مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تپه‌های جاذبه یکی از عجیب‌ترین رویداد‌های طبیعی جهان به شمار می‌روند، مناطقی که در آن اتوموبیل‌ها به سمت بالای تپه کشیده می شوند یا دوچرخه سواران برای پایین آمدن از تپه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

تپه

براساس گزارش ساينس ديلي، چنين رويداد‌هاي عجيب و غريبي را مي‌توان در مناطقي مانند تپه كانفيوژن در كاليفرنيا يا تپه مگنتيك در كانادا مشاهده كرد و بسياري اين اثر عجيب را ناشي از سحر و جادو يا دفن شدن آهن‌ربايي غول‌پيكر در اعماق تپه‌ها مي‌دانند.

ده‌ها نمونه از اين تپه‌ها در سرتاسر جهان وجود دارند،‌از آمريكا گرفته تا بريتانيا، استراليا برزيل و ايتاليا و تمامي اين مناطق يك ويژگي مشترك دارند،‌ اگر خودروي خود را به سمت پايين تپه برانيد و در پايين تپه آن را در حالت خلاص قرار دهيد،‌خودرو به آرامي به سمت بالاي تپه كشيده مي‌شود. يا اگر توپي را به سمت پايين تپه بغلطانيد،‌توپ دوباره به سمت شما كشيده مي‌شود.

تپه

با اين همه بايد بدانيد كه اين تاثيرات جادويي تنها ناشي از خطاي ديد هستند. خطاي ديدي آنچنان دقيق كه بدون تجهيزات مناسب نمي‌توان آن را به اثبات رساند. اما اگر تجهيزات مطالعاتي يا نشانگرهاي جي‌پي‌اس به همراه داشته‌باشيد و تفاوت ميان بالاي تپه و پايين آن را محاسبه كنيد متوجه مي‌شويد كه همه‌چيز درواقع وارونه است.

به گفته محققان خاكريزها در اين مناطق به گونه‌اي ايجاد شده‌اند كه به نظر مي‌آيند فرد درحال بالا رفتن از تپه است اما در واقع درحال پايين رفتن از آن است،‌اما مغزش اين تصور را ايجاد مي‌كند كه درحال بالارفتن است. به گفته روانشناسان زماني كه فرد تصور مي‌كند خودرو درحال بالا كشيده شدن است، افق در معرض ديد فرد نيست، زيرا يا توسط تپه پوشانده شده‌است و مبدا واضح و قابل اتكايي وجود ندارد، يا افق وجود دارد اما نحوه شيب تپه را نسبت به مابقي چشم‌انداز طبيعي مبهم نشان مي‌دهد.

در مطالعه‌اي كه در سال 2003 انجام گرفت محققان نشان دادند چگونه غياب خط افق مي‌تواند ديدگاه انسان را درباره جاذبه منحرف كند. در اين تحقيق دانشمندان دانشگاه پادووا در ايتاليا مدل‌هاي روميزي از چندين تپه جاذبه ساختند و داوطلبان را وادار كردند از درون حفره‌اي به اين تپه‌ها نگاه كنند تا زاويه ديد آنها مشابه زماني باشد كه واقعا در آن تپه‌ها حضور دارند.

دانشمندان سپس با تغيير دادن خط افق‌ در مدل‌ها ديدگاه داوطلبان نسبت به شيب تپه‌ها را مورد بررسي قرار دادند و دريافتند بدون وجود خط افق، اجزاي چشم‌انداز طبيعي،‌مثلا درخت‌ها و ديگر نشانه‌ها مغز بيننده را فريب مي‌دهند. به بياني ديگر درك افراد از شيب به ارتفاع افق قابل مشاهده بستگي دارد، و ممكن است شيب سطح متناسب با سطح افق دست‌كم گرفته شود و به اين شكل ممكن است افراد شيب خفيفي به سوي پاييني را شيب رو به بالا تصور كنند.

کد خبر 364151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha