در پی درخواست دفن شهدای گمنام در محوطه ثبت جهانی شده پاسارگاد و پس از رایزنی‌های انجام شده با مدیران شهری پاسارگاد و تغییر محل دفن شهدای گمنام در حریم درجه ۲پاسارگاد که ایراد قانونی نیز نداشت و منجر به ماندگاری این اثر در فهرست میراث جهانی شد، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: انجام هر نوع احداثات و دخالت در عرصه‌ محوطه‌های تاریخی و نقاطی که در آن یک اثر ثبت جهانی یا حتی ملی وجود دارد، خلاف قانون است.

به گفته معاون ميراث فرهنگي، هيچ مجوزي از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي دفن شهداي گمنام در عرصه پاسارگاد صادر نشده بود. طالبيان تأكيد كرد: ممكن است حريمِ محوطه‌هاي تاريخي براساس ضوابط متفاوت باشد اما در عرصه به هيچ عنوان اجازه ساخت‌وساز داده نمي‌شود.

به گفته وي، در حريم نيز با توجه به اينكه آن اثر كجا قرار دارد، ضابطه‌ها متفاوت هستند؛ به‌عنوان مثال ضابطه‌ ساخت‌وساز در يك روستا براساس ارتفاع و معماري مشخص است و هميشه تأكيد مي‌شود اين نوع ارتفاع و معماري و بعد از آن كريدورهاي ديد و... چگونه بايد رعايت شود. اين‌ نوع موارد معمولا در طرح‌هاي هادي و تفصيلي مشخص مي‌شوند؛ بنابراين اين ضوابط با ضابطه عرصه كاملا متفاوت است.

وي با تأكيد بر اينكه رابطه حريم درجه يك و عرصه با يكديگر تفاوت دارد، گفت: ضوابط حريم درجه2 كاملا متفاوت با عرصه است. هر كاري مي‌كنيم بايد براساس ضوابط باشد. ضابطه حريم درجه يك و 2كاملا روشن است. در اين ضوابط هيچ جا بيان نمي‌شود كه «ساخت‌وساز يا دخالت نكن»، مي‌گويد كه براي انجام هر كاري بايد تأييديه سازمان ميراث فرهنگي را بگيريد.

او از تلاش مسئولان كشوري و محلي براي تغيير مكان انتخاب موقعيت خاكسپاري شهدا در عرصه و حريم درجه يك به حريم درجه 2حمايت كرد و افزود: اگر اين خاكسپاري در عرصه يا حريم درجه يك انجام مي‌شد، در خطر افتادن پاسارگاد براي خروج از ثبت اين محوطه جهاني حتمي بود اما در حريم درجه2 ديگر اين خطر وجود ندارد. از سوي ديگر معماري مقبره شهدا در حريم درجه 2آثار تاريخي حتما بايد تأييديه از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور بگيرد.

معاون ميراث فرهنگي از نداشتن برنامه روشن براي به خاك سپردن شهدا انتقاد كرد و گفت: شهدا براي ما اهميت دارند. ما به اصل مطلب كه دفن شهدا با برنامه‌ريزي درست انجام نمي‌شود اعتراض داريم، حتي اگر اين اقدام با برنامه‌ريزي، سازماندهي و مناسب انجام شود، اين مكان‌ها را در فهرست‌ آثار ملي به ثبت مي‌رسانيم؛ مانند گذشته كه تاكنون تعدادي از مزارهاي شهدا را به ثبت رسانده‌ايم.

او ادامه داد:‌ مهم است كه براي حرمت گذاشتن به شهدا برنامه‌ريزي داشته باشيم و اتفاقا لازم است كه يك طرح كلي براي كشور باشد. ما از اين اقدام كه با طرح و برنامه‌ريزي و همكاري همراه باشد، استقبال مي‌كنيم؛ كاري كه باعث شادي روح شهدا نيز شود.

کد خبر 364235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha