خبر > خانه‌ی کوچک دو طبقه را یادت باشد. همان خانه‌ی کوچکی که در هر طبقه‌ی آن یک خانواده زندگی می‌کرد. خانه‌های این محله یادت باشد، خانه‌های۵۰، ۶۰ متری چسبیده به‌هم را یادت باشد.

عکس: خبرگزاری ایسنا

كاسبي بي‌معني ما يادت باشد. ما كه رؤيا بافته بوديم با ساختن ترقه كلي پول‌به جيب بزنيم. قرار بود نارنجك‌هاي دستي بسازيم. از يك رنگ فروشي آن مواد لعنتي آتش‌زا را خريديم. قرار بود پول‌دار بشويم. فكر كرده بوديم الكي است. فكر نكرده بوديم اين ترقه‌ها كجا مي‌تركند. كدام كودك، نوجوان يا بزرگ‌سالي را زخمي مي‌كنند و كدام بيماري را بدحال‌تر...

و آن كمد با تمام محتويات آتش‌زا منفجر شد. خانه منفجر شد و من و تو هم سال‌هاست با دست‌هاي سوخته و چهره‌‌هاي به هم ريخته، با پوستي كشيده آن روز لعنتي انفجار را يدك مي‌كشيم.

چهارشنبه‌سوري نزديك است. شايد تو هم اين هشتگ را ديده‌ باشي.

#به_احترام_آتش‌_نشانان_نه_به_چهارشنبه_سوري_خطرناك

امسال سال ديگري است. در 30 دي‌ماه 1395ساختمان پلاسكو در آتش سوخت و جمعي از آتش‌نشانان عزيز كه براي نجات آدم‌ها رفته بودند، در آتش ماندند. امسال قرار است به‌خاطر آتش‌نشانان عزيزي كه جانشان را براي نجات بقيه از دست دادند، به چهارشنبه‌سوري خطرناك و پر از انفجار نه بگوييم و به سمت چهارشنبه‌سوري واقعي حركت كنيم.

هيچ مي‌داني طبق آمار سازمان پزشكي قانوني كشور، بيش‌ترين آسيب‌ديده‌هاي چهارشنبه‌سوري بين 11 تا 21 ساله هستند.

اين‌روزها كمپيني آغاز شد به‌نام «#به_احترام_آتش‌_نشانان_نه_به_چهارشنبه_سوري_خطرناك». اين فكر را جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران مطرح كرد و روزنامه‌ي همشهري و خانه‌ي شهرياران جوان هم از آن حمايت كردند.

چهره‌هاي ورزشي و هنري  زيادي در اين كمپين شركت كرده‌اند. سید جلال ملکي، سخنگوي سازمان آتش‌نشانی تهران در باره‌ي اين كمپين مي‌گويد: «جشن چهارشنبه‌سوري در گذشته‌هاي نه‌چندان دور جشني بسيار خوب، بدون استفاده از مواد آتش‌زاي خطرناك بوده است.

ما در اين كمپين براي حمايت از آتش‌نشانان و به احترام آتش‌نشاناني كه در حادثه‌ي پلاسكو جان خود را از دست دادند، مي‌خواهيم به كمك مردم به چهارشنبه‌ي خطرناك نه بگوييم. قصدمان اين است كه چهارشنبه‌سوري مثل گذشته بي‌خطر و بدون استفاده از مواد آتش‌زا، ترقه‌هاي خطرناك و... برگزار شود. يا از ترقه‌هايي استفاده شود كه خطري را متوجه شهروندان نكند.»

ملكي به تجربه‌هاي تلخ سال‌هاي گذشته در چهارشنبه‌سوري اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «آتش‌سوزي‌ها و تلفات زيادي داشته‌ايم. در خانه‌ها و مغازه‌هايي كه صاحبان آن‌ها از وجود مواد محترقه خبرنداشته‌اند يا نمي‌دانستندكه اين مواد چيست؟ يا چه خطرهايي دارد و انبار مغازه يا خانه‌هاشان را دراختيار كساني مي‌گذاشتند كه مي‌خواستند اين مواد را براي چهارشنبه‌سوري به ترقه يا نارنجك و... تبديل كنند. خيلي از فروشندگان مثلاً در رنگ‌فروشي‌ها بايد دقت كنند كه يك كودك يا نوجوان ميزان زياد اين مواد را براي چه مي‌خواهد؟»

در ضمن لازم است توجه كنيم كه بر اساس قانون، وقتي از مواد آتش‌زا استفاده كنيم و انفجار يا حادثه‌اي رخ دهد و منجر به آسيب ديدن خانه، وسيله، محل كسب و يا خداي نكرده سلامتي كسي شود، نگه‌دارنده و استفاده كننده از آن مواد خطرناك مسئول است و در سال‌هاي قبل بعضي از نوجوان‌ها ناخواسته و ندانسته به همين دليل به افرادي بزهكار تبديل شده‌اند.

کد خبر 364297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha