همشهری آنلاین: یک‌چهارم مرگ‌های کودک زیر پنج سال به علت ناسالم بودن یا آلودگی محیط‌ زیست شامل هوا، دود سیگار محیطی و فقدان بهداشت کافی محیطی است.

KATMANDU

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت در این گزارش می‌گوید چنین محیط‌های غیر بهداشتی و آلوده می‌تواند به موارد مرگبار اسهال، مالاریا و ذات‌الریه شود و به مرگ ۱.۷ میلیون کودک در سال می‌انجامد.

مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای دراین‌باره گفت: «محیط‌زیست آلوده محیطی مرگبار است- به خصوص برای کودکان کم سن. با توجه به اینکه اندام‌ها و دستگاه‌های ایمنی کودکان در حال رشد است و بدن‌ها و راه هوایی کوچک‌تری دارند، به‌طور خاص به آب و هوای ناپاک حساس هستند.»

در این گزارش با نام «به ارث بردن جهانی پایدار: اطلس سلامت و محیط‌زیست کودکان» سازمان جهانی بهداشت می‌گوید قرارگیری به مواد زیان‌بار در رحم شروع می‌شود و بعد کودکان در دوران نوزادی و نوپایی در معرض آلودگی هوای درون و بیرون خانه و دود سیگار محیطی قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، این وضعیت باعث افزایش در میزان خطر ابتلا به ذات‌الریه و نیز خطر درازمدت بیماری‌های تنفسی مانند آسم می‌شود. آلودگی هوا همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان را در طول عمر افزایش می‌دهد.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود که در خانوارهایی که دسترسی به آب پاک و فاضلاب مناسب دسترسی ندارند یا در معرض آلودگی ناشی از دود سوخت‌های ناپاک مانند زغال‌سنگ یا پهن برای پختن و گرمادهی هستند، کودکان در معرض خطر بالاتر اسهال و ذات‌الریه هستند.

این گزارش می‌گوید کودکان همچنین از طریق غذا، آب، هوا و فراورده‌های اطرافشان در معرض مواد شیمیایی زیان‌بار قرار می‌گیرند.

ماریا نیرا، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در بهداشت عمومی گفت که این آلودگی‌ها باعث خسارات سنگینی هم از لحاظ میزان‌های مرگ‌ومیر و بیماری‌های درازمدت می‌شود. او دولت‌ها را ترغیب کرد تا در همه حوزه‌های کارهای بیشتری برای ایمن نگه‌داشتن کودکان انجام دهند.

او گفت: «سرمایه‌گذاری برای رفع خطرات زیست‌محیطی برای سلامت، مانند بهبود کیفیت آب یا استفاده از سوخت‌های پاک‌تر به سودمندی‌های بهداشتی بزرگی منجر خواهد شد.»

 

کد خبر 364204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha