شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ادامه پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم رأی دادند و دولت هم اجازه دارد نسبت به حذف یارانه پردرآمدها براساس روال خود اقدام کند؛ به‌نحوی که با الزام دولت یارانه نقدی خانوارهایی با درآمد سالانه بیش از ۳۵ میلیون تومان مصوب قانون بودجه امسال حذف شد.

مجلس

به گزارش همشهري، نمايندگان مجلس در بررسي چگونگي هزينه منابع حاصل از هدفمندي رايانه‌ها ادامه پرداخت يارانه نقدي در سال آينده را تصويب كردند. با تصويب مجلس، دولت اجازه دارد در سال آينده از محل درآمدهاي حاصل از اصلاح قيمت كالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندي يارانه‌ها تا مبلغ 480هزار ميليارد ريال و رديف‌هاي يارانه‌اي اين قانون با استفاده از انواع روش‌هاي پرداخت نقدي و غيرنقدي نسبت به حمايت از خانوارهاي هدف و نيازمند و ارائه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد و اشتغال مطابق جدول مصوب اقدام كند.

مجلس مصوب كرد تا سال آينده 375هزار ميليارد ريال در قالب يارانه نقدي و غيرنقدي به خانوارها اختصاص يابد. افزون بر اين 48هزار ميليارد ريال هم بودجه براي اجراي طرح سلامت و كاهش سهم هزينه‌هاي مستقيم درماني مردم اختصاص يافت و قرار است 10هزار ميليارد ريال هم در قالب حمايت از توليد، اشتغال، مسكن، حمل‌ونقل عمومي صادرات غيرنفتي هزينه شود.

نمايندگان همچنين امكان اهداي يارانه افراد براي مصرف در شهر يا روستاي خودشان را فراهم كردند. به‌نحوي كه دولت موظف است يارانه نقدي اين افراد را در اموري همچون مشاركت مردمي در عرصه‌هاي اجتماعي، حضور نيكوكارانه و خير‌خواهانه مردم در تقويت زيرساخت‌هاي عمومي و فعاليت‌هاي عام‌‌المنفعه در حوزه‌هاي علمي و... هزينه كند؛ مشروط به اينكه افراد راضي به اين كار دست‌كم در يك گروه 500نفره قرار گيرند.

  • مخالفت با حذف يارانه 20درصد مردم

محمدباقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه با حذف يارانه 20درصد از افراد جامعه تا پايان سال1396مخالفت كرد و گفت: يارانه نقدي 4ميليون و 853هزار و 386نفر تا اول بهمن سال‌جاري براساس قانون حذف شد. وي روز گذشته در صحن علني مجلس در مخالفت با پيشنهاد يكي از نمايندگان مبني بر حذف يارانه 20درصد از افراد جامعه افزود: سال گذشته نظر مجلس اين بود كه يارانه هر فردي كه درآمد او بالغ بر 3ميليون تومان در‌ ماه باشد، حذف شود؛

درحالي‌كه به‌نظر دولت اين حكم عادلانه نبود. وي گفت: اين حكم به منزله اين است كه اگر فردي كه در تهران زندگي مي‌كند، مستأجر باشد، بيماري داشته باشد يا فرزند او دانشجو باشد، اگر كل درآمد ماهانه‌اش به 3ميليون تومان برسد، اين فرد ثروتمند تلقي شده و بايد يارانه او قطع شود اما نامه‌هاي فراواني از دفاتر خود نمايندگان مجلس دريافت كرديم مبني بر اينكه يارانه بعضي از بازنشستگان آموزش و پرورش به استناد اينكه كل درآمد ناخالص خانوارشان 3ميليون تومان بود، حذف شده است.

سخنگوي دولت اضافه كرد: سازمان هدفمندي يارانه‌ها و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از حذف يارانه كساني كه محرز شود مستحق دريافت يارانه نيستند بسيار استقبال مي‌كند، ولي اينگونه اجبارها جز اينكه نارضايتي ايجاد كند و به افراد نيازمند كه در عسرت هستند فشار وارد مي‌آورد، چيز ديگري نيست.

  • افزايش سرمايه 3بانك دولتي

نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي به دولت براي افزايش سرمايه بانك‌هاي ملي، سپه و كشاورزي حداكثر تا 50هزار ميليارد ريال مجوز دادند. اين افزايش سرمايه قرار است از محل سود و وجه التزام مربوط به اضافه برداشت و خطوط اعتباري دريافتي اين بانك‌ها از بانك مركزي تأمين شود.

  • وام ازدواج 10ميليون توماني در سال آينده

نمايندگان مجلس سقف وام ازدواج براي هر يك از زوجين در سال آينده را مبلغ 10ميليون تومان تعيين و بانك مركزي را موظف كردند تمام بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع كليه منابع در اختيار پس‌انداز، جاري و سپرده قرض‌الحسنه بانك‌ها در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهند.

براساس تصميم ديروز نمايندگان همه بانك‌ها موظف هستند پس از تكميل پرونده حداكثر تا يك‌ماه تسهيلات يادشده را پرداخت كنند. شرط قبلي مجلس براي كاهش تعداد متقاضيان در صف به 50هزار نفر در پايان هر‌ماه نيز حذف شد.

کد خبر 363968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha