جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس میراث فرهنگی، به آیینی در نوروز پرداخت که امروز دیگر اجرا نمی‌شود و فراموش شده است.

نوروز

به گزارش تسنیم، مریم نعمت طاووسی، کارشناس میراث فرهنگی به آیین «میر نوروزی امیر اشرب پیش از نظم» یکی از آیین‌های نمایشی از یاد رفته ایران پرداخت و اظهار داشت: جوهر این نمایش و آیین این است که طی چند روز جای فرودستان و فرادستان عوض می‌شود و عرف‌ها و هنجارها در آن زیر پای گذاشته می‌شوند.

  • نوروز روز خداست

همچنین فرج‌الله قنبری نیز در نشست علمی نوروز، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای، نوروز را از منظر آیت‌الله مطهری مورد بررسی قرار داد و گفت: آیت‌الله مطهری با اشاره به آیات قرآن کریم، نوروز را روز خدا و ایام‌الله می‌داند که در آن قدرت خداوند متجلی می‌شود.

وی با بیان اینکه نوروز متعلق به همه ملت‌ها است، افزود: اینکه نوروز از بین‌النهرین آمده، درست است اما در حقیقت نوروز مطابق فطرت انسان‌ها بوده است و به تمام جهان تعلق دارد.

  • ایران از جنوب میان رودان تا ورارودان طول دارد

همچنین محمد میرشکرایی، رئیس سابق پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری با طرح این پرسش که ایران کجاست، گفت: از نظر من ایران یک هویت قومی نیست بلکه هویتی سرزمینی است؛ هویتی که از جنوب میان رودان تا ورارودان طول دارد.

به گفته این پیشکسوت مردم‌شناسی و ایران‌شناس، همه مردمی که در طول تاریخ در این پهنه گستره زندگی کردند فارغ از نژاد و قومیت‌شان، ایرانی محسوب می‌شوند.

میرشکرایی با تاکید بر اینکه ایرانی بودن فقط ویژگی آریایی‌ها نیست، گفت: اگر چه آریایی‌ها جزو مهمترین گروه قومی بودند که به این سرزمین آمدند و بسیار از این سرزمین پذیرفتند و روی آن اثر گذاشتند و نام ایران هم از آنها گرفته شده است اما در واقع آریایی هم تنها یک گروه از مردمی هستند که در این سرزمین زندگی کردند.

رئیس سابق پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری افزود: نوروز فقط برای آریایی‌ها نیست و همه مردمان این سرزمین پهناور صاحب نوروز هستند.

کد خبر 364342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha