همشهری آنلاین: رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که در تعطیلات نوروز پیش رو، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۵۰ هزار گردشگر ایرانی از طریق مسیرهای هوایی و زمینی به ترکیه سفر کنند.

هواپیما

به گزارش ایرنا، سازمان هواپیمایی کشورمان اجازه برقراری پروازهای چارتری ایران به مقصد ترکیه را صادر کرده است و بر این اساس متولیان بخش گردشگری ترکیه اعلام کردند که بر اساس قراردادهای امضا شده با طرف‌های ایرانی، بالغ بر 30 هزار نفر با پروازهایی از مبدا فرودگاه تهران به مقصد فرودگاه‌های ترکیه سفر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه استار ترکیه، فعالان بخش گردشگری ایران اعلام کرده‌اند که اجازه برقراری پروازهای چارتری را از سازمان هواپیمایی اخذ کرده‌اند و این سفرهای نوروزی از روز 16 مارس (26 اسفند ماه 95) آغاز می‌شود و تا سوم آوریل (14 فروردین ماه 96) از مبدا تهران، تبریز،‌ شیراز، اصفهان، مشهد و اهواز به مقصد فرودگاه‌های ترکیه ادامه خواهند شد.

دو روز پیش نیز مراجع رسمی ترکیه اعلام کردند که شهر وان به عنوان یکی از مقاصد مهم خرید و تعطیلات گذرانی گردشگران ایرانی، این روزها شاهد حضور پر تعداد اتباع ایرانی است به طوری که طی دو ماه اخیر بالغ بر 50 هزار نفر ایرانی به این شهر سفر کرده‌اند.

«نوری شمشکلر» رایزن فرهنگی سفارت ترکیه در تهران نیز اوایل سال میلادی جاری از سفر یک میلیون و 700 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال 2016 خبر داد و اعلام کرد: ایران جزو پنج کشور گردشگرفرست به ترکیه محسوب می‌شود و به گفته «فربال یامان» مسئول نماینده انجمن هتل‌های ترکیه (TUROB) بازار مسافران ایرانی برای ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«فاتح چیفت چی» معاون وزارت گمرک و تجارت کشور ترکیه نیز دو روز پیش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آناتولی از اعمال برخی تدابیر برای جلوگیری از ازدحام در مرزهای ترکیه با ایران در ایام پرسفر نوروز خبر داد.

وی اعلام کرد: برای تسهیل در تردد مرزی، باجه‌های کنترل گذرنامه‌ها در مرز «کاپی کوی» از 2 باجه به چهار باجه افزایش یافته و علاوه بر این امر، نیروهای گمرک و پلیس مرزی نیز به تعداد مورد نیاز افزوده شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه در دست اجرا و در چارچوب نوسازی تجهیزات و محیط گمرک مرزی «کاپی کوی»، در سال میلادی جاری تردد از این نقطه مرزی 24 ساعته و به صورت مستمر در همه ایام هفته انجام خواهد شد.

صنعت گردشگری ترکیه در یکسال گذشته به شدت متضرر شده و تعداد ورود گردشگران با 9 میلیون نفر کاهش، به حدود 25 میلیون نفر رسید.

درآمد گردشگری این کشور به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی، نزدیک به 30 درصد افت کرده و بر اساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه در بخش صنعت گردشگری، در سال گذشته میلادی درآمد گردشگری ترکیه با 29.7 درصد کاهش نسبت به سال 2015 میلادی، به 22 میلیارد و 107 میلیون دلار افت کرد.

ایران با ترکیه دارای سه واحد گمرک مرز زمینی شامل بازرگان ـ گوربولاغ، رازی ـ کاپی کوی و سرو ـ اسندره و 560 کیلومتر مرز مشترک است و تردد زمینی اتباع و گردشگران دو کشور از طریق این واحدهای مرز زمینی انجام می‌شود.

آذربایجان غربی تنها استان هم‌مرز ایران با کشور ترکیه است.

کد خبر 364488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha