چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در دوره زمانی ۲۰۱۶-۲۰۱۷(منتهی به سال ۹۵) را ۶.۶درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده به نصف این میزان یعنی ۳.۳درصد برسد.

اين در حالي است كه بانك مركزي معتقد است نرخ رشد اقتصادي ايران امسال به 7درصد خواهد رسيد و سال آينده هم اقتصاد ايران 4تا 5درصد‌ بزرگ‌تر از سال‌جاري خواهد شد.

به گزارش همشهري براساس گزارش جديد اين نهاد بين‌المللي با وجود افزايش نرخ رشد اقتصادي ايران به مدد افزايش توليد، صادرات و البته درآمدهاي نفتي، نرخ بيكاري در كشورمان در سال‌جاري افزايش يافته است.

براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، رشد اقتصادي 6.6درصدي اقتصاد در سال‌جاري تا حد زيادي مديون رشد صادرات نفت بوده به‌نحوي كه بخش نفتي اقتصاد ايران در سال 95رشد قابل توجه 52.2درصدي را تجربه كرده است. اين در حالي است كه بخش غيرنفتي در اين سال تنها 0.8درصد رشد داشته است. پيش‌بيني شده است رشد بخش نفتي در سال آينده به 2.6درصد و رشد بخش غيرنفتي به 3.4درصد برسد.

اين نهاد بين‌المللي نيز نرخ تورم در سال‌جاري را 8.9درصد برآورد و اين رقم را براي سال آينده 11.2درصد پيش‌بيني كرده است. با وجود رشد 6.6درصدي اقتصاد ايران در سال‌جاري وضعيت اشتغال در اين كشور بدتر شده است. ايران در سال 94نرخ بيكاري 11درصدي داشته كه در سال 95اين رقم به 12.5درصد افزايش يافته است. براي سال آينده نيز نرخ بيكاري 12.5درصدي پيش‌بيني شده است.

برآوردهاي صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد پايه پولي در ايران طي امسال رشد 23درصدي داشته و نقدينگي 29.5درصد رشد داشته است. تراز حساب‌هاي جاري طي امسال به 23.8ميليارد دلار رسيده و اين رقم براي سال آينده 19.6ميليارد دلار پيش‌بيني شده است.

ميزان صادرات كشور نيز 102.2ميليارد دلار و واردات 79.4ميليارد دلار طي امسال برآورد شده است. اين ارقام براي سال آينده به‌ترتيب 114.3ميليارد دلار و 96ميليارد دلار پيش‌بيني شده است. به گزارش تسنيم، رقم برآوردي صندوق بين‌المللي پول از بدهي خارجي ايران در سال‌جاري 8.2ميليارد دلار بوده است. ديون خارجي ايران نسبت به سال قبل از آن 1.8ميليارد دلار كاهش داشته است. انتظار مي‌رود در سال آينده نيز بدهي خارجي ايران به 7.5ميليارد دلار كاهش يابد. ذخاير ارزي ايران در سال‌جاري نسبت به سال قبل 3.9ميليارد دلار كاهش يافته و به 132.3ميليارد دلار رسيده است.

كل درآمد نفتي كشور طي امسال 57.4ميليارد دلار برآورد شده و پيش‌بيني شده است اين رقم در سال بعد به 65.3ميليارد دلار برسد. در سال 94درآمد نفتي ايران 33.6ميليارد دلار گزارش شده بود. صادرات نفت كشور نيز امسال 2.4ميليون بشكه در روز بوده كه براساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول در سال آينده به 2.5ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.

رشداقتصادی

کد خبر 363600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha