزان عضويت مردم در واتس‌آپ ۱۴ درصد، فيس بوك 4درصد، وايبر 2درصد، گوگل پلاس 2درصد و شبكه‌هاي تانگو، توييتر و وي‌چت هر كدام نيز كمتر از يك درصد بوده است. درنظرسنجي ملي ايسپا در سال گذشته ۳۸ درصد مردم كشور عضو تلگرام بوده‌اند كه امسال با افزايش ۱۷ درصدي به ۵۵ درصد افزايش پيدا كرده است. همچنين در سال گذشته ۱۷ درصد مردم عضو اينستاگرام بوده‌اند كه اين ميزان در سال‌جاري با رشد ۶ درصدي به ۲۳‌درصد افزايش پيدا كرده است. ساير شبكه‌هاي اجتماعي از سال گذشته تاكنون با كاهش عضويت مواجه بوده‌اند.

  • چطور استفاده مي‌كنند؟

در بخشي از اين نظرسنجي از افرادي كه در خانواده‌شان نوجواني در فاصله سني 10تا 17سال وجود داشته سؤال شده است كه آيا اين نوجوان از شبكه‌هاي اجتماعي مجازي استفاده مي‌كند يا خير؟ پاسخ به اين سؤال در مورد 55درصد خانواده‌ها مثبت بوده است. سؤال بعدي اين نظرسنجي به نحوه نظارت والدين بر استفاده فرزندان از فضاي مجازي مربوط مي‌شود كه 21درصد والدين اعلام كرده‌اند هيچ نظارتي بر استفاده نوجوانشان از شبكه‌هاي اجتماعي ندارند. 11درصد اعلام كرده‌اند سعي مي‌كنند به لحاظ زماني بر استفاده نوجوان از فضاي مجازي نظارت شود. 11درصد هم اعلام كرده‌اند به لحاظ محتواي مورد استفاده نظارت مي‌شود و در نهايت 56درصد نيز گفته‌اند هم به لحاظ زماني و هم به لحاظ محتواي مورد استفاده بر نوجوان نظارت مي‌شود.

جالب اينكه درباره نحوه مديريت شبكه‌هاي اجتماعي توسط دولت ۱۱,۹ درصد از مردم گزينه نيازمند فيلترينگ، ۱۲.۵ درصد گزينه بدون نياز به مديريت و ۶۲.۴ درصد از گزينه نيازمند سازماندهي و نظارت را انتخاب كرده‌اند. ۱۳.۲‌درصد پاسخگويان هم گفته‌اند كه نمي‌دانند دولت در اين زمينه چه بايد بكند.

  • پرونده ويژه تلگرام

ايراني‌ها در تلگرام‌ چه مي‌كنند؟ چه مي‌نويسند؟ چه مي‌خوانند؟ چه كانال‌هايي را دوست دارند و كدام مطالب را براي هم فوروارد مي‌كنند؟ در ويژه نامه نوروزي همشهري علاوه بر معرفي 10مطلب پر بازديد برتر كانال‌هاي ايراني در سال 95، جزئيات 3پست پر بازديد 11‌ماه ابتداي امسال را منتشر كرده‌ايم.اين پرونده اختصاصي همراه با گزارشي از آزمايشگاه شبكه‌هاي اجتماعي دانشگاه تهران را دوشنبه اين هفته در ويژه نامه نوروزي بخوانيد.

کد خبر 364593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha