مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

اواخر آذرماه بود که مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهر تهران اعلام کرد از همین حالا سرشاخه‌های بساط‌گستری برای تثبیت جا و پاتوق برای دستفروشی در ‌ماه پایانی سال در معابر نقاط اصلی شهر زنبیل گذاشته‌اند.

چيذري آن زمان گفت كه اين باعث مي‌شود تا حدود 27هزار دستفروش در تهران بساط كنند؛ مسئله‌اي كه با خارج شدن نظم‌و انضباط پايتخت از روال عادي آن هم درست در روزهاي پاياني سال همراه مي‌شود. وي سپس از برنامه ساماندهي نيازمندان واقعي براي كنترل شهر خبر داد. وي ديروز نيز در نشستي خبري كه به همين منظور ترتيب داده شده بود، عنوان كرد: «از امروز (10اسفند) اطلاع‌رساني درباره ممنوعيت فعاليت دستفروشان در 48نقطه از شهر تهران اعلام و از 15اسفند عمليات اجرايي طرح ساماندهي دستفروشان براي فعاليت در 50بازار موقت آغاز مي‌شود.»

  • اجاره 20ميليوني براي دستفروشي

اينطور كه آمار و شواهد نشان مي‌دهد اوج حضور حداكثري دستفروشان در شهر در 2مقطع زماني رخ مي‌دهد؛ اول از 15مرداد تا اول مهر و ديگري 15بهمن تا اول فروردين. اين وضعيت در روزهاي پاياني اين دو بازه زماني به نوعي بغرنج‌تر شده و مشكلات بيشتر نمايان مي‌شود؛ چراكه در اين روزها شهروندان بيشتري نيز در معابر شهر براي تأمين مايحتاج خود حاضر مي‌شوند. اين در حالي است كه به گفته مديرعامل شركت شهربان و حريم‌بان طي سال‌هاي اخير در ايام شب عيد دستفروشان از شهرستان‌هاي مختلف به پايتخت مهاجرت مي‌كنند. نكته قابل توجهي كه چيذري به‌آن اشاره كرد، اين بود كه برخي از آنها حتي براي اجاره انبار ماهي 20ميليون تومان پرداخت مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه ناكارآمدي اقتصادي در حوزه اشتغال پديده‌هاي ناهنجاري در سطح شهر ايجاد كرده است، ‌گفت: «طي 10ماهه سال 95، 635هزار مأموريت در شهربان داشته‌ايم كه 320هزار از اين مأموريت‌ها در حوزه معبر و رفع سد معبر بوده است.»

نكته ديگري كه به وضعيت مربوط به دستفروشي دامن مي‌زند، اين است كه برخي از دستفروشان به محض پيدا كردن مكاني در يكي از نقاط شهر به بستگان و آشنايان خود پيشنهاد مي‌دهند براي دستفروشي به تهران بيايند. حال آنكه اين موضوع از يكسو با رشد جمعيت شهرنشيني و حاشيه‌نشيني و از سوي ديگر با اعتراض كسبه و مغازه‌داران همراه مي‌شود. مغازه‌داران از اينكه دستفروشان بدون پرداخت اجاره‌بها، ماليات و عوارض فعاليت كرده و باعث كساد‌شدن بازار آنها مي‌شوند، گلايه مي‌كنند. محمد حقاني، رئيس كميته خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز به‌اين مسئله اشاره كرد و گفت: «بنابراين شهرداري بايد با تمام توان البته با رعايت اخلاق و طبق يك‌برنامه با پديده سدمعبر برخورد مناسب داشته باشد و ما نيز در اين مورد از آنها حمايت مي‌كنيم.»

  • با دستفروش متخلف برخورد مي‌شود

البته در بين دستفروشان، نيازمندان واقعي هم هستند. اينطور كه آمار معاونت فرهنگي- اجتماعي شهرداري نشان مي‌دهد حدود 45درصد از دستفروشان نيازمندند و مابقي غيرنيازمند يا در باندهاي سودجويانه عضويت دارند. حال آنگونه كه ديروز ابوالقاسم چيذري اعلام كرد 50نقطه ساماندهي براي دستفروشان نيازمند در روزهاي پاياني سال توسط شهرداري در نظر گرفته شده است. وي با بيان اينكه از ١٥ اسفند تا اول فروردين فضاي روز بازار موقت براي دستفروشان در نظر گرفته شده است، افزود: «ميادين وليعصر، هفت‌تير، ونك و خيابان پيروزي و... هم ازجمله 48نقطه‌اي هستند كه تمهيدات ويژه‌اي براي جلوگيري از بساط‌گستري دستفروشان در آنها اجرا خواهد شد.» مديرعامل شهربان تأكيد كرد كه هر دستفروشي كه امتناع كند، متخلف و طبق قانون ٥٥شهرداري‌ها با آنها برخورد مي‌شود. وي با اعلام اينكه در ايام پايان سال ٦٠درصد دستفروشان شهرستاني و تنها ٤٠درصد آنها تهراني هستند، اظهار كرد: «عده‌اي از اين دستفروشان از‌ماه قبل براي اين ايام به تهران مي‌آيند و در مكان‌هاي پرتردد شهر با اجناس كم‌ارزش بساط‌گستري مي‌كنند تا بتوانند جانمايي كرده و خود را در مكان‌هاي مشخص تثبيت كنند.» چيذري افزود: «در طرح ساماندهي دستفروشان نگاه نخست ما مبتني بر تجربه‌هاي 11كشور بوده و براساس تجربيات آنها اقدام به ساماندهي دستفروشان‌شده است.»

  • عبور نيروهاي شهربان و معبربان از 5 فيلتر براي گزينش

مديرعامل شركت شهربان و معبربان شهرداري تهران در نشست خبري ديروز در رابطه با نيروهاي شركت شهربان گفت: «تمامي نيروهاي شركت شهربان از گزينش‌هاي سه‌گانه حراست، بازرسي و هيأت گزينش شهرداري تهران عبور مي‌كنند.» به گفته ابوالقاسم چيذري اخيرا نيز استعلام‌هايي از نيروي انتظامي و پليس پيشگيري درباره افرادي كه قصد دارند در مجموعه شركت شهربان فعاليت كنند، گرفته مي‌شود. وي با اشاره به اينكه اين شركت 2هزار نفر پرسنل دارد، گفت: «براساس گزينش‌هاي صورت گرفته حدود 350نفر از اين مجموعه اخراج شدند و مابقي نيروها هر هفته يك‌بار مورد آموزش قرار مي‌گيرند.» چيذري ‌گفت: در 10ماهه سال 95، 635هزار مأموريت در شهربان داشته‌ايم كه 320هزار از اين مأموريت‌ها در حوزه معبر و رفع سد معبر بوده است. چيذري با اشاره به اينكه آموزش‌ها و حوزه بازدارندگي ما هم‌اكنون كارنامه موفقي را دارد، گفت: در 320هزار مأموريت اخير تعداد درگيري و بحران‌ها براساس آموزش‌هاي صورت گرفته كمتر از انگشتان دست بوده است كه در اين حوزه تحولات تغيير رفتاري داشته‌ايم. وي با بيان اينكه بيشترين آمار تخلفات در شركت شهربان اهمال و تباني بوده است، گفت: در 11‌ماه اخير نزديك به 80نفر به‌دليل تخلفات انجام داده اخراج شده‌اند و ملاك ما براي بررسي پرسنل گزارش‌هاي 137و 1188 است.

کد خبر 363498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha