جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

«بی‌گناه است»؛ ۷۳‌ ماه پس از انقلاب ۱۸ روزه مردم مصر و کشته شدن حداقل ۹۰۰ نفر، چکش قاضی با اعلام نهایی این حکم درباره دیکتاتوری که ۳۰ سال یک تنه قدرت مطلق را در قاهره در اختیار داشت همه رویاها و آرمان‌های انقلابیون این کشور را فرو ریخت.

مصر

پس از 6 سال فراز و نشيب، عالي‌ترين دادگاه تجديد نظر مصر مبارك را از اتهام مسئوليت داشتن در كشتار معترضان اين كشور در جريان اعتراض‌هاي سال 2011تبرئه كرده تا آخرين حكم لازم هم براي قسر در رفتن ديكتاتور مصر از مجازات صادر شود. دادگاه تجديد نظر درخواست وكلاي خانواده صدها نفري كه به‌دست نيروهاي امنيتي و لباس‌شخصي‌هاي مبارك كشته شده‌اند را براي بازگشايي پرونده رئيس‌جمهور سابق مصر رد كرده است.

حكم دادگاه فرجام نهايي اعلام شده و به‌معناي آن است كه حسني مبارك حالا مي‌تواند آزاد شود و مانند شهروندي پاك و بي‌گناه به هر كجا برود. حكم آزادي مبارك در حالي امضا مي‌شود كه گروه زيادي از انقلابيون ازجمله رهبران اخوان‌المسلمين و محمد مرسي، نخستين رئيس‌جمهور دمكراتيك اين كشور در زندان‌هاي مخوف به‌سرمي‌برند.

تخمين زده مي‌شود كه در جريان انقلاب 18روزه مصر كه استعفاي مبارك در 11فوريه 2011را به‌دنبال داشت حداقل 900نفر از مردم اين كشور در شهرهاي مختلف از قاهره تا اسكندريه و سوئز كشته شده‌اند. براساس گزارش عفو بين‌الملل 6هزار نفر هم در جريان انقلاب مصر مجروح و معلول شدند. مبارك تنها به اتهام مسئوليت داشتن در كشتار 239نفر از اين افراد متهم شده بود.

او در سال 2012به اين اتهام به حبس ابد محكوم شد اما نخستين دادگاه تجديد نظر حسني مبارك در ژانويه ۲۰۱۳ تشكيل شد و در جريان آن ديوان‌عالي مصر پس از رسيدگي به درخواست تجديد نظر وكلاي رئيس‌جمهور پيشين و 2پسرش، احكام حبس را كه توسط دادگاه بدوي صادر شده بود نقض كرد. اين دادگاه دستور رسيدگي مجدد به تنها اتهام باقيمانده در پرونده اتهامي حسني مبارك را داد. مبارك 88ساله كه اصرار دارد تاريخ از او به‌عنوان وطن‌پرستي ياد مي‌كند كه با از خودگذشتگي به كشور خود خدمت كرده از سال 2012در بيمارستان نظامي بوده است.

  • فضايي بسته‌تر از گذشته

عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور فعلي مصر را بسياري هموار‌كننده مسير تبرئه مبارك و آزادي او مي‌دانند. او در سال 2013دست به كودتا زد و محمد مرسي و اخواني‌ها را از قدرت بركنار كرد. رهبران اخوان‌المسلمين همه به دستور او بازداشت و به زندان افتادند. سيسي سرانجام اين حزب را به‌طور كامل منحل كرد تا حتي تندتر از ديكتاتور سابق مصر براي حذف آنها عمل كند. از زماني كه سيسي با اعلام حمايت مبارك نامزد و سپس رئيس‌جمهور مصر شد خانواده ديكتاتور سابق نفس راحتي كشيدند.

علاء و جمال، پسران مبارك هم كه در چندين پرونده ازجمله فساد مالي 17.9ميليون دلاري متهم بودند در ژانويه سال 2016تبرئه و آزاد شدند. در سال 2014اعلام تبرئه مبارك در پرونده‌هاي ديگرش باعث اعتراض‌هاي عمومي و تظاهرات شد اما اكنون فضاي سياسي مصر به قدري بسته شده است كه كسي جرأت اعتراض ندارد.

نشريه نيوزويك در گزارشي در اين رابطه اعلام كرده كه اكثريت مصري‌ها اعتقاد دارند كه شرايط سياسي در مصر اكنون حتي از دوران مبارك هم بدتر شده است. با اين حال گفته مي‌شود كه مسئله آزادي مبارك ماجراي ساده‌اي نيست و مقام‌هاي مصر در اين رابطه همچنان نگران هستند.حكم دادگاه، مبارك را بي‌گناه اعلام كرده است اما هنوز مشخص نيست مردم مصر و تاريخ درباره او چه قضاوت خواهند كرد.

کد خبر 363809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha